Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men chilla lite. Varför ska jag behöva puta var jag bor för att du ska vara nöjd? Jag kan givetvis inte svara för hur ts kommun tänkt med barnomsorg. Det får hon ta reda på själv och därmed "har hört" etc. I min kommun VET jag hur det funkar. 15timmars barn går över på allmän förskola när vårterminen är slut det år de fyller tre. Allmän förskola följer skolåret och de har då inte förskola på loven. Anledningen till att de har 15timmar är väl oftast just att de har en förälder hemma och att de därför just omfattas av den allmänna förskolan? 15 timmar är ju dessutom minimum. Är ju jättebra att Stockholm har fler timmar om det är så.... här är det bara 15. Och som sagt. Ts får väl kontakta Jönköpings kommun och fråga hur de tänkt?
Så om mina barn gick på förskola i din kommun skulle min ettåring vara välkommen på loven men inte min 4-åring om de fick ett syskon?Jag undrar faktiskt också varför tonen hos @Sedna är så aggressiv och vi ska outa var vi bor?
Jag råkar också veta hur det funkar inom min kommun eftersom det är mitt jobb.
Ingen aning hur den är formulerad och det är ingenting jag tänker ta reda på halv tolv på kvällen heller då jag sitter med mobilen. Och oavsett hjälper det inte ts familj heller för det är inte samma kommun. Det som hjälper för dem är kommunikation och den är igång som jag förstått det. Återstår att se vem som fattat fel.Jag är helt ointresserad av att veta vilken kommun du och @Thera bor i. Jag tänkte att kommunens formulering kunde vara intressant. Kommunernas namn är såklart helt ointressanta.
Ingen aning hur den är formulerad och det är ingenting jag tänker ta reda på halv tolv på kvällen heller då jag sitter med mobilen. Och oavsett hjälper det inte ts familj heller för det är inte samma kommun. Det som hjälper för dem är kommunikation och den är igång som jag förstått det. Återstår att se vem som fattat fel.
Googla gärna ”allmän förskola lov” så ser du att det är så i princip överallt, inte bara i min kommun.
Så om mina barn gick på förskola i din kommun skulle min ettåring vara välkommen på loven men inte min 4-åring om de fick ett syskon?
Ja, och det kan man ju tycka vad man vill om, men så ser det ut i alla kommuner jag har jobbat. Växjö exempelvis:
”Den allmänna förskolan bedrivs 525 timmar per år. Förskolechefen bestämmer hur dessa timmar ska fördelas och avgör även om måltider serveras. Allmän förskola bedrivs under läsårstiderna för skolan, det betyder att du inte har rätt att lämna ditt barn under studiedagar eller lovdagar. Även under höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov bedrivs inte allmän förskola.”
De timmar som regleras i skollagen är alltså minimum, sen är en del kommuner mer generösa än andra.
Men även här har ju barn till föräldralediga rätt till barnomsorg 15h/vecka.
Det har väl inget sagt nåt annat?
Alla barn 1-5 år har rätt till förskola 15 timmar/ vecka, men efter 3 års ålder innefattas man av den allmänna och blir således avgiftsfri och ska följa läsårstider.
Dock verkar det i vissa kommuner som att man kan välja att fortsätta betala även efter 3 år och därmed få gå även lov. Det gäller inte i min kommun.
Ja, och det kan man ju tycka vad man vill om, men så ser det ut i alla kommuner jag har jobbat. Växjö exempelvis:
”Den allmänna förskolan bedrivs 525 timmar per år. Förskolechefen bestämmer hur dessa timmar ska fördelas och avgör även om måltider serveras. Allmän förskola bedrivs under läsårstiderna för skolan, det betyder att du inte har rätt att lämna ditt barn under studiedagar eller lovdagar. Även under höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov bedrivs inte allmän förskola.”
De timmar som regleras i skollagen är alltså minimum, sen är en del kommuner mer generösa än andra.
Jo det är han väl? Min man stannade på BB en vecka med mig och bebin. Innan vi alla åkte hem.Men pappan är ju inte på BB?
Ja självklart.. Men han är inte INLAGD på BB.Jo det är han väl? Min man stannade på BB en vecka med mig och bebin. Innan vi alla åkte hem.
Nej jag antar att han var mer av reservpersonal då kanske. Med tanke på blodförlust och allt. Antar egentligen att de kan lämna bebin till en sköterska medan mamman är på uppvaket efter akutsnitt osv. Men nej hela tiden hade han inte behövt stanna. Faktum är att när jag tänker efter har de rimligen en rutin för hur man hanterar bebisar för mammor som inte kan ta hand om dem och inte är där.Ja självklart.. Men han är inte INLAGD på BB.
Självklart har de. Alla har ju faktiskt inte en partner.Nej jag antar att han var mer av reservpersonal då kanske. Med tanke på blodförlust och allt. Antar egentligen att de kan lämna bebin till en sköterska medan mamman är på uppvaket efter akutsnitt osv. Men nej hela tiden hade han inte behövt stanna. Faktum är att när jag tänker efter har de rimligen en rutin för hur man hanterar bebisar för mammor som inte kan ta hand om dem och inte är där.
Men det kan ju inte kännas självklart för alla pappor att lämna bebin ensam på BB första dagen. Utan att veta hur det gått för partnern?Självklart har de. Alla har ju faktiskt inte en partner.
Jag har aldrig argumenterat för att det på nåt sätt är bättre eller så. Bäst vore ju om alla fick egna rum och gratis wifi liksom.Men det kan ju inte kännas självklart för alla pappor att lämna bebin ensam på BB första dagen. Utan att veta hur det gått för partnern?
Det verkar faktiskt väldigt rimligt att barn kan få gå sin tid på förskolan tills dess att föräldrarna är hemma från BB. Eftersom det fanns plats dagen innan och om bebin inte hade fötts på en vecka till så skulle det funnits plats den veckan också. Speciellt som att om föräldrarna inte är hemma från BB dag 1 eller 2 så beror det sannolikt på att någon mår ganska dåligt.
Tex som bekanta där frun nästan dog. Det är lite väl hardcore att tänka sig att bebin ska bo en vecka med diverse sjuksystrar. Eller följa med pappan hem och hämta på dagis dagen efter födseln iofs antar jag att om mamman nästan dog så spelar amningen inte så mycket roll.
Sedan är det såklart en annan sak om det tar mer än 5 dagar för dem att ta sig hem. Då går det ju inte med förskolan.