Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Vad handlar tråden om?

Jag ringde svenska störningsjouren i stockholm och frågade om praxis. Svaret blev enkelt och kort: De bötfäller INTE småbarnsföräldrar. "Inte för att barnet skriker, vad ska vi göra åt det?" Blev svaret. Så hyresgästföreningen verkar ha rätt i att praxis är att det får man stå ut med.

Ja jag såg vad du skrev och jag skrev att det handlar om att möta efterfrågan. Är efterfrågan stor ska du se att bolagen vågar köra barnfritt i mycket stor utsträckning.

Det skulle inte jag våga spekulera i. Det hade blivit diskrimineringsärenden direkt.

Jag ringde svenska störningsjouren i stockholm och frågade om praxis. Svaret blev enkelt och kort: De bötfäller INTE småbarnsföräldrar. "Inte för att barnet skriker, vad ska vi göra åt det?" Blev svaret. Så hyresgästföreningen verkar ha rätt i att praxis är att det får man stå ut med.

Och?
Det gäller bevisligen inte överallt, det kan vi konstatera.

Roligt svar fö, de kan heller inte tysta en skällande hund men där bötfäller de också.
Öppnar inte hyresgästen dörren så kan de heller inte göra något, då åker boten i lådan och sedan pyser de.

Jag hade en granne som älskade att poppa mitt i nätterna. När störningsjouren kom så tittade han i ögat, sänkte volymen men öppnade aldrig dörren. När de åkt höjde grannen volymen igen.

Det skulle inte jag våga spekulera i. Det hade blivit diskrimineringsärenden direkt.

I vilket land då?
Av det lilla jag arbetar med DL: tittar vi på svensk DL är ett barnfritt flyg lika mycket diskriminering som 100 barnfria flyg.

Roligt svar fö, de kan heller inte tysta en skällande hund men där bötfäller de också.

Men de har de förmodligen också rätt att göra. Eftersom det inte är självklart att du kan ha hund i en hyresrätt. Det är milsvid skillnad på hundar och bebisar - det förstår nog du också.

Du skrev:

Det finns idag redan en tillämpning bland hyresvärdar och anslutna vaktbolag.

Men du är väl medveten om att hela tråden startade p.g.a. en artikel som hotade en familj med skrikande barn om att få betala för störningsjouren?

Att du ringde EN störningsjour i landet (och dessutom gav med största sannolikhet din vinkling och attityd till problemet) innebär inte att du har fått någon rätt att uttala dig om de alla störningsjourer och hyresvärdar över hela landet. Uppenbarligen så skulle inte ens denna diskussion ha startat om du hade haft rätt. Man kan alltså bli skyldig att betala för störningsjour om man har ett skrikande barn som håller folk uppe om nätterna. Och hur det skulle bli i domstolen kan vi bara sia om. Men för tillfället så har vi bevis för att folk faktiskt gör så som du säger att de inte gör.

Vad exakt talar du om nu? Resurser och social status har ju ingenting med detta att göra! Du kan vara bäst betald i stan, mogen och ha en stabil situation och fortfarande bli knäckt av ett skrikande barn. Tyvärr är det väldigt tydligt att du inte alls vet vad du talar om. Det är nog heller ingen idé, efter typ 12 sidors diskussion, att förklara det heller. Det går inte in.

Jaha så bara för att jag inte alls håller med dig så vet jag inte vad jag talar om. Vilket bra argument "jag har rätt och alla som inte håller med kan inget". Produktivt och ödmjukt dessutom!

För det första: Hur du har fått till det att jag pratar om att bli knäckt av barnaskrik vet jag inte riktigt? Men ja man blir knäckt, har man otur får man ett barn som skriker mer än den sover. Men å andra sidan kan ingen komma och säga att det är en nyhet eller ens försöka andas att det är synd om en. Det är inte mer jobbigt för dig än för alla andra människor som haft ett kolikbarn, vilket genom åren varit många. Men däremot ska massor av föräldrar sätta på sig offerkoftan trots att man själv valt att skaffa barn är för mig helt ofattbart konstigt. Föräldrar som klagar att de inte får sova mer än 4 h per natt, mammor som gnäller över att barnet skriker så fort man inte är nära etc. Stackars dem. Vem bryr sig om att det är vanligt och dessutom något man kan förvänta sig. Att någon ids be dem att låta hårt arbetande människor i lägenheterna bredvid sova, fy skäms.

För det andra: Det jag försökt förklara är att om man planerar sin familjesituation och ser till att inte skaffa barn förrän man åtminstone kan hitta en vettig, trevlig och ljudisolerad lägenhet så skulle man inte bara ta hänsyn till sina medmänniskor men också ha en tillräckligt bra ekonomisk sits för att ta hand om ett barn. Klarar man inte av, ekonomiskt, att hitta en vettig lägenhet i ett vettigt område (och därmed kunna slopa argumentet om att man blir rädd att gå ut när det är mörkt därav får grannarna stå ut med skriken) så bör man tänka och vänta om innan man skaffar barn. Det har inte enbart med ljudisolation vid eventuella problem att göra utan ger även en bra framtid för barnet.

Nu lär det bli ramaskri men jag tycker faktiskt inte att alla ska skaffa barn hursomhelst. Jag tycker att man ska avstå om man inte ens har råd att skaffa sig en vettig ljudisolerad hyresrätt. Och att man kan vänta tills man har en. Eller helt enkelt inse sina begränsningar och försöka hitta en lösning som inte innebär att man blir en stor börda för sina grannar.

Eller så låter folk som inte klarar av störningar bli att bo i flerfamiljshus? Det är liksom inte att kräva mindre än du faktiskt gör. Eller så kan vi låta bli att planera våra liv efter worst case scenario för det är ju trots allt inte så vanligt att det inträffar. I de få fall de inträffar går det säkert lättare att lösa om man går ihop och försöker lösa problemet än att gå i clinch med varandra och kräva att enda parten ska lösa annars blir det dyrt. Det är ju en rätt tråkigt och skrämmande människosyn.

J
För det andra: Det jag försökt förklara är att om man planerar sin familjesituation och ser till att inte skaffa barn förrän man åtminstone kan hitta en vettig, trevlig och ljudisolerad lägenhet så skulle man inte bara ta hänsyn till sina medmänniskor men också ha en tillräckligt bra ekonomisk sits för att ta hand om ett barn. Klarar man inte av, ekonomiskt, att hitta en vettig lägenhet i ett vettigt område (och därmed kunna slopa argumentet om att man blir rädd att gå ut när det är mörkt därav får grannarna stå ut med skriken) så bör man tänka och vänta om innan man skaffar barn. Det har inte enbart med ljudisolation vid eventuella problem att göra utan ger även en bra framtid för barnet.

Nu lär det bli ramaskri men jag tycker faktiskt inte att alla ska skaffa barn hursomhelst. Jag tycker att man ska avstå om man inte ens har råd att skaffa sig en vettig ljudisolerad hyresrätt. Och att man kan vänta tills man har en. Eller helt enkelt inse sina begränsningar och försöka hitta en lösning som inte innebär att man blir en stor börda för sina grannar.

Men snälla nån. Normala lägenheter klarar mycket väl normalskrikiga barn. Problemet uppstår om barnen "alltid" gråter. dessutom så finns det inte direkt något stort utbud av ljudisolerade lägenheter att bosätta sig i.

Är det inte bättre att ta tag i problemet om de uppstår? Med dina önskemål här lär det bli ont om barn. Visst ska man visa hänsyn men att ljudisolera för normala ungar? Har man det kravet så bör man bo i ett enfamiljshus, företrädesvis långt från närmsta granne.

Eller så låter folk som inte klarar av störningar bli att bo i flerfamiljshus? Det är liksom inte att kräva mindre än du faktiskt gör. Eller så kan vi låta bli att planera våra liv efter worst case scenario för det är ju trots allt inte så vanligt att det inträffar. I de få fall de inträffar går det säkert lättare att lösa om man går ihop och försöker lösa problemet än att gå i clinch med varandra och kräva att enda parten ska lösa annars blir det dyrt. Det är ju en rätt tråkigt och skrämmande människosyn.

:bow::bow:
kl
Själv ser jag bara fördelar med unga föräldrar som växer/utvecklas med sina barn.
Att vara "färdig" med villa vovve volvo o stagnerad innan man skaffar barn ser jag inte som någon fördel, tvärtom.
dessutom ser jag det som ganska skrämmande att bara höginkomsttagare skulle få skaffa barn.

Mig veterligen går det inte att garantera ett bostadsområde utan barn, det vore diskriminering som så många påpekat innan. Så hur ska ni ha det? Antingen så får ni som ni vill eller så får ni som ni vill. För oss som inte accepterar sömnlösa nätter i månader får bara ta det. Eller så ska det lösas "på plats" istället för att förplanera och tänka efter före. Men lösa sig på plats innebär att det då inte finns en lösning utan att man får ta det som det är, som ni alla sagt nu. Hade man bara förplanerat så slipper man sådana här scenarion där folk känner sig manade att flytta.

Det är faktiskt vanligt att få ett kolikbarn. Det är definitivt inte worst case scenario och något alla föräldrar borde vara beredda på, för allas skull.

Men snälla nån. Normala lägenheter klarar mycket väl normalskrikiga barn. Problemet uppstår om barnen "alltid" gråter. dessutom så finns det inte direkt något stort utbud av ljudisolerade lägenheter att bosätta sig i.

Är det inte bättre att ta tag i problemet om de uppstår? Med dina önskemål här lär det bli ont om barn. Visst ska man visa hänsyn men att ljudisolera för normala ungar? Har man det kravet så bör man bo i ett enfamiljshus, företrädesvis långt från närmsta granne.

Hur onormalt är ett kolikbarn anser du? Var tionde barn får kolik, knappast onormalt och något man bör se till att en lägenhet kan gardera sig mot. Antingen genom att pusha för att alla lägenheter ska ha ett visst minimum krav för ljudisolering eller se till att helt enkelt att vänta tills man kan skaffa en själv. Vissa har ju gjort så i tråden och tycker att det är fullt normalt att visa hänsyn mot andra i omgivningen. De har gett tips och råd men som inte accepteras. Det enda som ska accepteras är att barn skriker och det är ditt problem om du störs av det. Annars har du en skrämmande människosyn eller ingen medmänsklighet. Verkligen.

Man planerar säkert att få ett barn som av en och annan anledning skriker många timmar per dygn i många månader. Nej det är ovanligt att barn skriker i någon större omfattning under månader/år. Och tål man inte tillfälliga problem har man inget i en lägenhet att göra. Worst case scenario för föräldrarna lär väl att barnet dör. Allvarliga sjukdomar är nog bara nummer 2.

Ska man planera för allt så får man inte gjort något.

Det är ovanligt att barn skriker större delen av dygnet i månader/år, att barn får kolik eller blir sjuka (eller för den delen gråter av annan anledning) är vanligt, men då i mer rimlig omfattning. Anledningen till att vi har viss ljudisolering i lägenheterna är just att folk för lite väsen då och då.

I vilket inlägg står det att någon tilläggsisolerat i förväg för att undvika att ett eventuellt kolikbarn stör? Det har jag missat. Inte för det spelar någon större roll, det är helt orimliga krav.

Ska man planera för allt så får man inte gjort något.

Ja men vad bra då kan jag skaffa valp fast jag har jobb hela dagen och inga pengar till dagis eller dagmatte för om man planerar och tänker efter före så får jag inget gjort! Och sen kan jag köpa häst utan att leta stallplats och hö för vintern förrän det står vid min uppfart. Och så kan jag strunta i att planera in en semester, när bilen ska besiktigas, hur jag ska kunna betala mina lån, när jag ska göra min deklaration och när jag ska till tandläkaren. Att dessutom planera in saker som att köpa hus i framtiden och därmed lägga undan pengar vore ju ytterst icke produktivt antar jag. För då får jag inget gjort (?).

Det är planeringen som får allt att gå runt. Jag pratar verkligen inte om att planera in varenda toabesök du tänkt att göra under resten av ditt liv men kom igen, du kan planera in att skaffa barn när du har rätt förutsättningar för det.

I vilket inlägg står det att någon tilläggsisolerat i förväg för att undvika att ett eventuellt kolikbarn stör? Det har jag missat. Inte för det spelar någon större roll, det är helt orimliga krav.

Nej det står att folk har köpt en passande lägenhet eller ett hus eller kan tänka sig hyra något ställe alternativt bli avhjälpt av diverse folk för både sin skull och sina medmänniskors. Jag har faktiskt inte nämnt tilläggsisolering men det är ju ett förslag. Som också då anses orimligt av er.

Du missade visst ordet ALLT. Var sa jag att man inte skulle planera överhuvudtaget.

Du skrev "Det jag försökt förklara är att om man planerar sin familjesituation och ser till att inte skaffa barn förrän man åtminstone kan hitta en vettig, trevlig och ljudisolerad lägenhet så skulle man inte bara ta hänsyn till sina medmänniskor men också ha en tillräckligt bra ekonomisk sits för att ta hand om ett barn. "

Lägenheter med normal isolering klarar inte att dämpa ljudet från ett barn som skriker intensivt. Ska man ha tillräcklig isolering för en sådan situation så krävs det tilläggsisolering. Det kan säkert finnas enstaka lägenheter som skulle kunna uppfylla kravet, fast nog blir det svårt att veta. Du har alltså inte tänkt igenom kravet du ställer då du uppenbarligen inte tänkt på vilka krav det faktiskt ställer på isoleringen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka