Bärrandsröta, eller kanske WLD?

_moa_

Trådstartare
Nu tror jag visserligen inte helt att det är WLD men kanske, det ger aldrig med sig och växer som ogräs.
I alla fall, nu behöver jag all hjälp jag kan få känner jag här med framför allt en utav mina shetlandsponnyer. Båda två har haft grymt mycket bärrandsröta i minst tre utav fyra hovar. Framför allt den ena har haft jättemycket. Om jag stoppar in en söm i hålet så försvinner den iprincip. Alltså känns det som att vi nu väger mellan att allt går åt pipsvängen eller att allt ska bli bra. Den som det är värst på har fått rent hovarna 1-2 gånger om dagen och då har jag sköljt med äppelcidervinäger och vatten eller med jodopax. Sedan använder jag "rengör strålen" och ibland hovtjära på det. Detta har jag hållt på med heela höstern och vintern nu och börjar tröttna och bli orolig över att det aldrig ska sluta.
Det läskiga är att det går så otroligt fort och vänder aldrig, kan det vara så att det finns fickor i hoven med smuts som kommer fram? För jag gör som sagt rent minst en gång om dagen och bland kan det komma nya hål eller bli mycket djupare bara på en halv dag, vilket gör mig mycket förvirrad?

Nu går han på lösdrift och jag funderar på att stalla in honom, trots att han verkligen avskyr att stå på box. Vad är bäst egentligen? Min tanke är att han under en period ska stå inne mellan 18-8 men det är mot alla mina principer egentligen och jag tycker synd om honom bara jag tänker på det.
Hur hade ni gjort? Kan man ens få bukt med det på lösdriften?

Någon med mirakeltips? Jag börjar bli desperat och kan göra allt för att han ska bli bra, utom att åka till kliniken. Blev så nonchalant mött när vi var där i höstas så efter den vistelsen känns det som att vi får fixa detta själva, med hjälp utav hovslagaren såklart.

Hur har ni gjort med era hästar?

Sv: Bärrandsröta, eller kanske WLD?

För det första måste hovis komma ut och verka upp det som är dåligt så du blir av med "håligheterna"...sen använde jag Virkon S till min som finns att köpa på tex granngården och spraya på hovarna och skrubba med en liten borste in i alla skrymslen och vrår för att ta bort bakterierna. Ha gärna handskar på dig när du gör detta. och försök att göra detta vid insläpp eller två gånger om dagen vid lösdrift, kanske är det så att den bakterie som dina hästar drabbats av finns i den marken ni har. Den finns inte överallt...så du ska kanske överväga att behöva göra detta även sen när hovarna börjar bli friska. Bara för att ta död på bakterierna innan de får fäste i hoven så att säga... Lycka till!!

Någon med mirakeltips? Jag börjar bli desperat och kan göra allt för att han ska bli bra, utom att åka till kliniken.
Hur har ni gjort med era hästar?
[/QUOTE]
Mirakelkur kanske det inte är, men jag har haft två hästar tidigare som drabbats. Den ena ganska mycket (och ja det gick väldigt fort) i två av hovarna och den andra hann bara få lindrigt men på alla fyra. (om jag inte minns fel)
Hovlagaren hade provat flera olika kurer och det han kom fram till som fungerat bäst var att varannan dag behandla med Klorin och varannan dag med jodsprit. Jag gjorde rent, sprutade med dagens medel och sen på den häst som hade djupa fickor, dränkte jag en bomullstuss och tryckte in i hålrummet. Detta gjordes morgon och kväll.
Processen stannade av helt efter någon vecka och sen fortsatte jag behandla i ett par månader. Båda två blev helt bra, den ena var ridbar efter 6 veckor ungefär och den andra var helt bra vid nästa verkning.
Hoppas du får ordning på det för detta är INTE roligt.

Hovis har redan fixat och donat, eller rättare sagt han håller på med det varje gång han kommer. Vircon alltså. Något att prova! Du hade alltså haft kvar på lösdriften och inte stallat in? Bakterierna finns garanterat i markerna här omkring...

Är motion bra för att få fram en snabbre tillväxt utav nytt och fräscht hovmaterial?

Ja det tycker jag är upp till dig själv...men om de ska vara kvar på lösdriften får du nog göra det morgon och kväll...Motion och rörelse är alltid bra för att en hov ska må bra! det främjar ju till cirkulation i hoven..sen om det går snabbare att få hoven att bli frisk vet jag inte...det som du kan ge som jag ger till mina med dåliga hovar är steel joint,tar rätt lång tid innan man ser skillnad..men det hjälper nog på traven!!:)

Hej!

Jag har haft detta problem läänge på min åsna.

Jag har använt Virkon S som någon nämnde innan och det har gått upp och ner. Ibland har det sett bättre ut för att sedan vända och bli värre igen.

Till slut sa min hovis till mig (i smått desperat ton ;) ) att jag skulle prova att bara lägga på tjära. Hennes resonemang då var att det helt enkelt blev för mycket fukt med Virkonen, plus att det ju inte precis varit torrt i markerna under hösten/tidig vinter.

Så vi började plocka in dem under nätterna och lade på tjära på kvällen så hovarna hade hela natten på sig att torka. Tjära är ju även bakteriedödande till en viss del.

Och ÄNTLIGEN har det börjat ge resultat. Började tjära en gång om dagen i början av december, och nu för en vecka sedan gick jag ner till varannan dag.

Så mitt råd är defintivt att du börjar ta in dem på nätterna, om du har möjlighet, så de får chans att torka upp, plus att hästarna kommer undan bakterierna den stunden, om de finns i markerna.

MVH

Virkon S eller Alsolsprit köp på apoteket ( inte alsollösning)och tyvärr ta in hästen över natten så det får en chans att bli rent och torrt. Låt den stå på spån det torkar ur och då trivs inte bakterierna, halm är inte lika bra.
Använd inte tjära eller annat som "stänger" in bakterierna för då frodas de och blir värre.
;)

Använd inte tjära eller annat som "stänger" in bakterierna för då frodas de och blir värre.
Nu är det visserligen strålröta jag har på min häst och inte bärrandsröta, men veterinärerna på ATG kliniken i Skara sa att jag skulle tjära in hovarna på min häst...

Bakterierna för bärrandsröta gillar inte syre så låt hovis verka upp fickorna..ta tex en tandborste , gör iordning 2 % virkon s lösning , skrapa bort så mycket bärrandsröta som går , ta borsten med virkon borsta rejält .

Stää in hästen på spånbädd torkar upp hoven . vid utsläpp borsta rent med virkon , doppa tex bomull i virkon packa i hålen så inte smuts kommer in....var ihärdig morgon å kväll till rötan är borta...inge fusk men morgon å kväll.

Så fick vi bort svår bärrandsröta på 3 hästar....sedan håller vi efter med hjälp av en sprayflaska med virkon lösningå sprayar även de skodda hästarna med detta vid insläået på kvällen.....

peppar peppar har de med de här hållit sig i 3 år nu.....

lycka till....a och o är tålamod å ihärdighet..de tar tid men funkar...

när vi fick bärrandsröta så borstade vi bort sanden och hade sen på väteperoxid tills det slutade att bubbla, sen i med mycket tjära så att det täckte, stoppa i en tuss bomull, tryck inte. sätt det i yterst i hålet, tjäran håller det på plats.
Det funkade klockrent, hästarna går dessutom på lösdrift.
Jag kalkade med mycket kalk(vanligt trädgårdskalk) där det var kladdigt, då trivs inte bakterierna, tror att kalken trots allt är viktigast, vilken metod man sen använder för att ta död på organismen i hoven kvittar bara den dör.

Senast ändrad:

Strålröta är inte riktigt samma sak...och där hjälper oftast tjära väldigt bra medans på min häst som hade bärrandsröta inte alls blev hjälpt av tjära, väldigt individuellt det här verkar det som om man läser inläggen.

Mirakeltipset som funkade på min kille var Probimin :idea:

Vi hade det precis som du, helt sjukt och det blev aldrig bra. Han gick/går på lösdrift, rörde sig inte så mycket på hårt underlag då han inte är inriden och mest går i hage. Inte ovanligt skitiga hagar eller så, inga andra hade samma problem.

Upptäckte (då jag raspar en del själv) att han hade lite blödningar i lamellranden nu och då, han var också rätt hovöm, men jag tänkte att det var väl "sån han är" och att han skulle få skos när han ska ridas.
Pratade lite med veterinär då han plötsligt fick ännu mer ont och jag vart rädd för fång. Enligt vet kunde det vara en fångliknande reaktion, men inte fång då det var så lindrigt.

Funderade en del och insåg att det kanske är så att han "hela tiden" haft liknande fångkänningar och att blödningarna kommer därifrån. Blodet i lamellerna ger ju grogrund för bakterier och skulle kunna förklara återkommande rötor...
Fick tips om att Probimin var kanon för att häva liknande grejer, dvs det stabiliserar magen. Gav honom under några dagar dunderkur och nu får han Probimin varannan dag ungefär.

Nu är både hovömhet, blödningar och röta ett minne blott :bow::bow:
Hovarna är superfina och han tar sig fram på ojämnt underlag helt obesvärat! Man märkte att det vände på ett par dagar då ömheten försvann, sedan såg man ganska snabbt att rötan slutade sprida sig, och det som växte fram var friska lameller.

Jag tog honom aldrig från lösdriften, men är dina hagar väldigt skitiga kanske det är bra om hästen kan få står inne och lufta hovarna ett tag här nu.
Hovslagare (och jag) har förståss fått öppna upp och rensa bort det rötiga, skillnaden nu var att när man tagit bort det så kom det inte tillbaka eller spred sig som det gjorde tidigare.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det faktiskt var lättare fånganfall som orsakade detta, och att det hjälpte att stabilisera upp magen.
Hästen är absolut inte tjock, däremot är han nog känsligare än de flesta när det gäller foderbyten osv. Nu kommer jag aldrig sluta med Probiminet, är SÅÅÅÅ glad för det!

(självklart får man inte hålla på att peta i hästen socker i olika former, bort med betfor, melass, pellets och annat skit som innehåller socker. det blir fångdiet, hö och "sockerfria" foder, dessutom ännu mer noga vid foderbyten)

Strålröta är inte riktigt samma sak...och där hjälper oftast tjära väldigt bra medans på min häst som hade bärrandsröta inte alls blev hjälpt av tjära, väldigt individuellt det här verkar det som om man läser inläggen.

Nä, jag skrev ju "visserligen" (mao att jag syftade på att det inte är samma sak), men syftet med tjäran var precis detsamma: hålla smutsen ute. Därav att jag skrev att veterinärerna rekkommenderade det.

Kopparsulfat (går att köpa på färghandeln här) har jag fått tips om att använda, har tidigare haft en uttjänt spruta för penicillinsalva som jag dragit upp 6%-ig lösning i och sprutat in i fickorna. Nu hittar jag inte sprutan och det är på gång igen, så jag var smått förtvivlad igår. Dock borde en tandborste också gå att använda, kom jag på efter tips i denna tråd :idea:, kanske bättre än sprutan till och med, så det ska jag testa idag. Jag har verkat upp "diken" från insidan istället för att ta bort hovvägg, eftersom det inte går jättehögt upp och jag ville spara det hårdaste hornet vilket är hovväggen i det här fallet. Min shettis tror jag också är lite mer fång-känningsbenägen, detta anfall är iallafall troligtvis sviterna efter fång i somras. Däremot har hans shettiskompis haft fång utan att han haft några känningar trots att de alltid går tillsammans, så det tycks växla.

Men sedan har han inte samma hornkvalité som de andra hästarna i stallet, trodde faktiskt inte att en shettis kunde ha dålig hornkvalité men han har det. Om sedan det är en produkt av röta eller röta är en produkt av dålig hornkvalité ska jag låta vara osagt, men helt klart blir det lätt en ond cirkel och det är en krävs inte mycket för att det ska vara igång igen när man tror att man har det under kontroll.

Strålröta = svart och sitter i lamellranden

WLD = vitt och sitter i vita linjen

Strålrötebakterier trivs i fukt och syrebrist - de förökar sig i fickor där det är torrt och syrefattigt

Och som du beskriver så är det djupa fickor på din häst - så länge du har dem i botten på fickorna som förökar de sig

En duktig hovis verkar upp så man får bort alla bakterier.

Strålröta = svart och sitter i lamellranden

WLD = vitt och sitter i vita linjen

Strålrötebakterier trivs i fukt och syrebrist - de förökar sig i fickor där det är torrt och syrefattigt

Och som du beskriver så är det djupa fickor på din häst - så länge du har dem i botten på fickorna som förökar de sig

En duktig hovis verkar upp så man får bort alla bakterier.

Du var nog lite snabb när du skrev detta eller? :angel:

För mig veterligen så sitter strålröta i STRÅLEN :D

Och så menade du nog att skriva följande i meningen:

Strålrötebakterier trivs i fukt och syrebrist - de förökar sig i fickor där det är FUKTIGT (inte torrt) och syrefattigt.

:p

:rofl:

Tack för ditt vänliga påpekande

och jag kryper under en sten och skäms :o Hade annat i tankarna :angel:

Annars tror jag att det är samma bakterie?

Men det skall givetvis stå

Lamellrandsröta sitter i lamellranden

Bärrandsröta är egentligen tekniskt fel då bärranden innefattar både vägg, vit linje och lamellrand, det blir ju inte röta i alltihop

strålröta sitter ju i strålfårorna

( jag vet inte vad det är för fel på mig i dag - hur disträ som helst :D )

smyger ut igen....

Jodsprit.
Fungerar mot både röta(svart) och WLD(vitt).
Kan köpas på apotek (fungerar bäst) eller blandas av lika delar T-röd och outspädd Jodopax (fungerar helt okej).
Peta rent, häll i, täpp till med bomull mot lera och grus.
Upprepas varannan dag i 2 veckor.
Har fungerat varje gång.

Jag har numera blivit helt kvitt detta från alla mina hästar.
Men då så tvättade jag hovarna på alla hästar med jodsprit i 2 veckor.
Virkon-S skall visst också fungera bra, men det har jag inte provat.

Min häst har haft och har fortfrande väldiga problem med röta i sina fötter. I somras började hon få rejäla problem och hålväggarna kom på bara på någon vecka, självklart medan jag var bortrest på semester.
Behandlingen av hennes fötter ser ut som följer:

-Borsta ur fötterna med tandborste och vatten för att få bort all lort.
-Stark Virkon-S lösning sprayas på och eventuellt borstas det lite till med tandborste för att få ut all smuts. Finns att köpa i tablettform och räcker lääänge.
-Sedan skärs det rent med hovkniv där det behövs. Detta upplever jag är det absolut viktigaste för att hålla rötan i schack! Jag har märkt otrolig skillnad sedan hovis visade mig hur jag skulle göra.
-Sprayar på Virkon-S igen och torkar sedan bort överflöd (Annars blir det för söligt med tjäran).
-Finns djupare fickor så trycker jag in lite jodopaxgel i dem.
-Sedan tjära

Detta gör jag så ofta jag bara orkar och kan. Självklart blir resultatet bättre ju oftare man gör det.

Har du problem med djupare håligheter kan du dränka lite bomull i desinfektionsmedel och sedan trycka in i hålet. Det hindrar att smuts tränger in.

Min donnas hovar blev väldigt snabbt drastiskt dåliga och vi började misstänka någon form av mineralbrist. Nu är det eventuella problemet åtgärdat och nu är det bara att vänta i 1 år och se om det gör skillnad.

Jodsprit.
Fungerar mot både röta(svart) och WLD(vitt).
Kan köpas på apotek (fungerar bäst) eller blandas av lika delar T-röd och outspädd Jodopax (fungerar helt okej).
Jag blandade också egen jodsprit. K-sprit (som man kan ha i bensintanken på vintern) och lite outspädd jodopax. Det funkade också bra.
KL
Anledningen till att min hovis ville att jag skulle varva med Klorin var att många av de här angreppen har både bakterier och svamp inblandat och Klorinet tar död på svampen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
Senast: Ceta
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 399
Senast: enough
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar