Barnlås på lådorna...

Kalaspinglan

Trådstartare
Den elaka terroristen har kommit på att man kan öppna lådorna i köket, och sedan slänga ut mjöl, löste och kakao på golvet. Och ju argare jag blir på honom desto mer skrattar han och fortsätter.

Både min systeryster och min mamma svängde förbi IKEA igår och köpte barnlås till lådorna. De köpte två olika varianter (blå och vita - sjävla stoppet ser olika ut).

Någon här som har erfarenhet av att montera dessa? Hur långt upp, långt ner, långt in, långt ut ska det sitta på lådorna? Jag fattar verkligen nada (skyller på att terroristen sliter i skruvdragaren hela tiden)...
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Längs upp i hörnet så att du själv lätt når spärren när du ska in i skåpet. Den blå på luckan och hållaren inne i skåpet... svårt att förklara!!

Lycka till!!
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Åhhh, det låter som om du har kompisens 2 åring i ditt hem. han är den mest klåfingrade och påhittiga unge jag någonsin mött - slutar aldrig att förvånas över honom...

men han är också den mest charmiga lilla kille som finns:love: vilket nog är tur för honom:rofl:

Lycka till...
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Jag har inte monterat några sådana lås, däremot köpte jag en sån här rem för att få ha innehållet i lådorna ifred...
rem1.jpg


rem5.jpg


Så här sittern den fast uppe i översta lådan:
rem3.jpg

Så här sitter den fast nedanför lådorna:
rem4.jpg


SÅ här mycket går det att öppna en låda - är de tillräckligt flinka så kan de fastna, hos mig har det kanske hänt fem gånger på tre barn...
rem2.jpg
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Vi har också fått sätta upp sådana nu. Phu, han var överallt! En dag kom han gåendes, högt skrattandes för sig själv, med en rulle fryspåsar på 1 liter. Dessa drog han itu en efter en och spred över HELA huset.. Sen hämtade han aluminiumfolie, slevar, matingredienser och kastruller.

Jag höll på att bli tokig! Men nu så fnissar jag lite för mig själv när han bestämt går dit och försöker att öppna :o :angel:
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Ha Ha!! ja visst är det kul?? Tills dom blir förbannade.... Min son rycker och rycker.. och blir sedan skitförbannad, lägger sig på golvet och tokgråter, vad göra?? Distrahera??
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Jag brukar försöka ge honom något annat han kan tänkas vilja ha, om han blir ledsen/arg när han inte får upp lådorna. Men för det mesta låtsas jag bara som ingenting, och då brukar han gå därifrån rätt så fort. Han börjar lära sig nu att det inte är någon idé att hålla på med lådorna, för dom går ändå inte upp.
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Ha Ha!! ja visst är det kul?? Tills dom blir förbannade.... Min son rycker och rycker.. och blir sedan skitförbannad, lägger sig på golvet och tokgråter, vad göra?? Distrahera??

Kanske barnet kan få en egen låda? Som det får öppna och får lägga i saker i och ta ur saker ur.
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Precis som om det skulle räcka?? har du barn själv??
 
Sv: Barnlås på lådorna...

jag har kört med lowtech varianten med båda - en sopborste (eller något annat i "pinneformat") och stuckit ner i handtagen...:idea::angel:

fast det har bara varit "farliga" saker och sånt som blir förstört som jag "låst" in - Emma hade tex ett helt skåp med konservburkar och ljus och sånt att fixa med...
 
Senast ändrad:
Sv: Barnlås på lådorna...

Ha Ha!! ja visst är det kul?? Tills dom blir förbannade.... Min son rycker och rycker.. och blir sedan skitförbannad, lägger sig på golvet och tokgråter, vad göra?? Distrahera??

Nej, det går över av sig själv. Han kommer snart på att det är mycket roligare att klättra på köksstolarna och vips så är han på köksbordet. Va kul där är att vara!! :banana: Sen lär han sig att putta stolen framför sig och då kan man komma upp på DISKBÄNKEN och DÄR finns massor med roliga prylar att kolla på!! Wow!!!!!!! :bump:

Ville bara skriva lite om vad som är nästa steg och hur min vardag ser ut! :D

TS.

Vi har, för lugnets skull, lås på alla dörrar i köket. Vad gäller lådorna så har vi lås på den översta och sedan sätter vi ett skohorn som låser samtliga lådor, blev smidigast så. I början hade vi bara skohornet men starke sonen kunde ändå dra ut alla lådorna och då kom de in mellan lådorna från sidorna. Jättekul att helt plötsligt ha en dotter med en förskärare i handen! :crazy:

/Timsetim
 
Sv: Barnlås på lådorna...

:rofl:men herregud... hela Sverige verkar vara fylld av påhittiga gossar ála Emil:rofl::love:
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Apropå knivar.. Sebastian kom häromveckan gåendes, och lät superglad. Han liksom nynnade litegrann, och så kom det triuferande skratt ibland. Min radar alarmerade direkt, nu har han något han inte får ha! Springer och möter honom och vad ser jag då.. Jo, en gullig liten kille som springer omkring med pappas jobbarkniv (Sådan med rött skaft ni vet) i högsta hugg, precis som om han varit anställd till Scream-filmerna :crazy:

Då hade han slitit ner pappas arbetsbyxor från sin krok, och sen lyckats få ut kniven på något vänster. Stark måste han vara, för man får ta i för att få ut den därifrån.
Nåväl, ingen skada skedd. Nu hänger pappas byxor ännu högre upp :D
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Apropå knivar.. Sebastian kom häromveckan gåendes, och lät superglad. Han liksom nynnade litegrann, och så kom det triuferande skratt ibland. Min radar alarmerade direkt, nu har han något han inte får ha! Springer och möter honom och vad ser jag då.. Jo, en gullig liten kille som springer omkring med pappas jobbarkniv (Sådan med rött skaft ni vet) i högsta hugg, precis som om han varit anställd till Scream-filmerna :crazy:

Då hade han slitit ner pappas arbetsbyxor från sin krok, och sen lyckats få ut kniven på något vänster. Stark måste han vara, för man får ta i för att få ut den därifrån.
Nåväl, ingen skada skedd. Nu hänger pappas byxor ännu högre upp :D

Usch!! *ryser* Kan tro att han själv tyckte att han hittat världens skatt! :D

Men ibland undrar jag om inte bästa sättet att få huset barnsäkert är att låta barnen härja och sedan sätta lås och plocka bort grejor efterhand. Man verkar inte kunna tänka ut allt i förhand ändå!

/Timsetim
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Ja, han blev väldigt sårad, förbannad, besviken och hysteriskt ledsen när jag tog den fina skatten ifrån honom :crazy:

Vi har barnsäkrat efterhand, förutom uppenbara risker som barngrind på övervåningen så att han inte ska ramla ner för trappan, plocka bort farliga/vassa saker osv. Vi barnsäkrade lådor/skåp i köket bara för några veckor sen, innan dess visade han inget intresse alls för att vara där och rota.

Har någon tips på hur man barnsäkrar toaletten? :crazy: Hans favoritsyssla just nu är att slänga ner saker i toaletten, och försöka nå spolknappen. Han vill ju se sakerna försvinna, sådär magiskt som det är... Det är mindre kul att fiska upp toarullar, hårborstar, tandborstar, schampoflaskor etc :eek:
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Kanske bra att man inte har ett modernt kök med skafferilådor utan ett gammalt hederligt skafferi. Vi höll på att förbjuda lådorna tills två kloka vänner sa "Välj era strider" och "Varför? Köksgrejer är ju det roligaste som finns" så vi sanerade lådorna på farliga/olämpliga saker + köksskåpen (skafferiet får han ej upp) och så har han fått härja fritt i lådor och skåp. Har aldrig ens behövt lås på sopskåpet för det är inget roligt tydligen.
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Apropå knivar.. Sebastian kom häromveckan gåendes, och lät superglad. Han liksom nynnade litegrann, och så kom det triuferande skratt ibland. Min radar alarmerade direkt, nu har han något han inte får ha! Springer och möter honom och vad ser jag då.. Jo, en gullig liten kille som springer omkring med pappas jobbarkniv (Sådan med rött skaft ni vet) i högsta hugg, precis som om han varit anställd till Scream-filmerna :crazy:

När vi besökte sonens farmor i augusti var han 1 år 8 månader och van vid att få ha tillgång till kökslådor och skåp. Hon bad mig rensa ur hennes kökslådor på olämpliga saker så jag gjorde det men tydligen lite slarvigt.Jag stod nämligen i köket i annat ärende, såg inte sonen och lyssnade med ett halvt öra på honom. Tills jag reagerade på att han pratade om en yxa. Kikade till honom och ja, där stod han med en köttyxa i högsta hugg. Tur han kunde det ordet och var "dum" nog att informera mig!
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Har någon tips på hur man barnsäkrar toaletten? :crazy: Hans favoritsyssla just nu är att slänga ner saker i toaletten, och försöka nå spolknappen. Han vill ju se sakerna försvinna, sådär magiskt som det är... Det är mindre kul att fiska upp toarullar, hårborstar, tandborstar, schampoflaskor etc :eek:

Det enda som hjälpt så här långt är att ha dörren stängd, de håller sig på mattan om jag är med i badrummet, men nu börjar de nå handtaget..... Att få spola när jag är färdig är en bra grej. De står som ljus och väntar på att få spola och de nöjer sig med att spola EN gång! :D Annars är allt i barnhöjd undanplockat. Det första som åkte upp på badrumsskåpet var toaborsten! :smirk:

Funderar på att sätta haspar högt upp på vissa dörrar, annars får man väl fixa nyckel.

/Timsetim
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Och snart kommer eventuell flytande tvål i pumpflaska att antingen kastas ut helt eller i alla fall flytta högt upp i badrumsskåpet :angel:
De flesta småbarnsfamiljer jag känner har gjort så...

Vad gäller tillgänglighet så har jag haft ETT skåp som varit fri tillgång till, mitt stora hörnskåp innehållande allsköns plastbyttor, kålar och burkar.... Övriga skåp och lådor har jag velat ha för mig själv.
 
Sv: Barnlås på lådorna...

Dörren stängd har inte fungerat dom sista 2 månaderna, eftersom han kan öppna själv :D Jag funderar på att sätta en hasp på utsidan också.. Vi har gamla originaldörrar, så handtagen sitter lite lägre än på moderna dörrar, så han kan öppna i princip överallt. Dörren till hans sovrum är den enda som är ny, och dit når han inte upp än. Så han stänger den jämt, och blir skitsur för att han inte kan öppna sen igen..

Toaborsten plockades undan illa kvickt här hemma också. Allt annat som finns på hans höjd är ofarligt, så det tycker han är rätt så tråkigt att leka med :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp