Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Då hoppas jag du fortsätter sköta ditt den dagen du börjar bajsar i blöja också. För du börjar väl inte plocka ut dina poäng utan att ha betalt?

Taget ur sitt sammanhang dvs att jag sköter mina åtaganden och önskar att alla kunde göra det - är din kommentar enbart skapad för att...ja du vet. Bättre kan du.

Men när du ändå lagt nivån kan jag meddela att alla som inte kan betala äldrevård med privata medel lär få byta sin egen blöja eftersom de tänkta finanserna ätits upp av feta och utbrända :D

Feta och utbrända går till exempel bort från No1:s lista. (Och slöa ungdomar också, om jag inte minns fel från tidigare tråd. ) Jag ser inte människor alls på det sättet.

Feta och utbrända går bort? - din tolkning.
Du pratade kostnader för åldrande människor, jag påpekade att de kostnaderna snart dragits om av utbrända och feta.

Det finns människor som är top notch på det mesta, det finns människor som är sopor på det mesta och sedan finns det människor som är ungefär lika starka som svaga.

Att göra en sådan inledning anser jag vara såväl fördomsfullt som ytligt - och egentligen helt betydelselöst. Det är dock ett talande exempel på den objektifiering som jag har nämnt. (och baserat på din indelning är det väl inte så svårt att gissa, misstänker jag, var utbrända och feta hamnar.)

Att göra en sådan inledning anser jag vara såväl fördomsfullt som ytligt - och egentligen helt betydelselöst. Det är dock ett talande exempel på den objektifiering som jag har nämnt. (och baserat på din indelning är det väl inte så svårt att gissa, misstänker jag, var utbrända och feta hamnar.)

Ytligt javisst, fördomsfullt - nej, sanning.
Är du fet eller utbränd? Något har iaf fått dig att haka dig fast ordentligt.
Jag skrev att det är två stora samhälliga utgifter - som kontring på att du talade om att åldrande var så dyrt.

Jag skriver som jag hade sagt om du hade suttit framför mig: släpp det.

Nu sätter jag punkt, ämnet är uttömt, det enda som kvarstår är kverulans och cirkelargument.

Verkligen inte, men ni är ju så jävla snabba på att säga att jag tydligen måste älska mina grannar oavsett hur de beter sig mot mig??? Eller, jag får inte tycka illa om dem efter allt det här... Hade du inget bättre svar när du går på mig om att jag inte gillar mina grannar, då måste jag väl för fan få berätta varför????

Om man vantrivs så mycket med grannarna kanske det är läge att flytta? så fort som det bara är möjligt?

Jag skrev inte att det var en plikt, men barn är en oerhört viktigt resurs för samhället. Jag skrev det för att människor som du och No1 inte riktigt verkar skriva under på villkorslös medmänsklighet så länge det inte gynnar just er. Mitt val att skaffa barn innebär att det finns ytterligare en person som kan betala skatt som bekostar din framtida pension och hälsobekymmer. Utan barn finns det inga pengar, oavsett hur mycket du har jobbat. Vi går alltså plus på det. Sedan blir det antagligen inte min son som byter dina blöjor, men hans pengar kommer att bidra till att bekosta att någon annan gör det.
Det här argumentet håller inte i annat än ekonomiska diskussioner (som att motivera barnbidraget tex). Ser du inte det problematiska med att hävda att eftersom du har valt att skaffa barn som kommer att betala skatt så ska extra hänsyn visas dig och regler ska inte gälla dig i samma utsträckning? I så fall kan personer som betalar hög skatt använda samma resonemang. Eller personer med hög utbildning eller samhällsviktiga yrken. Det är ingen naturlag att just bebisar skulle vara så viktiga, det går med ditt resonemang lika väl att hävda att exempelvis läkare är viktigare än andra. Och så ser det inte ut, grunden är att alla är lika mycket värda och lika inför lagen.

Som hyresgäst så betalar man för att få ha tillgång till en bostad, det är fullständigt orimligt att kräva och förvänta sig att folk i den situationen ska stå ut med oljud 20 timmar om dygnet. Den enda möjlighet jag ser är att den som stör vädjar till värdens och grannarnas förståelse. Sen att oljudet är behjärtansvärt och absolut inte bör vara en orsak till uppsägning för familjen är en sak men självklart måste även föräldrar göra sitt för att visa hänsyn.

Det är ingen naturlag att just bebisar skulle vara så viktiga, det går med ditt resonemang lika väl att hävda att exempelvis läkare är viktigare än andra.

Fast det är väl just det de är? Bebisarna alltså. Utan såna har vi varken läkare, forskare eller uteliggare. Bebisar är ändå en förutsättning för fortsatt liv liksom...

Efter att ha läst tråden så kan man konstatera att, det där med störning eller inte är mycket flytande. Enligt tidningsartikeln så är barnskrik störande för grannarna, barn kan skriva av olika orsaker. Att kolik inte förekommer vid 9-12 månader är helt fel för det finns ingen specifik ålder för när koliken ger sig.
Vår yngsta dotter fick kolik vid 4 månader och den höll i sig tills hon var ca 18 månader. Hon har alltid haft en känslig mage.

Sedan finns det en och annan som tycker att barn är ett eget val, och därför ska de visa mera hänsyn också. Då kommer vi ju till ett annan situation som stötts och blötts tidigare, nämligen barn på flygplan.

Nu så är ju barn ett eget val, javisst. Men ofta är det ju så att dessa barn är de som kommer att försörja nerparten av de som skriver i den här tråden, och det är ju väldigt bra eller hur.

Så återstår ju då endast av vi fixar hyreslägenheter för barnfamiljer, avgångar på flyget som är barntillåtna osv. Är det verkligen så man vill ha det?

I så fall kan personer som betalar hög skatt använda samma resonemang. Eller personer med hög utbildning eller samhällsviktiga yrken. Det är ingen naturlag att just bebisar skulle vara så viktiga, det går med ditt resonemang lika väl att hävda att exempelvis läkare är viktigare än andra. Och så ser det inte ut, grunden är att alla är lika mycket värda och lika inför lagen.

Oj, vilken tankelapsus. Alla har varit barn! Barn är inte en särskild del av befolkningen - utan fler barn blir det liksom inga fler läkare eller samhällsviktiga personer över huvud taget. Visst löser invandring en del av problemen, men inte när 80 procent av befolkningen ska försörjas av 20 procent! Precis därför är barn ett fritt val som till viss del bör uppmuntras (förutsatt att föräldrarna har möjligheter att uppfostra dem givetvis).

Nu så är ju barn ett eget val, javisst. Men ofta är det ju så att dessa barn är de som kommer att försörja nerparten av de som skriver i den här tråden, och det är ju väldigt bra eller hur.

Så återstår ju då endast av vi fixar hyreslägenheter för barnfamiljer, avgångar på flyget som är barntillåtna osv. Är det verkligen så man vill ha det?

Korrekt, alltihop. Och ja, det blir tyvärr nästa steg, och nej, det är inte så jag vill ha det. För det vore det fria samhällets undergång och ekonomiskt självmord. Men nu är barnfamiljer är inte bara viktiga för framtiden, utan även en viktig konsumentgrupp, och därför tror jag inte att flygbolag vågar införa sådana regler i någon större utsträckning.

lånar knapp...

Jag kommer att lämna tråden efter det här inlägget så är det någon som vill debattera det jag skriver här så var så goda men jag kommer inte att gå in mer i den då jag själv inte vill ta mer skit för att mina grannar beter sig illa.

JAG ringde idag hyresgästföreningen och hänvisade till denna tråden, dessa säger tydligt att just barnskrik, oavsett hur mycket det handlar om och oavsett vid vilken tidpunkt det handlar om, är en störning som hyresgäster får stå ut med. Man kan gå via hyresvärd och därefter hyresnämnd för att få gehör för att hyresvärden ska ljuddämpa eller till och med vräka en barnfamilj, men skulle det gå vidare till rättegång skulle med all säkerhet den berörda familjen vinna. Det finns dock inga prejudikat (heter det så?) på det och hon som jag pratade med har heller aldrig någonsin hört talas om att någon blir vräkt på grund av barnskrik då detta som sagt är oljud som man som hyresgäst får lära sig leva med.

Hyrengästföreningen går också ut med att i första hand är det den granne som känner sig störd som ska knacka på den granne som stör, detta oavsett störning (detta sa hon men det står också på flera ställen på hemsidan).

Tack för mig.

Jag tror att jag fetstilar den här meningen. Men med tanke på alla inlägg i stil med "varför ska just barnfamiljer kunna bryta regler" behöver den nog upprepas ungefär hundra gånger till... ;)

JAG ringde idag hyresgästföreningen och hänvisade till denna tråden, dessa säger tydligt att just barnskrik, oavsett hur mycket det handlar om och oavsett vid vilken tidpunkt det handlar om, är en störning som hyresgäster får stå ut med.

Vidare:

Hyrengästföreningen går också ut med att i första hand är det den granne som känner sig störd som ska knacka på den granne som stör, detta oavsett störning (detta sa hon men det står också på flera ställen på hemsidan).

Jag tror att jag fetstilar den här meningen. Men med tanke på alla inlägg i stil med "varför ska just barnfamiljer kunna bryta regler" behöver den nog upprepas ungefär hundra gånger till... ;)

JAG ringde idag hyresgästföreningen och hänvisade till denna tråden, dessa säger tydligt att just barnskrik, oavsett hur mycket det handlar om och oavsett vid vilken tidpunkt det handlar om, är en störning som hyresgäster får stå ut med.

Vidare:

Det finns idag redan en tillämpning bland hyresvärdar och anslutna vaktbolag.
Det finns inget domslut.
Hyresgästföreningen går att jämföra med facket, de kan ha en uppfattning och de kan hävda tolkningsföreträde men i slutänden avgörs det ändå i domstol och vad som händer där bör man sällan sia om.

därför tror jag inte att flygbolag vågar införa sådana regler i någon större utsträckning.

Det handlar inte om att våga utan att möta efterfrågan. Barnfritt finns redan i alla olika modeller och det finns idag en marknad.
Allt från barnlösa i alla åldrar, till föräldrar som har egna barn men vill semestra barnfritt samt människor som har utflugna barn.

Hyresgästföreningen går att jämföra med facket, de kan ha en uppfattning och de kan hävda tolkningsföreträde men i slutänden avgörs det ändå i domstol och vad som händer där bör man sällan sia om.

Självklart vinner småbarnföräldrarna. Det är så givet att jag inte ens förstår att folk hävdar motsatsen.

Det handlar inte om att våga utan att möta efterfrågan. Barnfritt finns redan i alla olika modeller och det finns idag en marknad.
Allt från barnlösa i alla åldrar, till föräldrar som har egna barn men vill semestra barnfritt samt människor som har utflugna barn.

Jag skrev i någon större utsträckning. Men det gäller flygbolag, inte bostäder. STOR skillnad.

Jag skrev i någon större utsträckning. Men det gäller flygbolag, inte bostäder. STOR skillnad.

Ja jag såg vad du skrev och jag skrev att det handlar om att möta efterfrågan. Är efterfrågan stor ska du se att bolagen vågar köra barnfritt i mycket stor utsträckning. Oavsett om det gäller, flyg, hotell eller seniorbostäder (där efterfrågan ökar för varje år).

http://www.svd.se/resor/svds-lasare-barn-i-forsta-klass-nej-tack_6392245.svd

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka