Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag tycker mest att du verkar snål och lat som anser att hyresvärden skall lösa problemet åt dig.
Varför skall hyresvärden investera i något som bara behövs tills att barnet växer ur koliken?
Och vad är det för fel på tillfälliga lösningar av typen tjock textil?
Täckena kan ni ju använda till att sova under sedan.
De är jättebilliga på Jysk.

Jag kan gladeligen sätta upp materialet men hyresvärden får stå för det (jag har tapetserat och målat hela lägenheten, inklusive skåpluckor så lat är jag absolut inte och hyresvärden har inte haft några problem med att bekosta det) eftersom det är dennes egendom jag höjer värdet på. Om så hyresvärden tycker att tjocka täcken räcker, må så vara men jag vill veta att det är människor med rätt kompetens som har bedömt hur det ska ljudisoleras.

Okej, så det är föräldrarnas ansvar att se till att inte flytta till sjabbiga lägenheter som fattiga, hårt arbetande studenter som du bor i. Så stackars invandrare som inte har så mycket pengar ska alltså ge 17 i att skaffa barn? Jag tror att det är du som är lite rasistisk.

Jag har svårt att se mig själv som rasist, men visst händer det att jag gör mig lustig över att vi får höra bönestunder på toaletten ibland, är det rasistiskt? Jag har inga som helst problem med mina grannar av utlänsk härkomst. Paret med barnet som skriker består av en svensk man och en kvinna som inte pratar så mycket svenska och har mörkare hy. Jag hade haft precis lika mycket problem med dem om hon varit blond och pratat äkta västmanlänska. Jag tycker inte att någon som inte har en stabil ekonomisk situation ska skaffa barn var man än kommer i från eller tror på, men så tänker inte alla det vet jag, spec. inte mina egna släktingar som producerar barn på löpande band trots att vissa saknar både utbildning och jobb.

Ja men hela tråden känns ju som en parodi på någonting. Småbarnsföräldrar ska, om de nu vågar vara så fräcka att bo i en lägenhet, på fullaste allvar sätta upp äggkartonger i taket alternativt ha ett litet hus på landet på ständig standby ifall att barnet börjar skrika på nätterna.

Jag sitter här helt mållös.
Ja, jag håller med. Jag vet inte, men jag har aldrig hört att detta med just barnskrik är ett SÅ enormt problem i flerfamiljsbostäder som det verkar när man läser denna tråd. Jag har bott i många olika lägenheter under 20 vuxna år och har faktiskt aldrig blivit störd av några barnskrik. (Däremot av fyllegrannar som nästan startar bränder, grannar som är bullriga och skrikiga i allmänhet, grannar som har tonårsbarn som har vildaste festerna i kvarteret när föräldrarna är bortresta osv. Det var dock bara fyllegrannarna som fick mitt humör att brista totalt några gånger.)

Jag kan ingen juridik öht men stämmer det som inte_ung skriver att inga störningar efter kl. 22 är tillåtna enligt lag så behövs det ingen lagändring för min del bara att den lagen respekteras i större utsträckning.

Rättspraxis är att små barn får störa. Eller snarare, föräldrarna kan inte straffas för att barn är barn. Även efter 22 eftersom barn liksom inte kan kontrolleras. Du kan kolla med HGFs jurister. Det brukar vara ungefär en fråga om barn som låter i varje nummer av Hem & Hyra. Jag är rätt övertygad om att HGFs jurister är väl insatta i vad som gäller. Inte bara vad som står i lagtexter och föreskrfter, utan i rådande rättspraxis.

Och vem det nu var som jämförde med hundar. Hundar kan tränas till att vara tysta (jo, jag lovar). Det bla. skiljer hundar från små barn (jag kan rabbla fler skillnader om det behövs men ur störningssynvinkel verkade denna mest relevant). En hund kan du kontrollera. Ett småbarn kan du inte kontrollera. Inte utan att bruka våld mot barnet...

Jag tappar inte bara hakan, jag blir mörkrädd.

Tydligen skall man vara välutbildad o välbeställd för att få skaffa sig barn o man får absolut inte bo i sjabbiga hyreshusområden.

Det påminner lite väl mycket om tvångssteriliseringar som förekom här i landet för inte så länge sedan.
:eek:

Jag tycker inte att någon som inte har en stabil ekonomisk situation ska skaffa barn var man än kommer i från eller tror på, men så tänker inte alla det vet jag, spec. inte mina egna släktingar som producerar barn på löpande band trots att vissa saknar både utbildning och jobb.

Jag tycker att den här typen av resonemang är farliga oavsett om det är hudfärg eller klass som ska vara "avelsvärderande" - förstår du hur jag tänker? Nu spelar det ingen roll vad du tycker, för människor kommer att ha sex och skaffa barn utan att ta dina pekpinnar i betänkande i alla fall - och gott är väl det! Om bara akademiker och välbetalda ska föröka sig kommer samhället att bli rätt skevt. Och eftersom just dessa personer skaffar ganska få barn per familj skulle det vara katastrof samhällsekonomiskt, men även kulturellt. Och allt detta bara för att du inte vill bo granne med dem ! Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Helt sjukt.

Tydligen skall man vara välutbildad o välbeställd för att få skaffa sig barn o man får absolut inte bo i sjabbiga hyreshusområden.

Det påminner lite väl mycket om tvångssteriliseringar som förekom här i landet för inte så länge sedan.
:eek:

Ja, jag börjar undra om den är tråden är på riktigt? Eller drömmer jag? :eek:

Rättspraxis är att små barn får störa. Eller snarare, föräldrarna kan inte straffas för att barn är barn. Även efter 22 eftersom barn liksom inte kan kontrolleras. Du kan kolla med HGFs jurister. Det brukar vara ungefär en fråga om barn som låter i varje nummer av Hem & Hyra. Jag är rätt övertygad om att HGFs jurister är väl insatta i vad som gäller. Inte bara vad som står i lagtexter och föreskrfter, utan i rådande rättspraxis.

Och vem det nu var som jämförde med hundar. Hundar kan tränas till att vara tysta (jo, jag lovar). Det bla. skiljer hundar från små barn (jag kan rabbla fler skillnader om det behövs men ur störningssynvinkel verkade denna mest relevant). En hund kan du kontrollera. Ett småbarn kan du inte kontrollera. Inte utan att bruka våld mot barnet...

Barnet i vårt fall var runt 1 år och är nu över 2 år, borde inte de gå att komminucera med? Jag har iaf hört att flickan pratar riktigt bra.

Om det inte finns något värde att höja i lägenheterna då? (Snarare minska eftersom rummen kommer att bli mindre 90% av alla som bor här gör det för att det är stora lägenheter med relativt låg hyra.)

Här skulle extraisolering absolut vara värdehöjande eftersom lägenheten ligger alldeles bredvid en stor, trafikerad väg samt spårvagn. Det är inget snack om den saken.

Det är just den här attityden jag retar mig mest på i den här tråden. Det är klart att jag ock säkert alla andra som tänker på samma sätt har alternativa planer och de flesta har antagligen bytt plan flera gånger. Men ska vi som är grannar till föräldrar som har problem med sina barn behöva byta planer bara för att de inte har någon alternativ plan? Jag kan köpa en bil och flytta hem till min mamma på landet. Men jag vill A: inte lägga mina besparingar på en bil och bensin. B: Inte bo hemma hos min mamma. C: Min sambo skulle nog bli väldigt ledsen över att jag inte kan bo med honom pga. av grannarnas barn.

Ja, alldeles uppenbarligen för i den här tråden verkar det ju som att det kryllar av hänsynlösa föräldrar och en massa grannar som blir allvarligt störda. Den enda man kan kontrollera är sig själv.

Jag kan rada upp samma argument som du. Jag kan också flytta hem till mamma 100 mil härifrån om det av någon anledning skulle behövas, men jag vill inte och min make skulle säkert tycka det vore väldigt tråkigt om vi var tvugna att separera pga. några grannar.

Jag har väldigt svårt att tro att någon här inne tycker att det är grannarna ska flytta, lägga ut pengar, ta uppehåll i studier eller sluta jobbet när ett barn håller halva huset vaket. (Då syftar jag på EXTREMA där det är väldigt högljudda skrik många timmar varje natt)

Det tror inte jag heller att någon tycker. Dock verkar en hel del tycka att barnfamiljen ska flytta medan jag anser att det självklart måste gå att lösa på ett annat sätt och det lär vara lättare att lösa om man hjälps åt men den tanken verkar nästan förefalla absurd för en del här inne.

Jag var inte det minsta rädd för barnskrik när jag flyttade hit, men fick en jäkla kalldusch från första natten och ett halvår framåt. Så jag ska flytta ifrån min sambo för att grannarnas barn skriker på nätterna? Vi är väl lika mycket en familj som de som har barn.

Det är väl lika absurt att din grannfamilj ska behöva splittras? Själv tycker jag också att man kan tänka på barnen och det är antagligen bättre för barnen med föräldrar som bor ihop än det är för tex. två barnlösa att bo ihop.

Vi lever nog i två helt olika världar. Här finns ingen gemenskap i området och i husen. Det är ett så kallat "mångkulturellt" område. Vi lever sida vid sida, säger i princip aldrig mer än hej till varandra och det fungerar mycket bra förutom just den grannens barn som skrek/skriker VÄLDIGT mycket med tanke på att hon nog är över 2 år nu.

Gemenskap vet jag inte om jag skulle kalla det vi har här, men folk kan prata med varandra iaf. Jag är inte på tjenis-basis med alla men vi hjälps åt om behov uppstår. Iaf på "min" sida av gårdsplanen (vilka också är de enda vi möjligtvis skull kunna störa). Jag bor också i ett "mångkulturellt" område, vad det nu har med saken att göra.

Barnet i vårt fall var runt 1 år och är nu över 2 år, borde inte de gå att komminucera med? Jag har iaf hört att flickan pratar riktigt bra.

Att man kan kommunicera med barnet innebär inte att man kan få det att låta bli att gråta när det har ont, är argt eller ledset.

Inatt hade min 3-åring ont i magen och även fast han är väldigt duktig på att förstå vad vi säger och han kan prata hjälper det liksom inte. Känslorna tar över och gör det ont gråter han. Det hjälper oss i att ta reda på vad som är fel och vad vi kan göra, men vi kan inte hindra honom från att gråta bara för att vi kan kommunicera.

Förutom att du inte kan något om juridik så vet du uppenbarligen ingenting om små barns kognitiva förmåga/utveckling.

Nej du kan inte kommunicera på den nivån med en superledsen tvååring. Barn gråter ju sällan för att jävlas med sina grannar utan av en anledning.

Jag tycker att den här typen av resonemang är farliga oavsett om det är hudfärg eller klass som ska vara "avelsvärderande" - förstår du hur jag tänker? Nu spelar det ingen roll vad du tycker, för människor kommer att ha sex och skaffa barn utan att ta dina pekpinnar i betänkande i alla fall - och gott är väl det! Om bara akademiker och välbetalda ska föröka sig kommer samhället att bli rätt skevt. Och eftersom just dessa personer skaffar ganska få barn per familj skulle det vara katastrof samhällsekonomiskt, men även kulturellt. Och allt detta bara för att du inte vill bo granne med dem ! Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Helt sjukt.

Nu förstår jag verkligen vad folk menar med uttrycket att någon läser vissa inlägg som fan läser bibeln i det här forumet.

En ekonomiskt stabil situation behöver inte innebära att man har någon utbildning öht eller får ut mer än 6000 kr efter skatt varje månad. Man JA jag jag tycker att det är oansvarigt att skaffa barn om man inte vet om man får ut en krona nästa månad eller om pengarna räcker till mat. Sen kan självklart oväntade händelser ske så som arbetslöshet eller sjukdom och då finns det ett system i det här landet som ser till att dessa personer får ekonomisk hjälp.

Men att mina arbetslösa kusiner och andra arbetslösa personer utan någon form av a-kassa eller liknande skaffar barn känns för det första som om de kommer att bli väldigt jobbigt för föräldrarna ekonomiskt och att eventuellt ännu fler barn kommer att få växa upp i fattigdom. Att någon liten millepromille av dessa barn kommer att hålla grannarna vakna om nätterna är i det stora perspektivet ett litet problem även om det för de få personer som blir utsatta för detta känns rätt orättvist.

Förutom att du inte kan något om juridik så vet du uppenbarligen ingenting om små barns kognitiva förmåga/utveckling.

... vilket är lite ironiskt med tanke på alla inlägg som värdesätter hög utbildning...

Att det blir tokigt beror på att dina kusiner...

Men att mina arbetslösa kusiner och andra arbetslösa personer utan någon form av a-kassa eller liknande skaffar barn känns för det första som om de kommer att bli väldigt jobbigt för föräldrarna ekonomiskt och att eventuellt ännu fler barn kommer att få växa upp i fattigdom..

... har väldigt lite med tråden att göra:

Att någon liten millepromille av dessa barn kommer att hålla grannarna vakna om nätterna är i det stora perspektivet ett litet problem även om det för de få personer som blir utsatta för detta känns rätt orättvist.

De flesta studenter har för övrigt svårt att sova av helt andra skäl än bebisar! Så varför drar du in det här med dina kusiner över huvud taget?

Nej du kan inte kommunicera på den nivån med en superledsen tvååring. Barn gråter ju sällan för att jävlas med sina grannar utan av en anledning.

OK, jag har frågat runt lite bland folk som haft barn och ingen har tycket att det låtit normalt att ett så gammalt barn skriker så mycket men eftersom jag inte varit helt säker så har jag inte kontaktat sos. Nej barnet jävlas inte med oss, det har jag aldrig trott, men att skrika på barnet för att få det tyst verkar iaf inte vara effektivt vad jag har hört.

OK, jag har frågat runt lite bland folk som haft barn och ingen har tycket att det låtit normalt att ett så gammalt barn skriker så mycket men eftersom jag inte varit helt säker så har jag inte kontaktat sos. Nej barnet jävlas inte med oss, det har jag aldrig trott, men att skrika på barnet för att få det tyst verkar iaf inte vara effektivt vad jag har hört.

Men vad man uppfattar som normalt beror ju väldigt mycket på egna erfarenheter. Jag har mycket liten erfarenhet av barn. Den mesta kommer från mitt eget barn och han har varit ett tyst, nöjt och glatt barn så för mig är "normalgraden" av gråt och skrik antagligen "onormalt mycket".

:rofl: är ni verkligen helt seriösa?

Jag hoppas ni driver med mig för i så fall har jag nog aldrig disskuterat med mer trångsynta och fritt tolkande människor :confused:

Jag värdesätter självständighet och för de flesta unga i dagens samhälle är utbildning en väg dit. Själv kommer jag nog att nöja mig med en magister för nu börjar jag bli trött på att plugga.

Vore det bara mina kusiner så skulle det nog inte vara så tokigt, men enligt diverse undersökningar så finns det tydligen väldigt många barn som växer upp i fattigdom. Skulle vara intressant att få veta var jag skrev att mina kusiner bor i västerås? För så vitt jag vet har jag bara två släktingar här och ingen av dem är en kusin. Men jag kanske är så galen som ni tror :angel:

4000 studenter i Ryd i Linköping har svårt att sova 1 timme 4 nätter i veckan på grund av spanska utbytesstudenter på väg hem från festen :idea:

Ett helt OT inlägg!

Jag hoppas att när jag kikar in här imorgon kväll så har ni löst problemet med vem som ska flytta, grannarna eller föräldrarna så jag vet vad jag måste göra. Men min gissning är att tråden är låst. Hoppas att popcornen smakade gott. Nu ska jag sova (Hoppas jag). God natt!

:
Vore det bara mina kusiner så skulle det nog inte vara så tokigt, men enligt diverse undersökningar så finns det tydligen väldigt många barn som växer upp i fattigdom.

JA - men vad har det med tråden att göra? Dina kusiner kan bo på västkusten for all I care - men vad har de med ämnet att göra? Om du klarar av att besvara den frågan får tråden kanske leva ett tag till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka