Barnpensionat - En affärsidé?

Sv: Barnpensionat - En affärsidé?

Nej tänker jag spontant. Tänk om barnet blir sjukt eller vantrivs nåt infernaliskt. Min son hade en förmåga att få astma varje gång han åkte bort med kompisar, varför vet jag inte. Med kompisar han kände väl dessutom.

Håller med dig! Jag och brorsan var på kollo när vi var små - visserligen bara dagkollo när föräldrarna jobbade.. Men helsike vad skoj vi hade de tre veckorna! Vi fick paddla kanot, bada, ta simmärken, måla och greja! Och vi båda tyckte det var riktigt tråkigt att åka hem!
Ridläger var jag också på, men där fick jag spara ihop en tusenlapp själv för att bidra med något.. :) Och det var ju något JAG ville - mamma och pappa tyckte inte det var så kul att stå och vänta på mig en timme efter alla andra åkt hem för att jag stod och stortjöt över New Forest-ponnyn som jag åter blivit kär i... :D

MEN det har inget med barnpensionat att göra - det låter bara.. hemskt i mina öron! Vill man promt åka iväg barnfritt så får man också se till att barnen har det bra hos far-/morföräldrar eller andra som de känner sig trygga hos. Aldrig att jag skulle vilja lämna iväg mina barn till någon helt främmande människa och massa okända barn. Det finns ju en anledning att man har INSKOLNING på dagis?

Mja, hade det varit en form av kollo eller läger så visst! Då blir det visserligen knöligt om det kommer in nya barn, gamla lämnar etc. Alltså, hela gruppen blir helt konstig och rörig när det kommer och går massa barn. Jag tror inte alls på idén. Även om den kanske är attraktiv tror jag inte att det är hållbart och att barnen skulle må bra av det. Dessutom låter ordet "barnpensionat" helt hemskt i mina öron. Barn är väl inga prylar man skaffar för att sedan kunna lämna bort dem hipp som happ när det inte passar att ha dem hemma? Jag skulle som barn blivit jätteledsen om mina föräldrar åkte iväg på semester utan mig och jag hoppas innerligt inte att jag skulle lämna iväg min dotter på "pensionat". Möjligen till mor- eller farföräldrar om jag och karln är iväg på något en helg eller så.

Kollo ska man få åka på om man vill - absolut.
Men inte för att föräldrarna ska ha barnpassning på semestern. Tror ni inte barnen hade velat följa med på semestern? Barn i 8-12 årsåldern?
Och hur många ridläger varar 3 veckor?

Fast kollo och läger är ju semester?

Så länge det finns en backup ifall barnet inte vill vara kvar så ser jag inget konstigt med att föräldrar gör något de tycker är kul när barnen gör något som de tycker om.

Vad ska föräldrarna göra menar du?

Senast ändrad:

Jo det tror jag absolut, jag skrev ju att jag hade velat följa med om mina föräldrar reste utomlands när jag var liten så jag förstår inte varför du svarade på min knapp?

Hur som haver hade jag nog inte gärna lämnat landet med barn på kollo ifall att något händer. En natt eller två på hotell någonstans i Sverige hade kanske varit trevligt dock! :)

Kl. Jag misstänker att trådskaparen inte är förälder själv och kanske heller inte verkligen har tänkt in vad ett barnpensionat verkligen innebär, utan att hon mer tänkte att " det finns ju inte- vore säkert praktiskt" .

Kl. Jag misstänker att trådskaparen inte är förälder själv och kanske heller inte verkligen har tänkt in vad ett barnpensionat verkligen innebär, utan att hon mer tänkte att " det finns ju inte- vore säkert praktiskt" .

Det vore det säkert men med stor risk att det blir på barnens bekostnad och då känner jag mig inte längre bekväm i det.

Det gör inte jag heller- jag funderar bara på hur TS tänkt!

Vänd på det. Föräldrarna vill ha semester utan barnen i 3 veckor och skickar dom på kollo. Barnen tillfrågas inte. Å andra sidan så har dom barnen det kanske bättre på ett schysst kollo.

fast nu är vi kanske lite OT

Hur vet du att barnen inte tillfrågades? Själv hade jag gärna åkt på kollo nån vecka istället för att hänga med föräldrarna hela sommarloven, verkade jättespännande ju!

Någon vecka? 3 veckor inklusive midsommar var det.
Det var inte mer än ett fåtal barn som var dumpade och alla utom 2 trivdes utmärkt. Några hade ensamstående föräldrar som var tvungna att jobba, några var diplomatbarn vars föräldrar jobbade och detta var ett sätt att få längre Sverigesommar för barnen.
Men några var verkligen dumpade, dom var lite låga, sa att dom hellre varit hemma, men att dom inte fick vara ensamma hemma när mamma o pappa var bortresta. Bortresta? undrade vi naiva fritidsledare då. - Ja dom är på semester...
Inte mycket vi kunde säga men jag minns att det högg i hjärtat. Jag skulle inte för mitt liv kunna lämna bort min unge på det sättet OCH så länge om det inte var nödvändigt

Därför så tror jag att det finns föräldrar som utan att tveka skulle dumpa sina barn en helg hos en vilt främmande TS för att åka på spa.

Idag när jag hämtade min hund på hundpensionatet kom jag på en idé: Varför inte starta ett barnpensionat? Idén går ut på att dom som reser utomlands/ jobbar borta och inte vill eller kan ha barnet med ska kunna lämna in sitt barn på barnpensionat.

Jag funderar på om inte det bästa stället för pensionatet är i närheten av Arlanda så att barnet kan hämtas och lämnas till och från flygplatsen.

Vad tror ni? Finns det en marknad för barnpensionat?

Jag kan bara svara utifrån mig själv och min livssituation. Vi har ett barn på 4 år. Vi är två föräldrar som jobbar heltid där båda arbetena kräver resor varje vecka. Både över en dag och ett par gånger i månaden övernattning i Norden. Vi är alltså en av målgrupperna för "barnpensionatet".

Min spontana reaktion var; oj vilken bra hjälp. När jag funderat på om jag själv skulle kunna tänka mej att nyttja tjänsten blev svaret direkt; aldrig i livet!

Motivering:
- Jag lämnar inte mitt barn till främlingar
- Jag vill vara delaktig i mitt barns vardag
- Jag vill att mitt barn ska känna sig trygg och älskad
- Jag vill att mitt barns vardag ska se så lika som möjligt ut oavsett om vi reser eller ej

Så nej, jag skulle inte nyttja tjänsten. Jag skulle hellre skaffa hjälp i hemmet.

Barnpensionatet skulle i mina ögon kunna jämställas med barnpassningen på Ikea eller Ica. Barnet får ingen kontinuitet, ingen som de känner och har lite möjlighet att kontakta sina föräldrar.

Mvh Miks

Ja tyvärr finns det nog det.

Visst finns det föräldrar som gärna dumpar sina ungar för en tid.
Det förekommer tydligen inte alltför sällan att föräldrar lämnar in sina barn på IKEAs lekrum och kommer tillbaka först många timmar senare trots tidsgränser och krav på mobiltelefonkontakt.
Inte ett populärt tilltag men ändå ett faktum.

Att något enstaka barn inte fick följa med på semester utan vara på kollo istället innebär ju inte att kollo generellt kan likställas med barnpensionat för semestrande föräldrar, på det sätt du gör i ditt första inlägg i tråden.

Betydligt vanligare är nog att föräldrarna t ex jobbar, finns i landet, och kan komma och hämta barnet om så vore. Och de som nu åkte på semester - de kanske inte hade några släktingar att lämna barnen hos, och ville åka på en barnovänlig semester? De kanske aldrig annars hade möjlighet till barnvakt? Det är ju svårt att veta.

Vi har heller inte möjlighet till barnvakt men skulle aldrig åka på semester tre veckor utan barnen.

Nej, men folk är väl olika? De har olika liv och olika omständigheter, att låta barnen vara på kollo tre sommarveckor känns ändå inte som bland det värsta man kan utsätta sina barn för.

Inte om barnen vill... Om det däremot faktiskt är så att man skickar bort dem bara för sin egen skull så tycker jag inte det är OK, och som tur är är det nog gå föräldrar som gör så. Att man passar på att utmyttja tiden till att göra sådant man inte kan ha med barnen på eller som inte är av intresse för dem ( t ex spahelg etc etc) om de ändå är borta ( för att de själva vill) är ju en annan sak. Jag skulle dock inte åka utomland med barnen på läger om jag inte hade en bra back up ( t ex mor / farföräldrar) som kunde åka dit om det behövdes. Inte kul om barnet blir sjukt eller skadar sig o ingen anhörig kan komma.

Men Luff nämnde väl att två av alla de barn hon träffat på kollo var dumpade där, eller kände sig dumpade där.

Varför är det just den aspekten av det som får så stor uppmärksamhet här? Varför är det så intressant att fördjupa sig i hur usla andra föräldrar är??

När jag jobbade på kollo var det alltså en kommunal, social verksamhet för barn som behövde få komma ut och se lite annat av världen ett tag på sommaren. Om det mot all förmodan var så att deras föräldrar firade semester bortresta i tre veckor samtidigt, så var det med största sannolikhet det bästa för alla att barnen var med oss under tiden.

Det var inte direkt så att kollobarnens föräldrar simmade i pengar och kvistade till New York för några veckors shopping medan kommunal lägerverksamhet tog hand om deras barn. Snarare passade de på att jobba extra både dag och natt under den tid då de slapp oroa sig för att barnen var ensamma för mycket.

Ja jag vet det och om du ser vad jag skrivit tidigare så är jag fullt positiv till läger o kollo o har själv mkt goda erfarenheter från sådant under min uppväxt. Jag förstår egentligen inte heller varför man ö h t blandade in kollo i den här tråden. Mitt svar om barn, föräldrar o semestrar var ju till Mabuse, som nämnde det i sitt senaste inlägg.

Kollo/ läger är ju inte alls som barnpensionat ( typ hundpensionat för barn), o egentligen tror jag faktiskt att vi är ganska så överens i frågan i denna tråd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar