Sv: Bärsele

kl

Oj vad svar jag har fått :)
Det låter ju som att de flesta rekommenderar manducan.

Min sambo hade varit in på Babyproffsen igår (visste inte jag om) och pratat med dem om sele.
Han talade om för dem att vi har en dotter med kolik som behöver bäras mycket plus att jag har ont i axlar och nacke plus har problem med ryggont.

De hade rekommenderat en Baby björn active. För den skulle vara mycket bra enligt dem. Bra passform och idealisk för personer med ryggont och om man behöver bära barnet länge.
Han köpte med en sådan hem till mig (ville överaska mig med den)

Jag har testat den i dag i ca 2 tim och har redan ont i ryggen.
Får inte svankstödet att sitta bra i svansken, får liksom allt tryck på axlarna och det känns som jag blir framåtlutad.

Tindra var ju dock nöjd att sitta i den så den verkade ju ok så.
Vad tror ni, kommer en manduca att sitta bättre på mig än denna BB ?

kl

Jag gillar vår Manduca. jag har aldrig fått ont i ryggen av den och man kan bära långa stunder. Enda nackdelen som jag ser det är att barnet inte kan sitta frammåtvänd på magen, det hade My nog tyckt mycket om. Visserligen ser de ju rätt bra när de sitter på ryggen, men det är lite krångligt att få på selen på ryggen själv tycker jag.

Jag har en ärvd BB som jag använde i stallet de första tre månaderna, men sen fixade inte min rygg den selen mer. Jag bar endast kortkorta stunder för Mys skull, men ändå började ryggen säga ifrån. Anledningen till att jag inte hade manducan i stallet så mycket (hände dock när jag behövde bära längre stunder) är att min man är allergisk och jag ville ha manducan på hemmaplan.

Till nästa barn ska jag definitivt ha en trikåsjal att använda första tiden, men sen när barnet är större tycker jag att sele verkar smartast. Jag har dock börjat fundera lite på en MT nu till My, bara för att ha en annan valmöjlighet =) Fast hon vill ju helst bara gå nuförtiden förståss...

//julia

Vad tråkigt att han inte hann läsa denna tråden först. Baby Björn var ju länge den "enda" selen på marknaden för vanligt folk och eftersom den funnits så länge så tror man att den är bra. De ergonomiska selarna finns mest på internet och i ett fåtal butiker runt om i landet och det är väl svårt för personalen att rekommendera något de inte säljer.

Den största skillnaden på BB och en ergonomisk sele är att den ergonomiska selen sitter mycket bättre på både dig och barnet. Barnet sitter i grodposition med stöd från knä till knä - i BB hänger de i grenen. Manducan har ett brett midjeband och många justerbara remmar som gör att den passar många.

Om du kan, lämna tillbaka BB och köp en Manduca istället. Eller ännu bättre, en begagnad trikåsjal. Vi hjälper dig att knyta den, lovar! Det är toppenlätt efter ett par gånger och sååå mysigt :love: Du kommer kunna bära runt på ditt barn i flera timmar utan problem.

Jättegulligt av sambon :), men tyvärr inte den bästa lösningen ändå. Manducan (eller Becon- som jag hejar på ;)) är ungefär 100 ggr skönare att bära i och barnet sitter bättre (Ludde satt glatt i BB Active oxå förvisso- men mina axlar var INTE glada).

Försök lämna tillbaka selen om det går (O stackars sambon inte blir för ledsen...) alt lägg ur den på Blocket. Ni kommer att trivas MYCKET bättre med en ergonomisk sele o dessutom är användningstiden för en sådan mkt längre (upp till 15-20 kg).

Du har redan fått så bra svar, men jag är bärgalen så jag vill också svara :D

ja, en Manduca kommer du trivas bättre med, och förmodligen kommer lillan också gilla den bättre i längden!

Om man jämför sittkomforten mellan BB och tex Manduca, så kan man tänka sig att i BB sitter barnet som på en smal bräda, i Manducan sitter det med benen isär och mer som på en häst. Tänk själv vilket som är skönast att sitta på en längre stund, smal bräda - sadel?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 703
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 815
Senast: Amha
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden