G

Generalen

Någon med erfarenhet av rasen?
Har letat länge nu efter en ras som uppfyller mina önskemål...: liten modell, korthårig, gärna flera färger, aktiv, inte sönderavlad eller "överpopulär" och utan kroppsliga defekter.
Har tittat på flertalet dvärgraser, men inget faller mig riktigt i smaken... även funderat mycket på Chinese Crested, men nej, jag vill inte sitta och mosa mat till en tandlös hund när den blir äldre :crazy:.

Så hittade jag helt plötsligt Basenji. Visst har jag alltid vetat om själva rasen, men inte riktigt tänkt på det... att de inte kan skälla är ju bara ett plus :angel: :D vill ev. ställa ut, träna lite lydnad och gå långa promenader. Lär blir svår att skiljas från Shih Tzu's, men innerst inne vet jag ju att det inte är "rätt" ras för mig...

Så fram med era erfarenheter och åsikter!
 
Sv: Basenji

Ja, de är självständiga och har mycket vilda instinkter kvar, men det blir ju chamigt för sig :D jack russel? Nej, överpopulära och mer aktiva än jag önskar. Och terriers är ju terriers... :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Basenji

Det är ingen Jack Russel, det är en Dansk/Svensk Gårdshund... :D

och dom går inte under "terriers"
 
Sv: Basenji

hahaha nämen oj, tittade ju bara jättesnabbt! :rofl: måste kolla igen och jämföra!
De var ju faktiskt ganska lika, skilde åt på ansiktet bara :D haha!
Men njaa, är tveksam... dels för att dsg och jack russel nästan ser likadana ut :D men så har de inte det där speciella utseendet som en basenji... tycker det är riktigt läckert med stå-upp-öron och deras lite skarpare huvudform och ansikte. Och den söta knorr-svansen förstås! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Basenji

Ja, jag läste deras historia, har för mig att inavelsprocenten inte får vara mer än ca 6%. Tack för länken, ska lusläsa den!
 
Sv: Basenji

Här kommer jag och hittar en gammal tråd :angel:

Har själv en basenji, och vi ska skaffa en till så snart vi får tag på en. Våran lilla tjej är en underbar hund, hon är nyfiken och har en massa roligheter för sig. Man kan lugnt säga att basenji är en hundras för sig ;) De är inte kända för att vara lättuppfostrade och rekomenderas inte som första hund, men jag tycker personligen inte att det har varit några problem. Visst, man kan inte ha henne lös då hon lider av selektiv dövhet och inte hör någonting om hon hittar något jättespännande, men hon kan sitt, ligg, vacker tass och de andra "grunderna" eller vad man ska säga. Hon är helt enkelt en underbar hund! Om du är intresserad av en bild kan jag fixa det åt dig :)
 
Sv: Basenji

Vill inte FCI placera dem i terriergruppen? :D:crazy:

apocalypze: Jag kollade en del på basenji förut när jag skulle köpa hund.. Men anledningen till att det inte blev en sådan var pga jaktlusten. Vad jag har läst och hört kan de vara väldigt svåra att ha lösa, och rymmer gärna hemifrån på eget bevåg, och därför passar inte rasen mig..

(Det blev en staff istället, liten och aktiv, korthårig, "allround"hund :) ..Fast det är ju också en terrier, kanske inte så intressant för dig då.. Fast jag kan ju tala om att jag alltid har sagt "ALDRIG terrier" :smirk: )
 
Sv: Basenji

Hejsan! Jag har varit inne på Basenjis bra länge nu. Har även nästan daglig kontakt med en uppfödare. Som förövrigt har valpar just nu (:angel: )
Dom har som sagt en utpräglad jaktinstink,och väldigt många B-ägare tränar och tävlar Lure Coursing(stava?). Jag får nog behålla Basenjin i drömmarna,då jag vill kunna ha mina hundar lösa i princip jämt,ha en 100 procentig lydnad som håller i alla lägen och kunna lämna dom ensamma utan att dom hittar på något. Med tanke på att Basenjin gärna hittar på egna saker om man inte gör det åt den. Då pratar jag inte om understimulerade. Men jag har träffat en hel del pärlor av rasen och man kan ju inte vara mer än VÄLDIGT sugen!:d
 
Sv: Basenji

Haha, vad kul att du blåst liv i min tråd igen! :D jag vill gärna se bild om du kan fixa det åt mig, går fortfarande i basenji-tankar men har också kollat på en annan ras. Men basenjis verkar så förtjusande, speciella :love:

Till alla: det här med att det inte "går" att få in en 100%-ig lydnad på basenjis är ingenting som skulle störa mig. Har man levt med Shih Tzu omkring sig så är man van kan jag lova... :angel: :D grunden, visst, men mer? Haha. Dream on. Detta med att ha hunden lös är jag tveksam till även om jag bor i skogen vilket jag gör. Det är nämligen inte alltid kul att stöta på lösa hundar när man är ute på promenad med sina små. Vi har ju tomt dock, instängslad sådan, så det skulle ju inte vara några problem. Sen är det väl inte direkt lydnad som intresserar mig, utan utställning.
 
Sv: Basenji

Ja, basenjis är minst sagt speciella, alla som träffat våran lilla dam har blivit kära direkt :love: Bild finns här:

http://gurkenburken.bilddagboken.se/ (kolla på den 30:e)

Inte de bästa bilderna, men kameran är död så jag har inte kunnat ta bättre :angel:
 
Sv: Basenji

Gud så söt :love: det är väl relativt ovanligt med svart/vita om jag fattat rätt? Ställer ni ut något?
 
Sv: Basenji

Röd/vita är de vanligaste, fast svart/vita är ganska vanliga de med. Birdel och tricolorer är däremot mer ovanliga. Vi har en lite tricolor-tik på gång nu, får veta inom tre veckor om hon ska till utlandet, annars får vi köpa henne :love:

Nej, vi ställer inte ut henne, men henner bror är på utställningar ganska ofta, och han har fått många fina priser. Våran tjej skulle också kunna bli riktigt bra bedömd, men det är ingen som har tid eller möjlighet att ställa ut henne :(
 
Sv: Basenji

Denna tråd va ju trevligare än den jag startade :D
Vad fin vovve du hade Tans Asta =)

Sen Tricolour är väl nästan vanligare än svart/vit?
De kennlar jag har varit o kikat på har haft mer Tricolour än svart/vita :crazy: Jag är ut efter en svart/vit. tkr de är finare =)
Men är det inte fler här som har bilder på sin basenji?? =)
 
Sv: Basenji

Hmm, ja jag vet inte riktigt, vad jag har hört är tricilourer mer ovanliga... Har just åkt genom halva landet för att hämta en liten tricolour-tik :love: Om det gills som andra bilder på basenjis så kanske jag kan visa upp en bild på henne när vi har fått kameran att funka :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 828
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 798
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 607
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp