Barrering av den värsta sorten är riktigt vidrig, MEN, jag kan tycka att en viss "barrering" eller "tillrättavisning" kan vara ok. Har gjort det på min häst några ggr tillsammans med min tränare (som är en av landets mest kända A-tränare). Hästen kan vara i och "klonka" lite ibland och då o då åker det ner nån bom för att han helt enkelt är nonchalant. Vi har då "barrerat" honom på mycket små hinder (runt 80-90 cm) och låtit han nudda bommen en gång med bak och en gång med framhovarna o sen är det bra. Detta kallar jag en "tillrättavisning" och kan liknas med andra idrotter när tränaren kommer fram och visar sin elev hur man ska göra i en viss rörelse. Hoppas att alla som läser förstår hur jag menar.
Jag tycker INTE att barrering med igelkottskinn och elaka snören ovanför hindren är ok. MEN att tillrättavisa hästen kan man göra.
Jag gör hellre så någon gång i bland på någon träning än att avsiktligt lägga hästen i botten på en jätteoxer (som man så ofta ser på framhoppningarna runt om i detta land).
Detta är min åsikt.