Barnpensionat - En affärsidé?

Pytteknatten

Trådstartare
Idag när jag hämtade min hund på hundpensionatet kom jag på en idé: Varför inte starta ett barnpensionat? Idén går ut på att dom som reser utomlands/ jobbar borta och inte vill eller kan ha barnet med ska kunna lämna in sitt barn på barnpensionat.

Jag funderar på om inte det bästa stället för pensionatet är i närheten av Arlanda så att barnet kan hämtas och lämnas till och från flygplatsen.

Vad tror ni? Finns det en marknad för barnpensionat?

Sv: Barnpensionat - En affärsidé?

Ja tyvärr finns det nog det och jag har jobbat på en variant. Sommarläger. Kollo kallas det väl.
50 barn mellan 8 och 13 år som under tre veckor överlämnades helt i händerna på oss ledare. Tur vi var schyssta.
Några av barnen berättade att deras föräldrar var bortresta och att dom var skickade på kollo för att dom skulle ha det roligare där.
Några av dom skulle börja internatskola till hösten.

Tanken är att barnen ska stanna under kortare tid. T.ex om det är en spahelg inbokad och det inte finns annan barnpassning.

Det tror jag inte är lika intressant. Det hade ju varit jobbigt för barn att lämnas bland massa andra okända barn. Under längre tid så hinner man ju lära känna kompisar och sådant (tex diverse läger).

Jag är ett sådant "stackars" barn som varit på kollo. Vi alla kom från samma stad. För vår del var det nog meningen att vi skulle få bada och ha lite sommar och sol. Vart jag kommer ifrån är det ju inte direkt varmt på sommaren. Vi hade så otroligt roligt och en del har jag kontakt med fortfarande 32 år senare!

Låter inte som något som jag skulle lämna mina barn på i första taget. Skulle nog hellre skippa spahelgen.

Tanken är att barnen ska stanna under kortare tid. T.ex om det är en spahelg inbokad och det inte finns annan barnpassning.

Jag tror att väldigt få föräldrar skulle prioritera en spahelg i det läget, faktiskt. Jag hoppas det i alla fall.

Jag tänkte mig snarare föräldrar som är tex diplomater eller har rätt väldigt krävande jobb inom finansvärlden, men det jag har sett av (både svenska och utländska) sådana familjer är att man helt enkelt kompletterar den vanliga barnomsorgen/skolan med en barnflicka, au pair eller liknande. Och jag tror att det är att föredra för alla parter.

Jag tycker inte att det du beskriver kan jämföras med kollo på samma halvår.

Vem skrev stackars...du, inte jag. Våra ungar hade det jättebra.
MEN faktum kvarstår - några av föräldrarna dumpade sina barn på 3 veckors läger för att åka på semester.
Diplomatbarnen Petruska nämner hade vi också men dom föräldrarna skickade hem barnen för att dom skulle få en längre Sverigevistelse då föräldrarna inte hade semester utan jobbade.

Jag tror absolut att det skulle fungera!
Tyvärr!
Jag skulle aldrig lämna mina barn på ett främmande ställe med främmande människor för att jag ska få ha kul?!
Nä, mina barn får åka med mig på semester.
Barnfria semestrar kommer jag ändå få i framtiden.
Men som sagt, jag tror att det finns mänga föräldrar som hade kunnat tänka sig en sådan lösning.

Eller varför inte ett russinpensionat där man kan lämna in sina skröpliga föräldrar om man ska ut och resa och inte har tid att titta till dem??

"Ja tyvärr", "tur vi var schyssta". Det tolkar inte jag som något positivt direkt.

Ja tyvärr för att det finns föräldrar som dumpar sina barn för att åka bort på semester så affärsiden skulle funka.
Och schyssta - ja tänk er TRE veckor på ett ställe där ni inte valt att vara och personalen inte gillar vad dom gör. Där relaterar jag till ett ridläger jag var på där personalen mest roade sig med varandra och inte "såg" barnen dvs oss alls.

Ja, det kryllar ju av läger i alla former och prisklasser. Allt från dyra ridläger,/seglarläger till kommunens kollo för en symbolisk summa.
Själv var jag tex unga örnar läger nästan varje sommar.

Jag tror det är rätt nyttigt för barn att åka iväg utan sina föräldrar.
Även för ett såpass udda barn som jag var. (jag gillade egentligen inte att umgås med andra barn)

Senast ändrad:

Ja tyvärr för att det finns föräldrar som dumpar sina barn för att åka bort på semester så affärsiden skulle funka.
Och schyssta - ja tänk er TRE veckor på ett ställe där ni inte valt att vara och personalen inte gillar vad dom gör. Där relaterar jag till ett ridläger jag var på där personalen mest roade sig med varandra och inte "såg" barnen dvs oss alls.

Är du emot att låta ungar vara på läger överhuvudtaget eller bara emot att föräldrarna åker bort?

Jag ser mer praktiska problem med korta vistelser. På en helg så hinner man inte lära känna folk såvida man inte är rejält socialt kompetent. Sova ensam bara med främlingar känns inte heller sådär hemskt pepp.
Läger under sommaren och minst en vecka känns som lugnare då hinner man lära känna kompisar.

Jag ser mer praktiska problem med korta vistelser. På en helg så hinner man inte lära känna folk såvida man inte är rejält socialt kompetent. Sova ensam bara med främlingar känns inte heller sådär hemskt pepp.
Läger under sommaren och minst en vecka känns som lugnare då hinner man lära känna kompisar.

Det håller jag med om, men på luff låter det som det är jättesynd om alla barn på läger och kollo.

Det är ju inte riktigt så.

På kollon är det inte ovanligt att ledarna själva varit där när de var små.

Jag fattar överhuvudtaget inte varför kollo blev inblandat i diskussionen. Jag har jobbat på kollo. Det är en social, barninriktad, i viss mån pedagogisk verksamhet där man verkligen jobbar med att få gruppen att fungera och att alla barn oavsett hemförhållanden ska få en bra tid på sommaren. Man brukar också erbjuda barnen möjlighet att prova på hobbies och sporter som de kanske inte fått tillfälle till förut, etc.

Bara en sådan sak som att alla kollo-barn anländer samma dag, och sedan vistas samma tid tillsammans på kollo, gör ju att det skiljer sig milsvitt från ett barnpensionat (aka hundpensionat för barn).

Jag tror helt enkelt inte att barnpensionat är en bra idé - varken affärsmässigt eller för barnen - men det är rätt onödigt att blanda ihop det med sådana verksamheter som är bra. (Kollo är iofs bara bra för barnen, det är inte en affärsdriven verksamhet i normalfallet. Ridläger, däremot, är ju det. På de flesta ridläger är personalen inte heller lika kompetent när det gäller arbetet med barngruppen som på kollo. De som arbetar på ridläger är nog oftare främst intresserade av hästar än av barn.)

Fast många av oss här på Buke skulle jag gissa har varit på både roliga och väl upplagda ridläger där vi mötts av engagerade ledare som lärt oss mycket om hästar? Och många, många av de ungdomsledare och i princip alla ridlärare har ju fått sitt uppdrag/ valt yrke just för attan gillar både hästar o barn.

Vad det gäller barnpensionatsfrågan är det ju, som du skriver, något helt annat och där håller jag fullkomligt med dig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar