Barocksadel

Ellyne

Trådstartare
Provar lägga min tråd här, fick inte så mkt svar på utrustning. Hittar inte svar i sökfunktionen.
Jag har lite funderingar om barocksadlar:
Går det att använda "vanliga" tillbehör till dem? Dvs dressyrsadelgjord tex.
Vad brukar man ha för padd under? Jag vill gärna ha en padd som kan fylla ut lyfta framvalvet lite.

Tacksam för svar.

Sv: Barocksadel

hej! nu e jag nog inte den direkta som ska svara, men jag har en "vanlig" sadelgjord till min iaf, och den funkar, har samma sadelgjord till mina sadlar, en bomlös som jag bara rider ut på.. så de e väl klart de funkar men kan va kul att se om nån annan har nått att säga om saken :)
padd har ja också samma till båda förresten, en sån ny sak (tror jag) med tempus i, jag älskar den.

jonas

Ok då borde det funka med vanlig gjord.
Har du nån bild på padden eller kan du beskriva den?

Det går bra att använda "vanliga" tillbehör, men kolla upp hur gjorden är konstuerad.

På en del dressyrgjordar finns ju hällor eller liknande som stropparna löper igenom före spännet, och dessa medger inte alltid att stropparna kommer så snett uppifrån som de gör på många barocksadlar.

Jag har t.ex. lädergjorden från Börjes, och den skulle nog inte fungera till en sådan sadel.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 876
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar