Barnrum!!!=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

_Yggdrasil_

Trådstartare
*jippie* Nu ska jag äntligen få börja planera och inreda barnrummet :banana:

Var och fixade lite möbler igår... Fick en hylla (att hänga på väggen) ett glasskåp (att hånga på väggen) och ett skåp jag ska göra om till garderob.
Spjälsäng är ju redan fixat och ev. ett skötbord oxå...

Har även bestämt färger och så... Eftersom jag inte vet vilket kön det blir så blir det ett ganska neutralt rum.. och det ville jag iochförsig att det skulle vara i vilket fall.:)
Väggarna ska vara Ljusgrå (har hittat en jättefin färg på R*STA)
Textilier (så som kuddar i fotöljen, gardiner och mattor) Ska vara Limegröna
Möblerna ska vara vita.
Tror det kommer bli skitbra:D

Det är ju endel att göra för själva rummet finns inte än... Men det ska fixas så snart som möjligt.

(bilder kommer så snart jag städat lite):o

Någon mer som planerar barnrum?
Bilder tankar idéer!!! Skriv ner ALLT!!! Och visa gärna bilder!
 
Sv: Barnrum!!!=)

Inga glasskåp! ;) Det går säkert bra första tiden, men när de börjar bli året så är det grejer som flyger och ungar som klättrar...

Men visst är det kul att inreda! Det man kanske ska tänka på är att det ska finnas något för babyn att titta på, ja stilrent och så är fint men det händer liksom inget för ett litet barn... Gör en egen mobil att hänga upp, tavlor med mycket färger osv.

Den här möbeln eller möblerna kanske man ska säga, sväljer otroligt mycket leksaker, tack och lov... ;)
24184015.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Barnrum!!!=)

Nä glasskåpet ska bort sen när bäbis börjar bli allt för livlig:D
Har tänkt ha doppresenter i det. Tycker det är så fint att ha sånt framme
 
Sv: Barnrum!!!=)

Jag håller på att planera.. (skall ju ha någon vecka efter dig)

Tyvärr är vi än så länge bara på planeringsstadiet eftersom vi håller på med omfattande renovering i resten av huset.. Så just nu fungerar barn-rummet som förvaringsrum.. Så drömmer gör man ju!

Väggarna är Grå/med en skvätt av blått) Färgen har vi köpt på samma ställe som du tänkte handla på, sen blandade vi i lite blått som vi hade hemma. Detta målade vi redan förra året.. Så när rummet sen är tömt på grejjer skall vi bara möblera och ställa i ordning och sånt mysigt :)

Vi kommer att ha vagga första tiden, den kommer att stå inne hos oss i sovrummet, i barnrummet kommer vi att ställa en spjälsäng. Skötbordet kommer att vara i barnrummet (som ligger nära vårt sovrum och en toalett), i form av en skötbädd på en byrå..
 
Sv: Barnrum!!!=)

Ett lite mer praktiskt råd. Var ute i god tid om ni tänket måla eller lägga nya plastmattor. De avger gaser i början så det är bra att sånt försvunnit så mycket som möjligt innan barnet flyttat in. Undvik också målarfärg, tapetklister och sådant när du är gravid.
 
Sv: Barnrum!!!=)

Tapetklister är ganska så ofarligt, däremot färger kan vara värre...
Vi renoverade en hel del medans jag var gravid med Elin, så jag frågade min BM en hel del...
Sen ett tips till, lägg inte ner för mycket pengar på nya golv och dyl, det kommer att ritas på, skrapas osv... Vi har kvar en gamla 70tals plastgolv som vi tänkte byta när barnen har blivit lite större och vill ha en ny inredning.

Sen så ha inte allt för stora förväntningar på att barnet vill ligga i eget rum för tidigt. Vi försökte flytta elin till sitt rum när hon var runt året, men fick ge upp det då hon inte sov, när hon sen blev två gick det jättebra.
 
Sv: Barnrum!!!=)

Jag spinner vidare på det här med golv och tar upp ett tips jag fick av en golvläggare. Om man har ett fint trägolv som man är rädd om så kan man lägga en skiva och sen ett billigt plastgolv över. Sen när barnet är större så kan man plocka fram trägolvet igen.
 
Sv: Barnrum!!!=)

japp. målade rummet redan innan jag blev gravid. men de va ju planerat och vi skulle änfå måla om eftersom de va så fult!

de vart ljuslila/blå väggar. tycker det passar till båda könen. sen kan man ju inreda med mera pojk eller flickfärger. Garderoben är vit, sängen ska vara vit. gardinerna är vita. skötbordet är typ beiget. de är väl ungeför så långt vi kommit=)
 
Sv: Barnrum!!!=)

vad jag hört/läst så är det ok med en vattenbaserad målarfärg även om man är gravid/ammar..
 
Sv: Barnrum!!!=)

vad jag hört/läst så är det ok med en vattenbaserad målarfärg även om man är gravid/ammar..
Jag är inte övertygad. Det är ju trots allt kemikalier vi pratar om även om de är vattenlösliga.

Och faran är ju mkt större under graviditeten än efter barnet fötts givetvis.
 
Sv: Barnrum!!!=)

Ja just det Skötbordet hamnar nog i rummet i vårt fall oxå.. Men jag funderar på att köpa eb såndär papperkorg som tar bort lukten från blöjorna.. Öh ja va de nu heter... :D
 
Sv: Barnrum!!!=)

Åh va mysigt!!! Jag själv visste ju inte ens om att jag kunde bli gravid så det blev lite kaos med alltihopa... Men egentligen så skulle jag ha velat fixa allt själv.. men men, jag får lite på att sambo och morsan klarar det :D
 
Sv: Barnrum!!!=)

en sån papperskorg har vi införskaffat..
(en sån som du snurrar runt locket på för att påsen skall omsluta blöjan.)

Mina vänner har sådana till sina barn, och det luktar ingenting alls.
 
Sv: Barnrum!!!=)

jag kör nog det billigare allternativet med en sån där sophink med lock och pedal. köper billiga hundbajspåsar att lägga bajsblöjorna i. känns lite saftigt att lägga så mycket pengar på en sophink=)
 
Sv: Barnrum!!!=)

jag kör nog det billigare allternativet med en sån där sophink med lock och pedal. köper billiga hundbajspåsar att lägga bajsblöjorna i. känns lite saftigt att lägga så mycket pengar på en sophink=)
Vi köpte en sån där J-A luktfrin sophink och den fungerade förvisso men var dyr både i inköp och i drift. Så det var nog vårt mest onödiga inköp särskilt eftersom vi inte är så finkänsliga när det gäller bajslukt.

Men vi hade ju skötbordet på toaletten och har man det inne i ett rum istället så klart det är bra att ha det luktfritt.
 
Sv: Barnrum!!!=)

Inga glasskåp! ;) Det går säkert bra första tiden, men när de börjar bli året så är det grejer som flyger och ungar som klättrar...

Men visst är det kul att inreda! Det man kanske ska tänka på är att det ska finnas något för babyn att titta på, ja stilrent och så är fint men det händer liksom inget för ett litet barn... Gör en egen mobil att hänga upp, tavlor med mycket färger osv.

Den här möbeln eller möblerna kanske man ska säga, sväljer otroligt mycket leksaker, tack och lov... ;)
24184015.jpg

Är det IKEA? Hur lång är hela den konstalationen du har på bilden? Har ett ställe i rummet som är något öven 170cm, där har jag tåänkt att ställa leksaksförvaring. Finns det färgade transparenta backar att ha i?
 
Sv: Barnrum!!!=)

Aha då kanske det är onödigt att slänga pengar på en sånn.. Men man vill ju inte få bajslukt i barnets sovrum.. det känns ju lite läskigt... :smirk:
 
Sv: Barnrum!!!=)

*knapplån* funderar lite på det där med glasskåpet jag vill ha i rummet... och så kom jag på en plan! Det borde ju gå att klistra på genomskinlig plastfilm på fram och baksidan på glaset.. det kan ju inte glasbitarna ramla ner OM glaset skulle gå sönder...:idea: Ska undersöka den möjligheten tror jag:D
 
Sv: Barnrum!!!=)

*mer funderingar och idéer*

Funderar på att göra en egen mobil att hänga över sängen eller skötbordet... men vad kan man använda som stomme? funderar på en gammal lampskärm... Och typ plocka bort tyget och sen hänga dit lite fina band i olika färger... och lite andra fina saker... lite pärlor och sånt... (ska ha mobilen utom räckhåll för små knubbiga händer):D
Nån som gjort nått skojjigt pyssel till sitt barn???
 
Sv: Barnrum!!!=)

Läs lite mer noggrant ;)

TomasN skriver ju att den förvisso fungerade men att den var dyr samt att i deras familj så är dom inte känsliga för bajslukten så inköpet var rätt onödigt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 509
Senast: Tjôta
·
Hemmet Den 14e januari får jag nycklarna till min alldeles egna lilla etta på 40m2. Jag flyttar hemifrån och behöver möbler och verktyg och...
Svar
10
· Visningar
1 844
Senast: vego96
·
Gravid - 1år Det kliar ordentligt i fingrarna efter att få börja inreda ett barnrum! Rum har vi så det räcker och blir över, så där är det inga...
2
Svar
36
· Visningar
13 083
Senast: voltis
·
Gravid - 1år Satt igår och kollade runt på nätet för att få lite koll på vad som behöver inhandlas till bebis. Herre gud vad mycket prylar det kommer...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 793
Senast: sushi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp