barock VS western

M

misterhultspyret

vad skiljer barock ifrån western?
har ett arab sto som är barock tränad en längre tid men så köpte jag henne och jag rider western och tycker hon är kanon, lyssnar på vikthjälper,neckreining samt skänkeln precis som en western häst.

Tja, jag kan väl inte förklara skillnaderna.
Men jag gjorde tvärtemot, jag köpte en westernriden häst och började rida akademiskt (efter att först ha skolat om henne till "engelsk" ridning :) ). Nu är jag glad att hon tidigare varit westernriden, det mesta stämmer.

Immer

som Sweet sagt, den största skillnaden är samlingen. Jag tycker att de båda grenarna har mycket att lära av varandra, bland annat såg jag flera övningar på en westerntävling som verkade helkul och nyttiga även fast jag rider akademiskt :D

Stridkonst till häst eller boskaparbete, där har du skillnaden. En väl skolad häst klarar galant både barockens och westernridningen övningar. Ridning är alltid komunikation, lösgjordhet alltid lösgjordhet, bärighet alltid bärighet och samling alltid samling, sen kan man kalla sin ridning vad man vill :)

Nja en rätt riden westernhäst efter dagens sätt att rida western på så ska den vara nästan lika samlad som en barokhäst. Skillnad ligger i hur man tar sig dit, men det är ganska lika.
En häst som inte är tillräckligt samlad gör inte samma spinn & slide-stop som en samlad häst, därav att det inte är den skarpa skillnaden mellan stilarna.
Men i barocken vill vi ha in bakbenen & liksom höja fram eller rättare sagt att de blir kvar där i normal höjd med fram & lägre bak.
I western sänker du dem fram & tar inte upp dem därifrån utan driver in bakdelen istället med hästen i låg form.

Nu är jag inte särskilt utbildad i någon av ridstilarna, men klassar mig som "barockryttare" & har stått & diskuterat med en väldigt duktig tävlingswesternryttare som har en av sveriges bästa westernhästar. Det här är alltså bara vad jag dragit som slutsats...

:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?