Barnförsäkring

cambello

Trådstartare
Vet inte till vilket försäkringsbolag jag ska vända mej till för att få en vettig försäkring på min son. Han föddes med analatresi och sen har han sex fingrar på varje han som ska opereras bort till hösten. Annars är han helt frisk och han har blivit riktigt kollad. Vill ju hells ha mer än en olycksföräkring men det verka svårt att få.. Min dotter var det inga problem med att få en försäkring till. Man blir lite ledsen när det blir såhär..

Sv: Barnförsäkring

Det vettigaste du kan göra är att ringa runt till de olika bolagen och fråga!

Hur gammal är han?

Min dotter föddes för tidigt och har pga det indragningar i sin försäkring för sådana saker som anses typiska för förtidigt födda barn, tex. astma.

Men annars är det som vilken försäkring som helst, så kolla runt du,den extra tid det tar kan vara guld värt om han skulle bli sjuk...

Glömde...
Kolla först med det försäkringsbolaget du har dotterns i, de kan vara mer intresserad av att ge dig en vettig försäkring när du redan är kund hos dem.

Det finns sk försäkringsmäklare som kan hjälpa dej med det helt kostnadsfritt! Kommer tyvärr inte ihåg hur vi kom i kontakt med våran, men han kom hem till oss, satt å pratade i lugn å ro, å fixade så att vi skulle få bästa möjliga försäkring, toppen:)

Jag tycker att försäkringsbolagen faktiskt verkar godkänna mera nu änn förr, när jag var lite fick jag ingen allergi försäkring pga att mamma hade hål i näsan:eek:

På mina barn fick vi fullständig försäkring trots både astma å allergi i familjen å att ena dottern blivit behandlad flera gånger för luftvägsbesvär och var under en pågående utredning för gluten/ laktos intolerans (som visade sej vara falsklarm som tur var!)

Tack för båda era svar:) . Man känner lite så att kan dom försäkra min dotter men inte min son då känns det lite som att man skulle vilja byta på dotterns oxå. Är ju enklare att ha dom hos samma bolag. Min son har gått igenom en massa undersökningar. Hjärtat, lungor, njurar, kromosom test, ja dom har kollat det mesta och där är inga fel vad dom kan se. Dotter då som inte är kollad, har ju inte behövt det heller försäkrar dom direkt. Där kan ju finnas grejer hos henne oxå som inte visar sig från senare egentligen. Men det är väl inte så dom tänker. Får väl ta och ringa runt och kolla läget hos andra försäkringsbolag. Sonen han är åtta månader. Analatresin är ju "fixad" redan så nu är det fingrarna som är kvar att göra vid. Man kunde ju tänka sig att dom gjorde reservationer på dom sakerna och sen att försäkringen gällde som vanligt, mer än som en olycksförsäkring.. Oj vad flummigt det blev :o

Tack för båda era svar:) . Man känner lite så att kan dom försäkra min dotter men inte min son då känns det lite som att man skulle vilja byta på dotterns oxå. Är ju enklare att ha dom hos samma bolag. Min son har gått igenom en massa undersökningar. Hjärtat, lungor, njurar, kromosom test, ja dom har kollat det mesta och där är inga fel vad dom kan se. Dotter då som inte är kollad, har ju inte behövt det heller försäkrar dom direkt. Där kan ju finnas grejer hos henne oxå som inte visar sig från senare egentligen. Men det är väl inte så dom tänker. Får väl ta och ringa runt och kolla läget hos andra försäkringsbolag. Sonen han är åtta månader. Analatresin är ju "fixad" redan så nu är det fingrarna som är kvar att göra vid. Man kunde ju tänka sig att dom gjorde reservationer på dom sakerna och sen att försäkringen gällde som vanligt, mer än som en olycksförsäkring.. Oj vad flummigt det blev :o

Akta dej bara för att byta försäkrings bolag för dottern om du inte får i samma bolag!!!
Ofta får man sämre försäkring än vad man hade från början:confused:
Det var iallafall vad en försäkringsmäklare sa till mig när vi hade problem med att få till en försäkring på dottern, och funderade på att byta på sonen

Försäkringsbolag är mycket restriktiva när det gäller medfödda fel. En möjlighet kan vara att försäkra sonen i någon av de bolag som tillåter medfödda fel, tex ACE, ersättningsbeloppen är inte alls lika höga som i andra försäkringar men täker mer än endast olycksfall. Sedan kan du byta när det gått så pass lång tid att sonens skada inte längre är ett hinder för en mer heltäckande försäkring.

En liten varning för försäkringsmäklare: FRÅGA vilka bolag de får provision från, det är de skyldiga att svara på. Väldigt få försäkringsmäklare är verkligen obundna även om de säger det. De får olika provision från olika bolag och sällan är de knutna till många bolag vilket gör att de ändå bara säljer in vissa försäkringar. De stora bolagens barnförsäakringar är ändå väldigt standardiserade och man får i princip samma skydd vart man än vänder sig.

Försäkringsbolag är mycket restriktiva när det gäller medfödda fel. En möjlighet kan vara att försäkra sonen i någon av de bolag som tillåter medfödda fel, tex ACE, ersättningsbeloppen är inte alls lika höga som i andra försäkringar men täker mer än endast olycksfall. Sedan kan du byta när det gått så pass lång tid att sonens skada inte längre är ett hinder för en mer heltäckande försäkring.

En liten varning för försäkringsmäklare: FRÅGA vilka bolag de får provision från, det är de skyldiga att svara på. Väldigt få försäkringsmäklare är verkligen obundna även om de säger det. De får olika provision från olika bolag och sällan är de knutna till många bolag vilket gör att de ändå bara säljer in vissa försäkringar. De stora bolagens barnförsäakringar är ändå väldigt standardiserade och man får i princip samma skydd vart man än vänder sig.

Vi försäkrade sonen i ACE eftersom han inte fick någon försäkring i något annat bolag, bättre än inget... men sen när vi fick vår dotter 5 år senare (som oxå var mjölkprotein allergisk) och blev uppringda av div. försäkringsbolag så var det plötsligt inget problem alls att få försäkra båda barnen... kommer inte riktigt ihåg hur vi gjorde... (maken har koll på sånt)

Akta dej bara för att byta försäkrings bolag för dottern om du inte får i samma bolag!!!
Ofta får man sämre försäkring än vad man hade från början:confused:

Dessutom blir det problem om det under tiden du haft försäkring 1 hänt nåt, som skall betalas ut under tiden du har försäkring 2... Dvs när du har försäkring 1 så händer en olycka, och många år senare så blir det komplikationer som leder till utbetalning, men då har du för länge sedan bytt bolag...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 164
Senast: Anna
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 598
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar