Bästa recept på flugspray!

jis

Trådstartare
Jag har nog provat alla flugsprayer/krämer som finns på marknaden men tycker att de bara är fruktansvärt dyra och inte fungerar tillräckligt.:meh:

Jag vill skydda mina hästar från både flugor, knott och fästingar.

Därför ber jag er att dela med er av era bästa recept på hemmagjort spray/smörja som skyddar mot både flugor, knott och fästingar. :)

Jag gör egen, fördelen är att det är superbilligt och jag kan spreja loss dagligen sommartid.
Jag köper essenser på nätet eller i hälsobutiken.
Citronella-essens (gräset, har inget med frukten att göra). Citronella gillas inte av vanliga flugor och broms. Lavendel -gillar inte getingar. Häll upp vatten och olja i sprayflaska, oljan för att binda, droppa i essens tills det doftar rejält. Spraya.
Citronella gillar inte katter och hundar heller. Spraya där du inte vill ha stallkatten, på dina rena schabrak tex.

• Gilla
Reactions: jis
Jag har nog provat alla flugsprayer/krämer som finns på marknaden men tycker att de bara är fruktansvärt dyra och inte fungerar tillräckligt.:meh:

Jag vill skydda mina hästar från både flugor, knott och fästingar.

Därför ber jag er att dela med er av era bästa recept på hemmagjort spray/smörja som skyddar mot både flugor, knott och fästingar. :)
Har du provat att använda Ultra Shield enligt beskrivningen på flaskan?
Det var STOR skillnad mot att använda den som vanlig flugsprej.

Har du provat att använda Ultra Shield enligt beskrivningen på flaskan?
Det var STOR skillnad mot att använda den som vanlig flugsprej.
Ja det har jag provat.
Ett problem är att det blir fruktansvärt dyrt när man har flera hästar. Den tycker jag inte att det funkar 100%-igt.

Det andra problemet är att mina hästar får mycket fästingar på mulen och där vågar jag inte spraya något som innehåller gift som de kan riskera att slicka i sig.

Jag gör egen, fördelen är att det är superbilligt och jag kan spreja loss dagligen sommartid.
Jag köper essenser på nätet eller i hälsobutiken.
Citronella-essens (gräset, har inget med frukten att göra). Citronella gillas inte av vanliga flugor och broms. Lavendel -gillar inte getingar. Häll upp vatten och olja i sprayflaska, oljan för att binda, droppa i essens tills det doftar rejält. Spraya.
Citronella gillar inte katter och hundar heller. Spraya där du inte vill ha stallkatten, på dina rena schabrak tex.
Tack för tipset! Det ska jag prova! Är det giftfritt så man kan använda det även i ansiktet, kring ögon och mule?

TS frågade efter något medel som funkar. Ultra Shield kan verka som att det inte funkar, om man inte använder det korrekt. Så jag tipsade om det.
Vill man ha giftfria medel får man fråga om det :)

Jag skulle kanske vara tydligare då, men jag trodde att alla förstod att det var giftfritt jag var ute efter när jag frågar om hemmagjorda recept för jag antar att folk inte blandar ihop gifter hemma. ;)

Ja det har jag provat.
Ett problem är att det blir fruktansvärt dyrt när man har flera hästar. Den tycker jag inte att det funkar 100%-igt.

Det andra problemet är att mina hästar får mycket fästingar på mulen och där vågar jag inte spraya något som innehåller gift som de kan riskera att slicka i sig.
Ok, som jag förstår det är att US ska funka som Switch, dvs "gå in i hästen" och sprida sig med blodet eller nått. Då borde det funka mot fästingar på mulen också. Vi bor väldigt fästingtätt och vi har knappt haft några fästingar sen vi började använda US "som man ska".

Eftersom du skrev att du "testat alla medel på marknaden" och ändå inte var nöjd ville jag tipsa om att US verkligen funkar mkt bättre om man använder den "rätt". Jag fattade inte du nu var ute efter något giftfritt, inte något effektivt :)

Vad är det för skillnad? Länge sedan jag använde det.

Det sprids inte i blodet, det går ut i yttersta filmen av underhudsfettet.
Ah, ja, nått sånt var det.
Det står precis på flaskan, man ska alltså inte bara spraya på då och då vid behov, utan "impregnera" hästen med en viss mängd(ganska mycket) om det var tre dagar i rad, och sedan upprepa om det var var 14:e dag eller så. Jag applicerade med svamp för att inte både hästen och jag skulle andas in det så mycket, tror man kunde spraya också, fast jag vet inte hur man avgör hur mycket i ml man sprayat då.
Det blev verkligen en rejäl skillnad.

Ang gift eller inte vill jag passa på att nämna att ibland är det som att välja mellan pest eller kolera.
Sedan behöver inte hemmagjort vara ett dugg snällare heller..Nackdelarna med hemmagjorda röror är att majoriteten aldrig testas före användning ofta. En rätt osäker bakgrundsbild av aktuella ingredienser och hur de passar på djurslaget eller hur de ens passar ihop.
Har man riktigt otur kan man få ganska otrevliga reaktioner hos individen.

På de värsta betesmarkerna jag varit på har inte andra alternativ funnits än att använda starkare medel, eller jo alternativet att inte låta hästarna gå på bete öht utan stå inne på stall hela sommaren.

Bla olja kommer jag aldrig, aldrig någonsin använda igen då jag fick uppleva brännskadad hud på alla vi hade det på och jag har sedan dess sett det många gånger hos de som gör eget flugmedel också.
Så ska man använda olja rekommenderar jag att man ser till att hästen hålls undan solens starka strålar.

Varför jag använder just citrongräs är för att det är en av de vanligaste igredienserna i de flesta flugsprayer. Den verksamma substansen i US är peremetrin. Peremetrin finns i Ex-spot, som används mot fästingar på hund, så där kan man också göra egen US om man vill. Lyckades räkna ut hur mycket man skulle spä hundmodellen, men jag tycker att är det godkänt för hund, borde häst klara av det.

Sen känns det som om man får använda en ganska stor mängd olja i rejäl sol för att få en stekt häst.

Tänk på att produkter som Switch och US inte är repellerande, dvs de stöter inte bort insekterna. De verkar genom att insekter som landar på/biter hästen dör.
Det har senaste åren kommit flera rapporter om att insekter runt om i världen blivit resistenta mot permetrin, deltametrin och andra pyretroider. Vidare finns studier som visar på allvarliga nervskador vid långvarig och/eller daglig hudkontakt med just permetrin redan vid låga koncentrationer.
Man kan fråga sig om det verkligen är något som borde få användas av vem som helst... I många år har permetrin och andra pyretroider ansetts som relativt harmlösa, men sedan ett par år har det kommit massor med studier som visar på motsatsen.

Och nej, bara för ett ämne är godkänt för ett djurslag är det inte säkert att det är lämpligt för ett annat. Det är till exempel inte särskilt ovanligt att katter blir svårt sjuka på grund av att ägaren har använt fästingmedel för hund på dem.. Nu är just katter extremt känsliga för pyretroider, men ändå. Man ska inte chansa med kemikalier.

Eteriska oljor kan vara av tveksam kvalitet eller alldeles för starka. Många kan vara riktigt otrevliga att få på huden. Men använder man bara några få droppar och brukar det gå bra. Lavendel och citronella är mig veterligen inte så farliga.

Själv föredrar jag täcke.

De bästa sättet att hålla flugor borta är att vara riktigt noga med att hålla hästen ren.. jag gjorde ett litet eget test förra sommaren.. 2 veckor så tog jag inte bort svett efter att jag kört/ridit och släppte ut henne i hagen igen bara.
Sprayade på flugmedel såklart innan.

Hon vart massa biten och besvärad och körturena var inge roliga med bromsar och skit överallt.

Sedan började jag med att duscha henne med schampo(åretfettande)) 2 dagar i veckan plus svampade av henne med linementschampo efter varje pass.
Och jag behövde knappt ens använda någon flugmedel alls och hon vart knappt biten alls räckte med ett flugridtäcke och hon var helt obekymrad av alla bitande flygfän.

Så de är vad jag gör numera riktigt billigt=) en hel sommar räcker de med max 1 liter flugspray och jag köper ett billigt som kostar 150 kr.

De bästa sättet att hålla flugor borta är att vara riktigt noga med att hålla hästen ren.. jag gjorde ett litet eget test förra sommaren.. 2 veckor så tog jag inte bort svett efter att jag kört/ridit och släppte ut henne i hagen igen bara.
Sprayade på flugmedel såklart innan.

Hon vart massa biten och besvärad och körturena var inge roliga med bromsar och skit överallt.

Sedan började jag med att duscha henne med schampo(åretfettande)) 2 dagar i veckan plus svampade av henne med linementschampo efter varje pass.
Och jag behövde knappt ens använda någon flugmedel alls och hon vart knappt biten alls räckte med ett flugridtäcke och hon var helt obekymrad av alla bitande flygfän.

Så de är vad jag gör numera riktigt billigt=) en hel sommar räcker de med max 1 liter flugspray och jag köper ett billigt som kostar 150 kr.
Schampona då? Vad kostar inte de?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 683
Senast: Cafer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 377
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 677
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025