Barrel race och Pole Bending!

Sv: Barrel race och Pole Bending!

Tie-down är ingen "dra ner hjälptygel" utan hindrar hästen att slå med huvudet, ungefär som en fast martingal; den verkar inte som en graman.
En tie-down använder man i ko-klasser för att inte hästen ska he upp huvudet för högt för då kan den skada sig när man ex kastar lasso.

reglerna vet jag inget om så de kan jag inte säga något om.

Vilka ko klasser tänker du på? I roping är det ju en dummy....
En herd work häst skall ju inte gå med för lågt huvud när de plockar då det ger stor bubbla...???

Om det hindrar hästen att slå med huvudet, kan man ju fråga sig varför den slår med huvudet....för hård hand? felaktigt bett?

Jaha...men en häst kan ju stå nerdragen med huvudet utan att lyfta ryggen...En avknäckt nacke innebär ju inte att bakben kommer under eller ett riktigt sätt för hästen att jobba!?!? Jag trodde att en tie down var något som hindrade hästen från att slå med huvudet? Det gör den säkert också. I vilket fall som helst håller den huvudet nere, ELLER hästen kan inte ta upp det. (nej inte som graman eftersom ryttaren inte kan inverka på längden under ritten, väl?) Frågan kvarstår: varför kan inte (en del) barrelrace och pole bending ryttare rida utan? Ser ofta att hästar med tie down ser ut att vilja dra upp huvudet, men jag kanske ser eller tolkar fel? Fortfarande undrande...

Ja det är klart, men min häst jobbar ryggen mycket bättre. Bara för att hästen kröker på nacken så innebär ju inte det att hästen jobbar ryggen, man kan inte förvänta sig att hästen ska jobba ryggen bara för att han har ett tie-down. Men tie-downet är en extra hjälp som fungerar bra på min häst, han jobbar verkligen ryggen. Jag har en travare och han har förmågan att bli väldigt lång i ryggen då fungerar tie-downet bra.

Tie- down används som sagt mest till dummy stoping/roping eftersom det hindrar hästen att ta upp huvudet. Nej ryttaren kan inte inverka på längden under ritten utan den sitter fast. Sen ska man självklart inte ha hästen så inspänd att han inte kan ha huvudet i "normalläge", men hästen ska inte kunna slänga upp huvudet.

Okey, till frågan. Jag kan inte säga varför andra barrel race/ pole bending ryttare använder tie- down, men den måste ju fylla någon funktion eftersom så många använder det. Jag har sagt varför jag använder det på min häst. Självklart har jag tävlat utan tie-down förrut, vilket också fungerade bra. Men jag tycker min häst jobbar bättre med bogar, bakbenen och ryggen när jag använder tie-downet.

Tie down kan du ställa in hur spänt det ska vara. Så så värst i hoptryckt behöver det inte vara. Tävlar själv i roping och i bland pole bending och barrel race.
Tie down har man för att ge bättre balans och stöd för hästen. Ev även för att få ner hästens huvud lite i ropingen, men hästen brukar inse ganska snabbt att det är ganska obekvämt att få lassot på öronen vilket lätt sker om den slår upp huvudet när man svingar.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 817
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka