Barriering.

Sv: Barriering.

Det du gör med din häst tycker jag är ganska så rumsrent så länge man vet vad man sysslar med, tycker för övrigt att du är modig som vågar skriva detta på buke (för sådant här kan räcka för att man ska bli halshuggen här inne).

Som tilläg till trådskaparen så tycker jag även att en bambubomm är rumsren, den låter när hästen slår i och det är allt.

Jag är helt emot hissanordningar som gör att en bomm flyger upp just när hästen hoppar (ja det finns sådana saker!!), folk som drar upp bommen framför hästen så det lir farligt, folk som sätter sina hästar rakt i skiten (hindret), ja i princip allt som gör hästen nervös, illa, mentalt dålig. Det är jag emot.

Men som sagt viss sorts av "barrering" är inte av ondo.

Kl

Det är skillnad på barrering och barrering. Hoppa på steal bar (järnbom) det är förkastligt och helt sjukt. Däremot tycker jag att bambustav som man hade förr och knackade i lite lätt på hoven med (om hästen droppade en hov) är helt okey. Även om jag inte använder det själv. Har haft en tränare som tog ett kvastskaft och kastade uppåt när hästen var i luften så att den träffade på framhovarna och sedan trillade ner. Detta tycker jag inte heller är sååå farligt.

DÅ tycker jag att den form av laglig barrering som många håller på med är 100 gånger värre. Jag snackar om överparrallella oxrar som man masar in hästen i botten på så att den slår ut hela hindret.. DET de e illa..

Jag tycker inte att någon sorts berrering är okej.
Abolut inte!

Ska man få hästen att lyfta bättre på benen över hindren ska det komma från bättre ridning från ryttarens sida, inte en kvast, stav eller bom som slår till hästen på benet.

Penny_Lane skrev:
DÅ tycker jag att den form av laglig barrering som många håller på med är 100 gånger värre. Jag snackar om överparrallella oxrar som man masar in hästen i botten på så att den slår ut hela hindret.. DET de e illa..
All form av barrering är otillåten enligt TR, det gäller även att med flit sätta hästen fel i hindret.

Det är ju ingen som kan komma åt en om man gör så.. Sätter hästen fel i hindret. Hur skall någon kunna bevisa att man gör det med villje. Det är bara att säga hoppla vad fel jag kom. Har sett folk göra så på stora hopptävlingar och träningar utan att någon reagerat.

Dark_Iris skrev:
Abolut inte!

Ska man få hästen att lyfta bättre på benen över hindren ska det komma från bättre ridning från ryttarens sida, inte en kvast, stav eller bom som slår till hästen på benet.

Vissa hästar hoppar med hängande framben oavsett ryttarens ridning. För övrigt så hjälper egentligen bara barrering de första 500 sprången i en hästs liv sedan har den redan lärt sig hur den skall hoppa. SÅ har man inte rättat till det direkt får man finna sig i hängande ben tyvärr..

Dark_Iris skrev:
Abolut inte!

Så låt oss säga att du har en häst som hoppar över ett hinder där den översta bommen är en bambu bomm, hästen slår i hindret och bambu bommen låter, hästen drar upp sina ben.
Vid näst annridning så kommer hästen i håg att det lät lite obehagligt när den slog i hindret och håller lite bättre reda på sina ben.

Vad är det för fel med det?

Själv annvänder jag mig inte av någon sorts barrering på mina hästar, men jag har ett öppet sinne för att förstå vissa metoder så länge de inte på något sätt skadar häst.

Tycker personligen inte att man skall ägna sig åt någon sorts barrering (som i mina ögon är avsiktligt skada hästen med målet att få den att hoppa högre elelr lyfta mer på benen) men håller väl med om att det finns former som knappats är så skadliga för hästen.

Däremot tycker jag också att gränsen för vad som är barrering är mycket luddig. Dvs. det är svårt att förklara vad jag tycker är ok och inte.

Ngt som tex är i gränszonen för detta är (använt av en ryttare (icke svensk) på internationell nivå som jag vet aldrig i livet skulle göra ngt för att avsiktligt skada sina hästar eller för att få dem att hoppa högre än dom gör självmant, rider mkt mjuk och försöker ingjuta självförtroende i dom, inte med syfte att få hästen att lyfta på benen och jag kan förstå varför då jag själv hoppat denna häst) Stort, starkt sto kommer ALLTID dragandes mot hindren även fast hästen är mkt välriden på marken är detta ett ständigt problem, olika typer av bett har provats, varken skarpare eller mildare hjälper, inte heller martingal eller gramantygel, tillslut tröttnar ryttaren och (detta är mycket viktigt) rider an mot hindret utan att hålla emot alls, hästen sätter själv sitt tempo, ryttaren varken driver eller bromsar, hästen kommer självklart för nära, slänger ner tre bommar och undrar "vad f-n hände?" Detta smarta sto hajade snabbt att det lönade sig att lyssna på sin ryttare och inte bara rusa på så effekten av detta blev en häst som lyssnade bättre på sin ryttare.
Jag anser personligen att detta inte är barrering, hästen har inte med avsikt lagts för nära hindret, ryttaren har suttit passiv och inte bett hästen att länga steget, hästen har i mina ögon tvingats att tänka över konsekvenserna, med lyckat resultat. Det här är i mina ögon "hästen får skylla sig själv" den har tidigare blivit ombedd att sakta ner, vilket enbart resulterat i bråk om herraväldet, när den fick bestämma gick det år skogen... Hade hon däremot med avsikt drivit hästen in i hindret för att få den att riva med dunder och brak då hade jag ansett att det var barrering...

Även sådant du beskriver klassas ju som barrering. Men jag håller med dig, det var ett mkt bra sätt att komma tillrätta med problemet i fråga! Hur ska hästen annars lära sig? Och en nog nonchalat häst som tex rusar som den du beskriver, den kommer ju till slut att hamna i en situation när det blir farligt, dvs risk för att hästen skadar sig/och eller ryttaren när den så grovt tar saken i egna händer (hovar... :angel: ).
Även jag har gjort ngt liknande på min häst, som också trots att han är välskolad på marken har ovanan att rusa på hinder.
När jag bytte till min nuvarande tränare för flera år sedan, då satte hon upp en studs med ca 90 cm höga hinder. En serie hästen skulle klara utmärkt om han INTE rusade iväg när jag förhållde. Sedan sa hon "låt honom riva så han lär sig att det inte går att rusa, skydda honom inte, rid bara normalt".
Man låter ju hästen liksom ha ett val om man gör sådant, lite orsak och verkan.

Givetvis så anser jag smällar med järnrör på benen, nubb i skydden, preparering av ben osv som helt oacceptabelt.

Och som ngn påpekade tidigare, så är även att lägga hästen med flit för nära hindret barrering. Men faktum är, det är lika obehagligt för hästen att riva pga att ryttaren med flit lagt den extremt nära hindret, som det är för hästen att riva i samma situtation när ryttaren pga orutin gör det!
Vilket gör att jag tycker det är ok att arbeta med att "lägga hästen nära" på hinder på träning, så länge hästen har en rimlig chans att klara hindret. Gör man så, dvs lägger den nära på små hinder, då stärker ju hästen sin kropp.

Annan ok barrering tycker jag är att putta ner bommen bakom en häst som är slö och knackar i bommarna hela tiden. Många hästar tycker ju braket av en bom som åker ner efter dem är obehagligt, och kan ju då undvika att riva nästa gång.
Där jag tränar har vi nyss fått sådana där plastbommar. Och jävlaremej vilket rasslande brak det blir när man river dem! Bra tycker jag, det gör ju att hästen inte vill riva i onödan.

Jag har också varit med om en övning som även den klassas som barrering, som gör att hästen lyfter lite mer på benen över hindret, samt kommer mitt på och är rak.
Man lägger två bommar i en "strut" på översta bommen på ett rättuppstående hinder. Dvs det är nästan lika brett som hindret i början på "struten", men just över hindret är det bara ca 0,5 meter brett. Dessutom så sticker "struten" ut ett par dm bakom hindrets bom.
MKT effektiv övning för att få hästen hoppa upp sig, gå rakt på hindret, och komma mitt på!

Penny_Lane skrev:
Det är ju ingen som kan komma åt en om man gör så.. Sätter hästen fel i hindret. Hur skall någon kunna bevisa att man gör det med villje. Det är bara att säga hoppla vad fel jag kom. Har sett folk göra så på stora hopptävlingar och träningar utan att någon reagerat.
Det beror väl på egentligen. Klantiga ryttare kan man komma åt. En tjej sa efter att ha kraschat ett hinder totalt på framhoppningen "-Det var det där jag ville." Hade fel person hört det så hade hon kunnat åkt dit. Och jag har själv fått en tillsägelse av en överdomare för att jag kraschat hindret på framhoppningen, dock var det inte alls med mening! Jag lyckades bara inte rida bättre än så. :crazy:

Hur sa domaren den tillsägelsen? Jag tycker det låter konstigt att en domare tror sig kunna avgöra att ngn kraschar med flit? För jag gissar att du inte rider på elitnivå?

Ofta tycker jag man tydligt ser vad ryttaren gjort för fel när hästen river, vägrar eller ngt annat ryttaren inte vill händer.
Men lik förbannat gör man ju likadant själv! Ridning är ju svårt, inte ska väl ngn komma och trycka ner en ännu värre för att man gör ett misstag?

Jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa, det var ganska många år sedan, kanske... 6-7 år sedan? Så minnet sviker lite. Men vad hon än sa så förstod jag att hon trodde att jag gjorde det med flit för att barrera ponnyn. Det var på ett SM, så även om det var på ponny så var det ju på elitnivå.

Självklart hajjade jag till, jag ville ju absolut inte skada min ponny! Men samtidigt visste jag ju att jag inte gjort det med flit, även om det inte är lätt att bevisa...

*kl*

ponnyn jag rider blir oftast ganska nonchalant på "mindre" hinder, ibland även när man drar upp den litegrann så lyfter han inte på benen. ponnyn i fråga är en duktig hoppare, mycket motor men lat på att "bjuda på sig själv" ibland.
men det bestraffar honom själv, tar vi förra hoppträningen som exempel så kom han på en oxer som låg på ungefär 0.95-1,00m, och kraschade allting, eftersom han inte lyfte på sina framben. han blev ganska paff, och efter det lyfte han minsann på sina fossingar. :)

man kanske kan kalla det.. "själv-barrering" ? :D

Penny_Lane skrev:
Vissa hästar hoppar med hängande framben oavsett ryttarens ridning. För övrigt så hjälper egentligen bara barrering de första 500 sprången i en hästs liv sedan har den redan lärt sig hur den skall hoppa. SÅ har man inte rättat till det direkt får man finna sig i hängande ben tyvärr..

De hästarna kanske borde få andra uppgifter isf?
Andra typer av hinder, eller vad sjutton som helst. Jag står ändå fast vid min åsikt att barrering är fel.

Det är ju itne alltid du som hoppar in hästen du sitter på, så då är det ingen idé att barrera hästen du köpt om den är hoppad tidigare isf, om det du skriver stämmer...

Ponnyerna jag rider/har ridit har varit/är mer och mindre nonchanalnta.
Ponnyn jag rider nu är väldigt nonchalant på lägre hinder, hon kräver en massa bra ridning från ryttaren för att hoppa bra, men rider jag bra, hoppar hon super!
På alla hästar jag suttit som varit slarviga med benen, har det räckt med bra ridning och träning.

Splittan skrev:
Så låt oss säga att du har en häst som hoppar över ett hinder där den översta bommen är en bambu bomm, hästen slår i hindret och bambu bommen låter, hästen drar upp sina ben.
Vid näst annridning så kommer hästen i håg att det lät lite obehagligt när den slog i hindret och håller lite bättre reda på sina ben.

Vad är det för fel med det?

Själv annvänder jag mig inte av någon sorts barrering på mina hästar, men jag har ett öppet sinne för att förstå vissa metoder så länge de inte på något sätt skadar häst.

Jag står fast vid att det inte är rätt att skrämma eller skada en häst så att den hoppar bättre.

Bra ridning har alltid räckt på alla nonchalanta hästar jag satt mig på.

Jag håller med om att metoderna där hästarna far illa är allra värst. Men jag står ändå fast vid att all sorts barrering är felaktig.

Fridan skrev:
Barrering av den värsta sorten är riktigt vidrig, MEN, jag kan tycka att en viss "barrering" eller "tillrättavisning" kan vara ok. Har gjort det på min häst några ggr tillsammans med min tränare (som är en av landets mest kända A-tränare).

ursäkta men är jag fel ute när jag tror att barrering helt enkelt inte är tillåtet?

& är det ok för en av landets mest kända a-tränare att du går ut med det så här och säger att ni utövar detta?

alltså no hard feelings men jag bara undrar...:confused:

333 skrev:
ursäkta men är jag fel ute när jag tror att barrering helt enkelt inte är tillåtet?

& är det ok för en av landets mest kända a-tränare att du går ut med det så här och säger att ni utövar detta?

alltså no hard feelings men jag bara undrar...:confused:

Du har helt rätt; Barrering är inte tillåtet!

Har inte gått ut med något namn på någon A-tränare så den personen får nog tycka att det är ok... jag ville mest påpeka att det är en mycket kunnig person. Om man överhuvudtaget utövar det med fler av sina elever får man dessutom räkna med att det är några som vet om det. Kan i alla fall jag tycka. :smirk:

Vill inte döma dig på något sätt, för vad du gjorde kan jag lugnt blunda för. Men jag funderar bara på om det torde vara samma A-tränare som har lite rykte om sig att barrera hästar på sina träningar... Men som ingen vågar säga ifrån om...

No answer required...

Ingen aning om h*n har det "ryktet" ute i landet, jag hade aldrig hört det tidigare innan detta hände... Vet om fler tränare som gör på det sättet med vissa av sina elevers hästar... skulle kunna vara någon av dom också.

jag tycker det är helt fel, skulle aldrig kunna göra så mot min häst, en häst ska hoppa med glädje o fortroende, inte av rädsla. m en häst inte kan hoppa så högt eller inte tycker det är roligt så låt den för guds skull låta bli, alla hästar är inte bra på allt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 602
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka