Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Det beror väl lite på. Vi hyr en villa och då ska det poängteras att vi bor i en dyr region, att jag studerar och att sambon är föräldraledig. Kan vi hitta en villa att hyra så kan många hitta en villa att hyra.

Att hitta villa hyra är ingen lätt sak här i Sverige.

Jo det är jättelätt.
Blocket är nedlusat av villor och stugor som hyrs ut kortare eller längre tid.
När man är barnledig så är man ju dessutom helt geografiskt oberoende så man kan ju då fly till en billigare del av Sverige.

Jo det är jättelätt.
Blocket är nedlusat av villor och stugor som hyrs ut kortare eller längre tid.
När man är barnledig så är man ju dessutom helt geografiskt oberoende så man kan ju då fly till en billigare del av Sverige.

För att den andra föräldern jobbar är ju irrelevant? Man flyttar gärna isär just under en väldigt jobbig period när det kanske är som viktigast att vara tillsammans? Låter super, verkligen.

För att den andra föräldern jobbar är ju irrelevant? Man flyttar gärna isär just under en väldigt jobbig period när det kanske är som viktigast att vara tillsammans? Låter super, verkligen.

Nä, jag tänkte samma sak. Låter lika flåshurtigt malplacerat som "ryck upp dig och kamma till dig" till människor som är deprimerade. Jag orkar vara ensam förälder bara några dagar åt gången och jag har ett barn som numera är ganska okomplicerat att ta hand om.

Det är väl bättre att hyresvärden sätter in bättre dörrar och gör lägenheterna mindre lyhörda. I mitt hus hörs det knappt alls om mitt barn skriker efter nyinstallerade dörrar.

Som sagt, det var exempelvis, man får anpassa sig efteromständigheterna. Nya dörrar är ett bra alternativ om det är där problemet sitter.

Anser du genom ditt raljerande att svenskar borde föda färre barn? Du som påstår dig vara ekonomiskt lagd vet förmodligen att en åldrande befolkning är det mest oekonomiska ett samhälle drabbas av. Så du och andra som inte vill ha egna barn borde faktiskt underlätta för de som tar sig an slitet. Det lönar sig för dig också.

Nej, jag menar exakt det jag skriver, det och inget annat.
Många kvinnor må gilla att hinta/köra med dolda budskap, jag tillhör inte en av dem.

Jag är inget fan av att andra vill göra sina problem till mina - oavsett vad det gäller.
Man ska sköta sina åtaganden.

Kostnaden för åldrande börjar fö få stenhård konkurrens av utbrända och feta så jag hoppas att du uppfostrar dina barn till starka sunda själar annars kommer de inte bli någon tillgång, snarare dubbel belastning :)

Jag är inget fan av att andra vill göra sina problem till mina - oavsett vad det gäller.

Kan du inte sova är det faktiskt ditt problem.

Kostnaden för åldrande börjar fö få stenhård konkurrens av utbrända och feta så jag hoppas att du uppfostrar dina barn till starka sunda själar annars kommer de inte bli någon tillgång, snarare dubbel belastning :)

Jag hoppas verkligen att du skämtar - eller tror du att du är immun mot olycka och samtidigt blänker som något föredöme för andra? Ojojoj.

Jaha, så du tror att de med kolikbarn helt enkelt ger sig själva frikort och skiter i att försöka hjälpa barnet att ha mindre ont ?
Du har nog ingen erfarenhet alls av vad det innebär att ha ett barn som skriker mer eller mindre oavbrutet i flera månader, det är fullkomligt knäckande.

Någon månad - ja, men som mina bästa vänner som hade en dotter som skrek oavbrutet i 1.5 år, exakt vad tycker du att de skulle gjort ?
Som de inte redan gjort - i form av utredingar för att utesluta medicinska problem osv osv som nämnts i tråden.

Tackochlov så var deras grannar förstående.

My point exactly? Vart ska vi ta vägen? Det är ju just det att när människor av olika anledningar väljer att bo i flerfamiljshus ingår liksom i paketet att man får leva med en del störningar från omgivningen. Alla boendeformer har nackdelar och fördelar.

Jag vet inte hur man kan säga att man väljer att bo i ett flerfamiljshus när man inte har något val. Men man väljer att skaffa barn.

Och du kanske inte kan förstå varför man väljer att skaffa barn innan man har pengar till att köpa ett hus för 3-4 miljoner (vilket är vad de kostar här) men för min del så bildar jag hellre familj såläng jag är fertil och är ung och pigg och orkar med istället för att vänta tills jag har närmat mig slutet av fertiliteten och behöver hjälp för att bli gravid (man vet ju öht inte om man kan bli gravid förrän man försöker, en del håller trots ung ålder på i många år innan något händer). Alla prioriterar vi olika men så prioriterade jag och min man.

Jag förstår resonemanget om fertilitet mm. Det är långt ifrån gratis att köpa sig en vill här också eftersom det är pendelavstånd till stockholm.

Och varför söker man inte en hörnlägenhet och ljudisolerar? Jag vet inte vart du bor, men här är det här med att hitta en ny lägenhet snabbt inte något som låter sig göras så lätt. Då får du köpa lägenhet och då kommer vi in på det där med pengar igen, lägenheterna här kostar.

Jag bor i Västerås men det är antagligen betydligt lättare att få en hyreslägenhet här än i Göteborg men inte överdrivet lätt ändå. Ja det är antagligen dyrare med lägenhet i Göteborg. Här kostar de väl från 1 miljon om man vill ha stort och fräscht men låg avgift.

Om det däremot vore så lyhört här att mina grannar (av vilka ett par tack och lov är våra bästa vänner) stördes av vårat barn skulle jag be hyresvärden ljudisolera. Vi har inte kunskap tatt göra det på ett bra sätt själv och dessutom investerar inte jag en massa pengar i en lägenhet någon annan äger. Bra ljudisolerade lägenheter är ju alla gånger en bra investering för hyresvärden. Jag bor dock inte i en särskilt lyhörd lägenhet. Hyresvärden har tänkt på detta redan tidigare.

Vårt hus är inte lyhört men när ungen på andra sidan väggen illvrålar så verkar inte extremt kompakta cementväggar isolera bort allt ljud. Jag tvivlar starkt på att vår hyresvärd skulle investera en krona mer än nödvändigt på husen i vårt område eftersom det är ett miljonprogramsområde.

Men om inte du skulle vilja lägga pengar på att ljudisolera din lägenhet om du skulle ha otur att få ett barn som av någon anledning skriker så mycket att det under en längre tid stör dina grannars nattsömn många timmar per natt. Är det då dina grannar som ska lägga pengar på att ljudisolera sina lägenheter för att kunna klara sin vardag med jobb/plugg?

Hade du haft ett barn som det paret bredvid oss har och med dina åsikter så skulle inte dina grannar vara sina bästa vänner längre.

Jag tycker att idén om att hyra stuga/alternativt boende ett tag var bra. Kanske något som större hyresvärdar skulle kunna erbjuda för att lösa dessa konflikter.

Men man väljer att skaffa barn.

Och om ingen skaffar barn lär du få bo på gatan när du blir pensionär, så det ska du vara rätt glad för. Gissa vilket elände alla dessa åldrande människor är för samhället som inga unga tar hand om, för att de inte numerärt räcker till!

Jag tycker att argument i stil med "man väljer själv om man vill ha barn" är barnsliga, icke-produktiva och kortsiktiga.

Någon månad - ja, men som mina bästa vänner som hade en dotter som skrek oavbrutet i 1.5 år, exakt vad tycker du att de skulle gjort ?
Som de inte redan gjort - i form av utredingar för att utesluta medicinska problem osv osv som nämnts i tråden.

Tackochlov så var deras grannar förstående.

de skulle väl ha satt sig i en bil och åkt några mil varje natt... :crazy: Hur trafiksäkert nu det skulle ha varit.

Kan du inte sova är det faktiskt ditt problem.

Javisst och jag gör vad som är rimligt och enklast för mig.
Hittills har det gått bra, det hade blivit bra mycket sämre för mig om jag hade följt råd som "erbjudit min hjälp".

Jag hoppas verkligen att du skämtar
- eller tror du att du är immun mot olycka
- och samtidigt blänker som något föredöme för andra? Ojojoj.

Nej x 3.
Däremot är jag inte en samhällsmedborgare som vare sig belastar samhället eller medmänniskor - än.
Jag sköter mitt och skulle tycka det var rätt fint om fler än idag kunde börja sköta sitt.

Jaha, så du tror att de med kolikbarn helt enkelt ger sig själva frikort och skiter i att försöka hjälpa barnet att ha mindre ont ?
Du har nog ingen erfarenhet alls av vad det innebär att ha ett barn som skriker mer eller mindre oavbrutet i flera månader, det är fullkomligt knäckande.

Märkligt antagande.
Man kan både ta hand om sitt barn och samtidigt värna om sina medmänniskor.
Flera med barn i denna tråd redovisar att de klarar av den konsten.
Detta förvånar mig inte, vissa är väldigt handlingskraftiga, andra inte.

Och om ingen skaffar barn lär du få bo på gatan när du blir pensionär, så det ska du vara rätt glad för. Gissa vilket elände alla dessa åldrande människor är för samhället som inga unga tar hand om, för att de inte numerärt räcker till!

Jag tycker att argument i stil med "man väljer själv om man vill ha barn" är barnsliga, icke-produktiva och kortsiktiga.

Kortsiktigt på ett sätt men samtidigt kanske mer långsiktigt i slutändan även om man kanske får se längre än till sin egen livstid.
Jag har ganska kontroversiella åsikter om just reproduktion(när/vem), uppfostran och utbildning av barn. Jag ser även problematiken med att vi blir äldre och sjukare utan att då vilket kräver mer och samhällsresurser dvs. bland annat pengar och arbetskraft. Ju fler barn som föds desto fler som kräver desamma om 70-100år osv. Jag ser bara en negativ spiral som på något sätt kommer att ta slut på ett sätt som jag själv inte vill uppleva. Jag ser ingen komplett lösning på detta problem men att uppfylla jorden med ännu fler människor ser jag som en dålig lösning. Forskningen inom medicin är fantastisk på många sätt men INTE bara bra. Det mest udda i det hela är att jag är väldigt medicinskt intresserad och har en kandidatexamen i biomedicin ;)

Sorry för OT men jag ville bara förklara varför jag inte kunde hålla med om det argumentet. Hellre ligger jag på gatan och gör på mig än att vår planet totalt utarmas pga. av överbefolkning. (Sen är det ju framförallt i U länder som befolkningen ökar snabbast.)

Vem väljer annars- storken?

Det är väl klart som korvspad att man planerar in barn i sin livssituation. Om fler föräldrar gjorde det skulle vi slippa barn som tvingas leva på socialen, barn som har skitföräldrar som dricker eller knarkar eller ungdomar som blir gravida för tidigt och känner att de "borde föda". Idag är det så jäkla inrotat i samhället att man ska ha barn att få är kritiska till att det faktiskt finns tillfällen då man inte bör skaffa barn. Det är du och bara du som väljer när du skaffar barn. Det är ett VAL, inget tvång och definitivt inte en samhällsplikt som du verkar vilja få det att vara :crazy:

Sen kan jag poängtera att hur mycket du än tjatar om att barnen ska ta hand om oss när vi blir gamla.. Vadå? Vi tar hand om dem också. De ska ha gratis sjuk- och tandvård, bidrag, skola, sponsrade fritidsaktiviteter etc. När de blir äldre får de sommarjobb från kommunen och när de går ut skolan kan det hända att de lever länge på Soc innan de får jobb. Jag förstår inte ditt resonemang- det gör inget om barnen skriker dig sömnlös i månader och skapar problem för dig eftersom när du blir gammal så tar de hand om dig trots att du tagit lika mycket hand om dem i 18 år. Ska vi se det så så kan jag FÖRVÄNTA mig att just den ungen blir min sjuksköterska och byter mina blöjor eftersom jag stod ut med den! Rätt ska vara rätt :devil:

Men om inte du skulle vilja lägga pengar på att ljudisolera din lägenhet om du skulle ha otur att få ett barn som av någon anledning skriker så mycket att det under en längre tid stör dina grannars nattsömn många timmar per natt. Är det då dina grannar som ska lägga pengar på att ljudisolera sina lägenheter för att kunna klara sin vardag med jobb/plugg?

Nej, jag tycker inte att mina grannar skulle behöva betala för ljudisolering heller. Skulle jag få ett barn som gråter/skriker långa perioder av tex. kolik skulle jag vända mig till de närmsta grannarna, förklara läget, fråga hur mycket de störs och föreslå att vi vänder oss till hyresvärden för att diskutera ljudisolering om de störs väldigt mycket. Skulle hyresvärden tjura skulle jag inte tveka en sekund på att gå vidare till Hyresnämnden.

Hade du haft ett barn som det paret bredvid oss har och med dina åsikter så skulle inte dina grannar vara sina bästa vänner längre.

Jag är helt övertygad om att störningar i form av ett gråtande barn inte skulle förstöra vänskapen till våra vägg-i-vägg-grannar. Vi ska vara värdpar på deras bröllop och vi har faktiskt funderingar på att köpa hus tillsammans. Jag är helt övertygad om att de skulle arbeta med oss för att lösa situationen på bästa möjliga sätt. Aldrig att de skulle ringa störningsjouren.

Det är väl klart som korvspad att man planerar in barn i sin livssituation.

Så är det inte alltid, nej.

Idag är det så jäkla inrotat i samhället att man ska ha barn att få är kritiska till att det faktiskt finns tillfällen då man inte bör skaffa barn. Det är du och bara du som väljer när du skaffar barn. Det är ett VAL, inget tvång och definitivt inte en samhällsplikt som du verkar vilja få det att vara :crazy:

Jag skrev inte att det var en plikt, men barn är en oerhört viktigt resurs för samhället. Jag skrev det för att människor som du och No1 inte riktigt verkar skriva under på villkorslös medmänsklighet så länge det inte gynnar just er. Mitt val att skaffa barn innebär att det finns ytterligare en person som kan betala skatt som bekostar din framtida pension och hälsobekymmer. Utan barn finns det inga pengar, oavsett hur mycket du har jobbat. Vi går alltså plus på det. Sedan blir det antagligen inte min son som byter dina blöjor, men hans pengar kommer att bidra till att bekosta att någon annan gör det.

Nej, verklighet för vissa !
De enda som har haft ett barn som skrikit månadsvis i den här tråden har visat stor frustration över situationen. Någon annan med dylikt barn har jag inte sett till.

Men du har uppenbara problem att sätta dig in i att alla har inte samma verklighet.
Personligen har jag haft tur då mina barn inte skrek, men ett var vaket - skitjobbigt och vi gick i skift, men iom att ungen var glad så var det rätt okej.
Mina bästa vänner hade inte samma verklighet, de var inte människor på 1.5 år pga skrikande bebis. De är utomordentligt handlingskraftiga människor, men efter mer än ett år med ett barn som sov i max 20 minuters intervalller var de ganska trasiga. Dessutom är det ju inte helt lätt att få någon annan att avlasta en när ens barn är så oerhört ledset hela tiden.

Nej, verklighet för vissa !
De enda som har haft ett barn som skrikit månadsvis i den här tråden har visat stor frustration över situationen. Någon annan med dylikt barn har jag inte sett till.

Men du har uppenbara problem att sätta dig in i att alla har inte samma verklighet.Personligen har jag haft tur då mina barn inte skrek, men ett var vaket - skitjobbigt och vi gick i skift, men iom att ungen var glad så var det rätt okej.
Mina bästa vänner hade inte samma verklighet, de var inte människor på 1.5 år pga skrikande bebis. De är utomordentligt handlingskraftiga människor, men efter mer än ett år med ett barn som sov i max 20 minuters intervalller var de ganska trasiga. Dessutom är det ju inte helt lätt att få någon annan att avlasta en när ens barn är så oerhört ledset hela tiden.

Jag har inga problem att FÖRSTÅ, vare sig att vissa situationer är tuffa för en del och övermäktiga för andra. Vi hanterar problem på olika sätt och utifrån våra förmågor - yes - men ingen ska säga att något är omöjligt att genomföra när det hela tiden genomförs av andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka