Sv: bärsele
Hänger inte med så mycket på Buke och Barn är jag inte in så ofta på så jag vet inte hur gammalt ditt barn är. Nåväl Babybjörn verkar ändå vara ett passerat stadium. Själv gillade jag Babybjörnen när barnen var riktigt små. Ungefär till den åldern då mina knän/lår började slå i barnens fötter då man gick. Tyckte just det var jobbigt och då slutade jag använda den.
Bärstol är bra om man hittar en som passar. Det finns flera sorter på marknaden och trots att Haglöfs är störst, äldst osv så är jag inte så säker på att dom är bäst. Vi har en sån och jag tycker i bland att det är kanon att ha den. Kortare turer i city. Slippa släpa på vagn. Lätt att klara trappor mm. Smidigt att ta sig fram med på gatan och i butiker. Barnet har bra utsikt och även om barnet somnar så är det ingen större fara. (förutsatt man har huvudstöd på den). Ett paraply räcker om det regnar och barnet tycker ofta det är spännande och kul att sitta i den. Påsen rymmer en hel del och man behöver ingen extra väska för ombyte, extra blöja osv. Kan dock vara lite svår att ta på och av om man inte hittar smarta grepp.
Så visst - den funkar jättebra i vissa lägen, men inte långa pass. Framförallt inte för min fru som helst inte alls bär med den. Våra bekanta hittade en annan sort på Stadium eller nåt sånt och den var kortare, mer vadderad och hade fler justeringsmöjligheter. Dessutom fanns det ett stöd på den så man kunde ställa i från sig den. Enda fördelen med Haglöfs var att barnen kunde ha den något längre tid. Dvs - Man växte ur den andra lite fortare. Tyvärr kommer jag inte håg vad det var för märke på deras stol. Det kan dock vara idé att kolla upp markknaden om man vill ha just en bärstol.
Bärsjal är mkt bekvämare än bärstol och väljer man en lång sådan så kan man knyta på en mängd sätt. Mage, rygg, sida. Framåtvänd eller mot kroppen. Nackdelen är att det tar lite tid att lära sig knyta rätt och att klä sig rätt. Man glömmer att det handlar om extra lager tyg så ofta klär man sig för varmt i början innan man blir van. Har man väl lärt sig knyta (tar eg inte så lång tid) så är det det absolut mest bekväma man kan tänka sig. Finns inget som slår det!! Skulle tro att du kan bära barnet hela dagarna utan att bli nämnvärt trött, speciellt om man knyter det på ryggen. (förutsatt man orkar vikten förstås). Vi har en Storchenwiege som funkat bra.
Själv har jag gillat ringsjalen bäst eftersom den är så enkel att på på och av. Dessutom tar den nästan ingen plats så den är lätt att ha med i fall det skulle behövas. Men man bär inte fler timmar i den. Kanonbra för kortare stunder (storhandling, gnälligt barn då man lagar mat osv) och passar även för lite större barn (typ 2år). Riktigt små barn kan ligga i en sådan sjal. Vi har en Moms in Mind.
Läs mer på t ex :
http://www.sjalbarn.se/
http://www.babydesign.se/