Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Ska vi som arbetar och utbildar oss för att i framtiden ha en bra och stabil ekonomi innan vi väljer att skaffa barn bli få krokben av de som vill ha en gullig liten bebis så snabbt som möjlig, som kanske innan de ens har en egen stabil inkomst, eller har en så låg inkomst att den inte ger något utrymme för oväntade scenarion mm?
Har följt tråden lite sporadiskt, men måste nu skriva.

Jag blir rätt förvånad över beskrivningen. Själv har jag utbildat mig innan jag skaffade barn. Jobbat i rätt många år också, kan man väl säga.

Vi hade stabil ekonomi när vi skaffade vår första. Men vi bodde i en lägenhet ett väldigt lyhört gammalt hyreshus. Nu hade inte vår första några speciella "skrikproblem" alls, men inte sjutton hade jag/vi lagt ut våra besparingar (som sparats till bland annat eget hus) på att ljudisolera vår lägenhet när/om barnet skrikit mycket! För det första har man sällan kraft att hinna/orka med ett sånt arbete när man har en skrikbebis som håller en vaken större delen av dygnet (även föräldrarna är ju vakna och åtminstone brukar den ena av dem också ha ett arbete som den ska försöka orka med). För det andra så rör det sig normalt om en begränsad tid á 3-4 månader (om det handlar om vanlig "kolik"). För det tredje skulle vi, i vårt bostadsområde aldrig fått igen ett enda öre vid försäljningen av en bostad för att den hade extra isolering (vi sålde vår lägenhet med förlust förra sommaren).

Barn stör ibland. I vårt hus störde helt andra personer än barn. Bor man i flerfamiljshus så får man liksom försöka tackla det. Tycker jag.

Ja men hela tråden känns ju som en parodi på någonting. Småbarnsföräldrar ska, om de nu vågar vara så fräcka att bo i en lägenhet, på fullaste allvar sätta upp äggkartonger i taket alternativt ha ett litet hus på landet på ständig standby ifall att barnet börjar skrika på nätterna.

Jag sitter här helt mållös.

*kl*
Jag har följt den här tråden, men inte klarat av att skriva något smart i den. Men nu skriver jag ändå :D.

Sedan jag fick barn har jag ansträngt mig för att inte vara ett irritationsmoment. Mycket noga med att inte vara i vägen med barnvagnen, hållt dottern ordentligt i handen så hon inte sprungit runt och stört, gått undan med henne om hon låtit (varesej om det är skratt eller gråt). Och mitt hjärta sjunker lite varje gång man ÄNDÅ får irriterade blickar för att man ens har en barnvagn eller barn. Trots att vi verkligen anstränger oss.

Jag tycker att man skall visa hänsyn som förälder. Men man kan ju inte räkna med (som barnfri) att hela samhället skall vara FRITT från barn. Eller gamla. Eller handikappade (Hur mycket knuff och suck och stön fick jag inte som gravid med foglossning när jag struttade på kryckor??).

Varför är det så svårt med ömsesidig respekt? Jag blir helt rädd. Om mitt barn skriker på nätterna, skulle jag prata med mina närmsta grannar, kolla hur mycket det stör. Så skulle jag nog försökt mig på Inte_Ungs förslag, med filtar. Möjligen delat ut öronproppar i trapphuset. Och kollat om det blev bättre för mina grannar. Sedan är det ju _oftast_ över ganska snart. Hade mina grannar ringt störningsjouren eller meddelat mig att jag inte borde skaffat en bebis när jag bodde så dåligt, skulle jag blivit förvånad, besviken och lite arg.

Nu bor jag i hus. Tack och lov.

Och förresten - bara tanken på att åka iväg och sova någon annanstans med en ny bebis och inte vara med pappan är för mig otänkbart. Vi är en familj, vi vill vara tillsammans.

Senast ändrad:

Eller hur, jag sitter fasen med hakan i knät

Vi försöker precis som ni så långt det är möjligt att vis hänsyn, inte störa. Men när man trots sina försök får dom där irriterade blickarna så blir man väldigt låg och nu blir jag faktiskt irriterad när jag tänker på det.

Man ska tydligen ut och traska i -30 mitt i nätterna ( även om det inte gagnar barnet ) för grannarna kanske inte kan använda öronproppar. Man ska flytta ifrån sin partner ut på vischan där det går att hyra hus med en bebis som skriker så att man som enda förälder inte får någon sömn. Man ska betala för att isolera en lgh helst innan bebisen kommer eftersom kolik är så vanligt, trots att ca 80-90 % av alla barn inte har kolik osv osv.

Som sagt jag kanske måste hissa upp haka snart :/

Du kan tycka det, ja. Jag tycker att värdehöjande investeringar ska göras av lägenhetens ägare.

Om det inte finns något värde att höja i lägenheterna då? (Snarare minska eftersom rummen kommer att bli mindre 90% av alla som bor här gör det för att det är stora lägenheter med relativt låg hyra.)

Bra, då förstår du varför en del av oss skaffar barn innan vi fått råd att köpa hus. Alla börjar inte plugga direkt efter studenten. Jag tillhör en av de som inte började plugga på universitetet förrän flera år efter studenten. Maken likaså. Vi tillhörde skaran "äldre studenter" och för min del har studierna dragit ut på tide pga. sjukdom och dödsfall i familjen.

Det är jag mycket väl medveten om. Men du har ju antagligen försörjt dig på något sätt innan du pluggade och vid uppehåll.

Och varför är det bara blivande föräldrar som ska ha alternativa planer i livet? Som jag redan frågat tidigare, varför ska inte andra än blivande föräldrar ha en plan B utifall något skulle skita sig och de måste lämna lägenheten en period?

Det är just den här attityden jag retar mig mest på i den här tråden. Det är klart att jag ock säkert alla andra som tänker på samma sätt har alternativa planer och de flesta har antagligen bytt plan flera gånger. Men ska vi som är grannar till föräldrar som har problem med sina barn behöva byta planer bara för att de inte har någon alternativ plan? Jag kan köpa en bil och flytta hem till min mamma på landet. Men jag vill A: inte lägga mina besparingar på en bil och bensin. B: Inte bo hemma hos min mamma. C: Min sambo skulle nog bli väldigt ledsen över att jag inte kan bo med honom pga. av grannarnas barn.

Jag har väldigt svårt att tro att någon här inne tycker att det är grannarna ska flytta, lägga ut pengar, ta uppehåll i studier eller sluta jobbet när ett barn håller halva huset vaket. (Då syftar jag på EXTREMA där det är väldigt högljudda skrik många timmar varje natt)

Nej, det tror jag inte men man kan ju söka sig till studentlägenheter om man är rädd för småbarnsskrik. Man får leva med andra störningar då, men de är ju mycket lättare att göra något åt än barn. Worst case scenario så är det lättare att vräka en student som inte sköter sig än en barnfamilj.

Jag var inte det minsta rädd för barnskrik när jag flyttade hit, men fick en jäkla kalldusch från första natten och ett halvår framåt. Så jag ska flytta ifrån min sambo för att grannarnas barn skriker på nätterna? Vi är väl lika mycket en familj som de som har barn.

Nej, jag har aldrig skrivit att det skulle vara okej. Hade du läst alla mina inlägg hade du vetat jag absolut inte är av den åsikten. Jag anser att man försöker lösa problem tillsammans, när de uppstår.

Nej, jag tar reda på portkoden (inte så svårt här iaf) och går in och pratar med dem. Jag tror de flesta föräldrar kan förstå att grannar blir störda av barngråt och jag tror de flesta gör vad de kan för att förhindra det. Jag tror dessutom att de flesa är tacksamma för hjälp, råd och stöd. Mindre tacksamma för störningsjouren.

Vi lever nog i två helt olika världar. Här finns ingen gemenskap i området och i husen. Det är ett så kallat "mångkulturellt" område. Vi lever sida vid sida, säger i princip aldrig mer än hej till varandra och det fungerar mycket bra förutom just den grannens barn som skrek/skriker VÄLDIGT mycket med tanke på att hon nog är över 2 år nu.

Vi har grannar som spelar instrument vilket hörs tydligt, som be böner upp till 5 ggr per dag, barn i trapphuset men det stör mig inte eftersom det sällan påverkar hur jag kan prestera i det jag behöver göra (jobb & plugg). Så jag tycker verkligen inte att jag har svårt att tolerera vad som är normalt i ett flerfamiljshus. Jag har inga direkta råd att ge dessa föräldrar och har ingen aning om hur man stöttar föräldrar. Vi har inga portkoder, på natten är det helt enkelt låst.

Jag har som jag skrivit minst 2 ggr tidigare ALDRIG ringt störningsjouren, men jag kan till viss del förstå de som gör det eftersom vissa hyresvärdar inte tar tag i problemet om man inte gör det, vet dock inte hur det är med dem vi har nu.

För det andra: Det jag försökt förklara är att om man planerar sin familjesituation och ser till att inte skaffa barn förrän man åtminstone kan hitta en vettig, trevlig och ljudisolerad lägenhet så skulle man inte bara ta hänsyn till sina medmänniskor men också ha en tillräckligt bra ekonomisk sits för att ta hand om ett barn. Klarar man inte av, ekonomiskt, att hitta en vettig lägenhet i ett vettigt område (och därmed kunna slopa argumentet om att man blir rädd att gå ut när det är mörkt därav får grannarna stå ut med skriken) så bör man tänka och vänta om innan man skaffar barn. Det har inte enbart med ljudisolation vid eventuella problem att göra utan ger även en bra framtid för barnet.

*noterar* Samla på dig äggkartonger innan barnskaffning....

Det här var nog den mest underhållande tråden på länge :D

*noterar* Samla på dig äggkartonger innan barnskaffning....

Det här var nog den mest underhållande tråden på länge :D

Faktiskt! Jag vaknade förresten häromnatten av åska; helt omöjligt att somna om. Funderade just på vem som betalar den störningsboten - Gud?

Skulle alla föräldrar ha tänkt som dig så skulle du nog inte få några sura blickar öht. Du tar nog mer hänsyn än vad som egentligen är nödvändigt. Men tyvärr finns det väldigt många människor där ute som inte ens kan stava till hänsyn, varje sig det är föräldrar eller några helt andra tex. ungdomsgäng.

Sant. Men man skall inte behöva känna sig som en parasit för att man har barn, hänsyn åt båda håll borde inte vara så mycket begärt? I just trådens ämne känner jag att båda sidor är lite väl trångsynta, faktiskt.

Har följt tråden lite sporadiskt, men måste nu skriva.

Jag blir rätt förvånad över beskrivningen. Själv har jag utbildat mig innan jag skaffade barn. Jobbat i rätt många år också, kan man väl säga.

Vi hade stabil ekonomi när vi skaffade vår första. Men vi bodde i en lägenhet ett väldigt lyhört gammalt hyreshus. Nu hade inte vår första några speciella "skrikproblem" alls, men inte sjutton hade jag/vi lagt ut våra besparingar (som sparats till bland annat eget hus) på att ljudisolera vår lägenhet när/om barnet skrikit mycket! För det första har man sällan kraft att hinna/orka med ett sånt arbete när man har en skrikbebis som håller en vaken större delen av dygnet (även föräldrarna är ju vakna och åtminstone brukar den ena av dem också ha ett arbete som den ska försöka orka med). För det andra så rör det sig normalt om en begränsad tid á 3-4 månader (om det handlar om vanlig "kolik"). För det tredje skulle vi, i vårt bostadsområde aldrig fått igen ett enda öre vid försäljningen av en bostad för att den hade extra isolering (vi sålde vår lägenhet med förlust förra sommaren).

Barn stör ibland. I vårt hus störde helt andra personer än barn. Bor man i flerfamiljshus så får man liksom försöka tackla det. Tycker jag.

Var kanske en dålig beskrivning men vad man än skriver iden här tråden så verkar de flesta tycka att det är helt ok att hålla sina grannar vakna flera timmar per natt under flera månader eftersom så fort man får en bebis så behöver man inte ta hänsyn till någon annan än sig själv och sin bebis. Men samma personer skulle säkert gå i taket om en grannes hund gjorde samma sak och kanske tom. gudförbjude väckte deras barn så att de inte fick sova på nätterna.

Självklart kan barn till högutbildade och välavlönade personer också hålla grannarna vakna om nätterna, men i vårt fall kan jag svära på att sådant är inte fallet.

Sen tror jag inte att det handlar om några livsbesparingar för att ljudisolera en vägg i ett sovrum, det är antagligen billigare än alla kostnader de medför att flytta.

Jag tycker personligen att det är helt ok om barn stör IBLAND men varje natt i ett halvår - NEJ DET ÄR INTE OK!

Jag tycker inte att föräldrar ska behöva känna sig som parasiter för det är 99,9% av dem inte. Jag låter nog mer trångsynt än jag är men det beror på att ingen av de jag argumenterar emot verkar kunna acceptera att det faktiskt finns fall där det är helt orimligt att grannarna ska stå ut.

eftersom så fort man får en bebis så behöver man inte ta hänsyn till någon annan än sig själv och sin bebis. Men samma personer skulle säkert gå i taket om en grannes hund gjorde samma sak och kanske tom. gudförbjude väckte deras barn så att de inte fick sova på nätterna.

Nej, inte alls.

Självklart kan barn till högutbildade och välavlönade personer också hålla grannarna vakna om nätterna

Men vad har hög utbildning med saken att göra - kan någon förklara det för mig?

Jag tycker personligen att det är helt ok om barn stör IBLAND men varje natt i ett halvår - NEJ DET ÄR INTE OK!

Men vad du personligen tycker är rätt irrelevant. Bebiser skiter i det. De struntar i regler om tyst efter klockan 22 också. Vad är det du försöker få igenom - en lagändring?

Var kanske en dålig beskrivning men vad man än skriver iden här tråden så verkar de flesta tycka att det är helt ok att hålla sina grannar vakna flera timmar per natt under flera månader eftersom så fort man får en bebis så behöver man inte ta hänsyn till någon annan än sig själv och sin bebis.

Tror du att man som förälder tycker att det är OK ? Helt ärligt, tror du inte att man som förälder är helt totalt slut och önskar inget hellre än att bebis skulle vara nöjd, smärtfri, skrikfri och vidare i sin tur störningsfri för eventuella grannar?

Tror du att man som förälder tänker äh skitsamma, jag stör väl grannarna bäst fan jag vill för jag har en bebis? Det säger rätt mycket om dina tankar om föräldrar rent generellt tycker jag.

Senast ändrad:

Självklart kan barn till högutbildade och välavlönade personer också hålla grannarna vakna om nätterna, men i vårt fall kan jag svära på att sådant är inte fallet.

Barn till högutbildade, välavlönade skriker mindre? Jätteintressant att få ta del av den forskningen, faktiskt. :)

Tror du att man som förälder tycker att det är OK ? Helt ärligt, tror du inte att man som förälder är helt totalt slut och önskar inget hellre än att bebis skulle vara nöjd, smärtfri, skrikfri och vidare i sin tur störningsfri för eventuella grannar?

Tror du att man som förälder tänker äh skitsamma, jag stör väl grannarna bäst fan jag vill för jag har en bebis? Det säger rätt mycket om dina tankar om föräldrar rent generellt tycker jag.

Jag tror inte att det finns någon förälder som vill att deras barn ska störa grannarna om det skriker på natten. Men om det problemet finns och inte verkar gå över inom en tidperiod av ca 1 månad så kanske dessa föräldrar borde försöka komma på lösningar som gör att grannarna får sova på nätterna. Förslag på lösningar finns det flera i tråden.

Men vad har hög utbildning med saken att göra - kan någon förklara det för mig?

Barn till högutbildade, välavlönade skriker mindre? Jätteintressant att få ta del av den forskningen, faktiskt. :)

Ja det låter ju väldigt lustigt när ni tar det helt ur sitt sammanhang sådär. Läs vad jag, Sol och Björk skrivit tidigare.

Ingen utbildning, ofta = låg lön = har inte råd att flytta till bättre lägenhet/hus = dito lågavlönade grannar med eller utan barn kan inte komma undan störningen som i värsta fall skulle kunna leda till att de misslyckas med sin utbildning eller inte klarar sitt jobb pga av sömnbrist.

Jag är helt övertygad om att barn till högutbildade och/eller högavlönade skriker minst lika mycket men dessa bor nog mer sällan i ett sjabbigt hyreshusområde som de inte har råd att flytta i från.

Men vad du personligen tycker är rätt irrelevant. Bebiser skiter i det. De struntar i regler om tyst efter klockan 22 också. Vad är det du försöker få igenom - en lagändring?

Jag kan ingen juridik öht men stämmer det som inte_ung skriver att inga störningar efter kl. 22 är tillåtna enligt lag så behövs det ingen lagändring för min del bara att den lagen respekteras i större utsträckning.

Jag är helt övertygad om att barn till högutbildade och/eller högavlönade skriker minst lika mycket men dessa bor nog mer sällan i ett sjabbigt hyreshusområde som de inte har råd att flytta i från.

Okej, så det är föräldrarnas ansvar att se till att inte flytta till sjabbiga lägenheter som fattiga, hårt arbetande studenter som du bor i. Så stackars invandrare som inte har så mycket pengar ska alltså ge 17 i att skaffa barn? Jag tror att det är du som är lite rasistisk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka