Barrel race och Pole Bending!

S

stall1

Är det någon här som håller på med dessa grenar? Ska tävla mitt Criollo sto i sommar i detta ;):bump:

Sv: Barrel race och Pole Bending!

jag gör... och det är världens roligaste ridgren

Testade för skojskull då ett sto (pysslar med islänningar) behövde piggna till i paddocken mm. Snacka om att vi båda hade kul. Började i trav och sedan kort galopp innan vi ökade tempot och fort gick det.

Bara ett problem att när ägaren senare skulle rida dressyr i paddocken och stoet fick syn på konerna vi använt så peppade hon direkt :d

Längtar till all is är borta och mitt sto kommit igång mer så jag kan testa om hon gillar det.

Ja visst är Corona mitt sto!! Hon är så ljuvlig. Jag har haft henne nu i snart 2år. Mycket temprament och smidighet,snabb och otroligt vändbar :)

Är det någon här som håller på med dessa grenar? Ska tävla mitt Criollo sto i sommar i detta ;):bump:

Jag tävlar i dessa ibland.. hur kul som helst!

8057070.jpg

8071448.jpg

Jag har tävlat två gånger i barrel race och en gån i pole bending. Det gick riktigt bra då, kom etta, femma och femma igen tror jag :crazy:

Ska kanske tävla mitt sto i det några gånger sen. Måste bara bli torrt ute så man kan testa det med henne ute. :D

Har tävlat en del... med varierande resultat...:smirk:
Jättekul!:eek: :banana:
Får väl be goldentinka att lägga ut bilder.. hon har några riktigt fina.. har tyvärr inte några snygga själv.
/E

Jag ska börja tävla mitt sto detta året i barrel race. Arab/varmblod. Roligt att se att det finns fler intresserade, finns inte så många trådar om just dessa grenar.

Hej!
Jag tävlar också barrel race, det är jätte kul. Jag ska eventuellt börjaq med pole bending i år. Jag och min häst blev SM tvåor i Barrel race förra året, det var så kul! Hoppas det går bra för dig och din häst, har ni bestämt några tävlingar än?

Hej!
Jag tävlar också barrel race, det är jätte kul. Jag ska eventuellt börjaq med pole bending i år. Jag och min häst blev SM tvåor i Barrel race förra året, det var så kul! Hoppas det går bra för dig och din häst, har ni bestämt några tävlingar än?

Ok!! Då måste jag veta vem du är *ler* Jag känner till dom flesta som tävlar det på den nivån. Min favvo är absolut Gittan Freter! Men det finns en lite tjej som rider en häst som har varit helt livsfarlig att hantera enligt rykten. Men det är en liten tjej som rider den och dom brukar ALLTID placera sig.. Är det kanske du??:banana:

Ok!! Då måste jag veta vem du är *ler* Jag känner till dom flesta som tävlar det på den nivån. Min favvo är absolut Gittan Freter! Men det finns en lite tjej som rider en häst som har varit helt livsfarlig att hantera enligt rykten. Men det är en liten tjej som rider den och dom brukar ALLTID placera sig.. Är det kanske du??:banana:

låter som charlie blomqvist dotter. Helt livsfarlig har hon inte varit folk är bra på att spä på men det är ett sto med fullblod och felhanterad från början så de var lite att jobba med.

Lägger upp några bilder på _Erik_ ifrån när han tävlade i polebending på high chapparall i sommras..;)

Chappen03.jpg

Chappen02.jpg

Chappen01.jpg

Ja Birgitta Freter är riktigt duktig! Den tjejen du menar heter Rosie Blomqvist, hon är också duktig. Jag har inte tävlat speciellt mycket, men jag har tränat en hel del Barrel race innan jag började tävla, jag har fått en hel del hjälp av Tommy Arvidsson.

Ska få hem några nya criollohästar i vår och då är det tänkt att rida pole bending och barrel race. De blir mkt spännande.:bump: :love:

Tävlade pool bending och barrel rays med mitt fd fodersto Zamba och det var kul. Nu har vi också fått Birgitta Freter med Karraz till stallet så då lär man ju rida lite oftare dessa underbart roliga grenar!

Undrar bara om det är så att inom dessa båda grenar får man ha stångbett, två händer OCH tie down? Låter lite väl ihopbundet på något vis...Jag tycker personligen att en tie down signalerar att antingen man är hård i handen eller att man har fel bett...Kan man verkligen få ut max av en häst som är "ihoptryckt" så? Borde inte en häst med fri hals kunna ta ut stegen lite bättre...Jag fattar att hästarna är triggade till 1000 men ändå...Här är jag okunnig men undrande...

Tie-down är ingen "dra ner hjälptygel" utan hindrar hästen att slå med huvudet, ungefär som en fast martingal; den verkar inte som en graman.
En tie-down använder man i ko-klasser för att inte hästen ska he upp huvudet för högt för då kan den skada sig när man ex kastar lasso.

reglerna vet jag inget om så de kan jag inte säga något om.

Undrar bara om det är så att inom dessa båda grenar får man ha stångbett, två händer OCH tie down? Låter lite väl ihopbundet på något vis...Jag tycker personligen att en tie down signalerar att antingen man är hård i handen eller att man har fel bett...Kan man verkligen få ut max av en häst som är "ihoptryckt" så? Borde inte en häst med fri hals kunna ta ut stegen lite bättre...Jag fattar att hästarna är triggade till 1000 men ändå...Här är jag okunnig men undrande...

Jag använder själv tie down när jag tävlar. Min häst går väldigt bra på det...jag änvänder det för att ge min häst stöd i galoppfattningen eftersom han har förmågan att sänka ryggen om han bli för lång i kroppen.

Tie- down används oftast i dummy roping/stopping eftersom det håller ner hästens huvud så hästen inte får lassot i huvudet och som jag sa innan, det ger stöd i galoppfattningen.

Jaha...men en häst kan ju stå nerdragen med huvudet utan att lyfta ryggen...En avknäckt nacke innebär ju inte att bakben kommer under eller ett riktigt sätt för hästen att jobba!?!? Jag trodde att en tie down var något som hindrade hästen från att slå med huvudet? Det gör den säkert också. I vilket fall som helst håller den huvudet nere, ELLER hästen kan inte ta upp det. (nej inte som graman eftersom ryttaren inte kan inverka på längden under ritten, väl?) Frågan kvarstår: varför kan inte (en del) barrelrace och pole bending ryttare rida utan? Ser ofta att hästar med tie down ser ut att vilja dra upp huvudet, men jag kanske ser eller tolkar fel? Fortfarande undrande...

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 817
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka