MalinJ
Trådstartare
Häromdagen föddes mitt andra barnbarn. Storebror är 2.5 år gammal och går på förskola. Under förlossningen var han hos mig och jag körde honom till förskolan på morgonen som vanligt. Berättade i min mormorslycka för förskolepersonalen att lillasyster hade fötts under natten. När jag sen kom och hämtade honom på eftermiddagen sa personalen att han inte fick komma dit dagen efter, eftersom han nu när nya barnet fötts bara får gå på 15-timmarsvecka, vilket då bara är vissa dagar. Jag blev helt ställd, för jag trodde i min enfald att föräldrarna åtminstone ska hinna komma hem från BB innan 15-timmarsreglerna börjar gälla.
Har googlat runt lite på saken och sett att man åtminstone i vissa kommuner får ha barnet på sitt vanliga schema i två veckor efter syskonets födsel, men jag hittar ingen info om vad som gäller i vår kommun (Jönköping). Två veckor hade inte behövts, men det hade väl varit bra om barnet fick gå kvar tills föräldrarna lämnar BB? Är det här förfarandet vanligt?
Har googlat runt lite på saken och sett att man åtminstone i vissa kommuner får ha barnet på sitt vanliga schema i två veckor efter syskonets födsel, men jag hittar ingen info om vad som gäller i vår kommun (Jönköping). Två veckor hade inte behövts, men det hade väl varit bra om barnet fick gå kvar tills föräldrarna lämnar BB? Är det här förfarandet vanligt?