Minerva

Trådstartare
Nån som har??
Kan jag få en massa fakta om hur dom är.. o allt!! =) O viktigaste av allt Massa biilder :love:

Är lite nyfiken på dem för funderar på att kanske ev skaffa en =)

Sv: Basenji!

Då är vi två, är himla sugen själv!
Den bästa faktan hittar du på deras rassida, www.basenji.se.
Helt underbart fina hundar, har dock inte fått chansen att träffa dem IRL än!

Jag var också inne på att köpa en basenji en gång i tiden, men ju mer jag läste om dom och ju fler jag träffade desto mindre ville jag ha en.
Väldigt speciella hundar, sedan beror det ju på vad man vill ha hunden till, jag tyckte bara inte att den passade mina önskemål.

Och tacka vetja hundar som skäller, för det där hiskeliga ljudet kan jag vara utan:)

Men visst är dom söta och goa, men som sagt inget för mig!

jag kan lägga in bilder på min basenji valp. om någon fortfarande är intresserad...

han är då det sötaste som funntis, en herre med egen vilja men oo van han tyr sig och lättanpasslig.. :D

:rofl:

Jag träffar ibland en dam med basenji när vi är på promenad. När jag sa till henne att hon hade en otroligt vacker hund, så log hon blekt och sa att "jo, men det är nog en engångsföreteelse - är man van vid brukshundar så är det kämpigt med en hund som enbart gör det den själv vill".

Så någon basenji lär det aldrig bli för min del. Jag har själv en synnerligen enveten västgötaspets, så nästa hund ska bli något mer medgörligt hade jag tänkt mig...;) - fast det blir nog en spets i alla fall.

Har själv en basenji, som synes på min avatar. Tycker att det är en mycket fascinerande hundras, uttrycket att de är som en katt i hundformat är inte helt osant alla gånger :)

Många, både uppfödare och privatpersoner, hävdar att basenjin i princip är obildbar vilket jag inte håller med om. Den kräver bara ett annat tänkande vid utbildning än de "vanliga" bruksraserna.

Vill jag ha med min hund ut på långa ridturer skulle jag dock tänka mig för en extra gång om det var basenji jag funderade på att skaffa mig. Det är ju en mycket utpräglad jakthund vilket ofta märks.

Min erfarenhet säger mig dock att ju större andel afrikanskt blod det är i den specifika basenjin desto mer lyhörda är de "från start".

Att basenji sedan, enligt mig, är en av världens vackraste hundar tillsammans med border collien är ju ingen nackdel :d

Men visst är dom söta och goa, men som sagt inget för mig!

Sådär känner jag också. Tyckte det lät lite kul först, när jag såg dem (så himla fina) & träffade en på djursjukhuset. De hade haft en före som blivit nästan 17!! Och den här var 12 och man trodde den var runt 5-6.. så de kan nog bli gamla. (Om inte det här paret gav dem dunderhonung lr nåt ;) )

MEN jag vill kunna dressera mina en hel del & jag hade fått spelet på dem, de är för egensinniga.. :cool:

Kolla på datumet denna tråd gjordes ;) Nej jag ska inte skaffa en hund nu :p Det är för framtida valp nån gång :p hihi
Och kommer troligtvis inte omplacera honom ändå.. ska iaf ha han över sommaren och se hur det går :)

DSCN2425.jpg

DSCN2420.jpg

Ursäkta kapningen. Men ska du skaffa en ny hund efter att du omplacerat en annan pga ekonomin?:crazy:

Då var inte jag den enda som undrade.. Kollade heller inte vilket datum tråden startades.. :o:angel:
Minerva, Du skulle skaffa en russel med eller hur gick det med den biten?:)
*nyfiken* Och får vi isåfall se bild? (jag kan ju iof, ha missat det..:o)

Då var inte jag den enda som undrade.. Kollade heller inte vilket datum tråden startades.. :o:angel:
Minerva, Du skulle skaffa en russel med eller hur gick det med den biten?:)
*nyfiken* Och får vi isåfall se bild? (jag kan ju iof, ha missat det..:o)

det gick inge vidare med den... då den enda överlevande valpen dog efter två dagar :(
Sitter o funderar på om jag ska skaffa en ny hund på ett tag oxå...
är lite i valet o kvalet..
Visst är väldigt valpsjuk, men vet inte hur det blir med jobbo sånt..
har kanske ett på G så jag får se om de blir en valp.. annars kommer jag ju inte kunna ha råd för en.. så det blir nog till att vänta lite... :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 115
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring