Bästa bomlösa till stor ryttare?

caradan

Trådstartare
Funderar på bomlös sadel till nya hästen.
Jag drar stl 48/50 i dagsläget så torsions i stl 2 blir nog alldeless för liten. Bör vara 18" i jämförelse med engelsksadel
Alternativ?

Om du inte är jättekort och därför inte väger så mycket så bör man inte rida i bomlöst vid dom
storlekarna. Man bör rida i bomsadel för att få hjälp att fördela vikten.
Det tror jag också. I alla fall inte i den typen som Torsion gör. Möjligen kunde man testa Startrekk/Masterback eller liknande som bygger "riktiga" sadlar utan bom. Så får man se hur sadeln klarar att hålla formen, den får inte "kollapsa" och trycka på hästens ryggrad.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 855
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp