Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Givetvis bör fastighetsägaren ljudisolera! Men om det inte görs?

Stå ut eller flytta. Men att lägga mer börda på föräldrarnas axlar verkar ju helt kontraproduktivt. Det kunde precis lika gärna ha varit ditt barn som skrek, hur hade du velat att grannarna skulle bete sig då?

Ursäkter ursäkter ursäkter. Barn kan skrika, ja. Och jag har inget emot det rent generellt. Men det går inte att acceptera barnaskrik i flera flera månader, varje natt. Barnfamiljer ska självklart få plats i samhället men det ska vi andra också, vi som behöver sömn och inte har av egen fri vilja skaffat oss barn. Det kan vi nog aldrig komma överrens om, du och jag.

Nej, men du kan se det så här: om x antal år behöver du blöja, bli matad och bli hjälpt till toaletten. Och den generation som troligt kommer att hjälpa dig är dagens skrikande bebisar. Du kommer kanske att ställa till med oändligt större olägenheter när du blir gammal, än vad bebisen gör nu. Vill du bli väl behandlad och tolererad som gammal kanske du bör visa samma tolerans mot dagens spädbarn. Inte för att det ena givetvis ger det andra, men det kanske kan vara nyttigt att tänka så ibland.

Stå ut eller flytta. Men att lägga mer börda på föräldrarnas axlar verkar ju helt kontraproduktivt. Det kunde precis lika gärna ha varit ditt barn som skrek, hur hade du velat att grannarna skulle bete sig då?

Varför är det inte mer rimligt att de som orsakar olägenheten flyttar?
Och även om Mathilde hade skrikit 20 timmar per dygn så hade det inte stört några grannar. Vi har nämligen valt att bo i villa. Delvis för att slippa sådana här problem.

Det kunde precis lika gärna ha varit ditt barn som skrek, hur hade du velat att grannarna skulle bete sig då?

Mina grannar hade inte blivit störda, eftersom att jag då hade sett till att åka till en avskild plats där det inte störde.
Det finns alltid någon stuga att hyra eller låna.
Man löser problemet.

Aldrig att jag hade utsatt mina grannar för barnskrik.

Mina grannar hade inte blivit störda, eftersom att jag då hade sett till att åka till en avskild plats där det inte störde.
Det finns alltid någon stuga att hyra eller låna.
Man löser problemet.

Aldrig att jag hade utsatt mina grannar för barnskrik.

Det vi ser här är ett exempel på hur det skiljer i värderingar, inställning och attityd.
Det borde ge utslag i allt annat, inte bara i just den här frågan.

Jag är väldigt instyrd på "mitt problem - mitt ansvar".
Om andra erbjuder sin hjälp blir jag tacksam men att jag skulle förvänta mig det, eller ännu mindre - kräva/anse/tycka att andra ska lösa mina problem...det finns givetvis inte.

Var ska vi bo annars, på gatan? Mig veterligen är det få hyresvärdar som kan garantera barnfria flerfamiljshus. Jag förstår också att den ekonomiska situationen är densamma för många familjer med barn. Och jag ser även problemet som den här tråden belyser, ett problem som alltid kommer att finnas så länge det finns flerfamiljshus. Men när men ligger vaken i mer än 3 timmar för 14:e natten i rad på grund av att ungen i lägenheten bredvid låter som om någon skulle tortera den och föräldrarna växlar mellan att skrika på varandra och ungen så hinner man tänka en hel del på det problemet. Jag fastnade då i tanken att varför skaffa barn innan man har råd med ett "riktigt" boende. Varför ska jag ligga vaken och få det svårt att prestera på jobb och plugg för att jag råkar bo bredvid två människor som antagligen har valt att skaffa barn trots en dålig ekonomisk situation eller som inte haft vett att skydda sig ordentligt? För det är inte många som bor där vi bor som tillhör den gruppen i samhället med bra ekonomi, ev. skulle det vara några pensionärer.

Tack och lov så verkar det som om ungen kan sova på nätterna nu för tiden :bow:

Mina åsikter är ingen lösning på problemet men i den här tråden verkar det som om alla som har barn anser sig har rätten att förstöra livet för sina grannar och att det är grannarnas fel som inte har råd att flytta någon annanstans som är garanterat barnfri och det har jag VÄLDIGT svårt att hålla med om. Om man nu får en barn som skriker mycket av någon anledning varför inte leta rätt på en hörnlägenhet och bygga ett extra ljudisolerat rum för att minimera risken att barnet ska störa eventuella grannar?

My point exactly? Vart ska vi ta vägen? Det är ju just det att när människor av olika anledningar väljer att bo i flerfamiljshus ingår liksom i paketet att man får leva med en del störningar från omgivningen. Alla boendeformer har nackdelar och fördelar.

Och du kanske inte kan förstå varför man väljer att skaffa barn innan man har pengar till att köpa ett hus för 3-4 miljoner (vilket är vad de kostar här) men för min del så bildar jag hellre familj såläng jag är fertil och är ung och pigg och orkar med istället för att vänta tills jag har närmat mig slutet av fertiliteten och behöver hjälp för att bli gravid (man vet ju öht inte om man kan bli gravid förrän man försöker, en del håller trots ung ålder på i många år innan något händer). Alla prioriterar vi olika men så prioriterade jag och min man.

Och varför söker man inte en hörnlägenhet och ljudisolerar? Jag vet inte vart du bor, men här är det här med att hitta en ny lägenhet snabbt inte något som låter sig göras så lätt. Då får du köpa lägenhet och då kommer vi in på det där med pengar igen, lägenheterna här kostar.

Om det däremot vore så lyhört här att mina grannar (av vilka ett par tack och lov är våra bästa vänner) stördes av vårat barn skulle jag be hyresvärden ljudisolera. Vi har inte kunskap tatt göra det på ett bra sätt själv och dessutom investerar inte jag en massa pengar i en lägenhet någon annan äger. Bra ljudisolerade lägenheter är ju alla gånger en bra investering för hyresvärden. Jag bor dock inte i en särskilt lyhörd lägenhet. Hyresvärden har tänkt på detta redan tidigare.

Dels det och dels så bodde vi i villa på landet och kunde inte störa grannar.
Om man bor i flerfamiljshus så får man inte störa.

Så enkelt och så svårt är det.

Rådande praxis är faktiskt att störningar från barn får accepteras av grannar och när de gäller just barn är praxis att toleransnivån får vara hög. Enligt Hyresgästföreningen (som jag antar har varit involverade i en hel del duster om detta).

Särskilt hänsyn till känsliga personer behöver inte tas.

En liten buffert för att kunna hyra en sommarstuga någon månad om det skulle behövas ser jag inte som någon jättegrej rent ekonomiskt.
Fungerar det ändå så gör det ju det.
De flesta barn skriker inte oavbrutet i flera månader.

Rådande praxis är faktiskt att störningar från barn får accepteras av grannar och när de gäller just barn är praxis att toleransnivån får vara hög. Enligt Hyresgästföreningen (som jag antar har varit involverade i en hel del duster om detta).

Särskilt hänsyn till känsliga personer behöver inte tas.

Jag tror inte någon av oss diskuterar annat än just de lite mer extrema fallen och jag vet iaf att jag inte tillhör kategori "extra känsliga".
Däremot är jag handlingskraftig och tillhör inte alla dem som sitter vid lunchbordet och gnäller över mina apjobbiga grannar som jag inte vågar konfronteras med.

Jag gnäller aldrig - jag handlar. Har jag problem så tar jag alltid tag i det, som skrivet :D

Jag tycker att det är märkligt att man skulle slippa ta hänsyn till sin omgivning i samma stund som man blir förälder.
I min värld så tar man hänsyn oavsett.
Och hänsyn för mig är definitivt att låta folk sova på nätterna.

En liten buffert för att kunna hyra en sommarstuga någon månad om det skulle behövas ser jag inte som någon jättegrej rent ekonomiskt.Fungerar det ändå så gör det ju det.
De flesta barn skriker inte oavbrutet i flera månader.

Praktisk tanke men i Sverige har vi inga krav på att människor skall kunna försörja sig/ha schyssta ekonomiska möjligheter för att bilda familj.
Kan nog med säkerhet säga att det fetstilta är en omöjlighet för en...majoritet av svenska föräldrar?

Jag tycker att det är märkligt att man skulle slippa ta hänsyn till sin omgivning i samma stund som man blir förälder.

Sedan vill jag minnas, att det är vanligt att föräldrar talar om att "det är så få år man har småbarn och under den tiden får man vara beredd på lite slit".

Så, vad är problemet - slit på, det är snart över. Kolik max 18 månader eller? :D

Det är en prioriteringsfråga.
Det behöver inte kosta mer än en platt-TV eller den senaste balla Mobilen.
Eller kanske lyxbarnvagnen.

Mina barn åkte begagnade barnvagnar för någon hundring.

Det är en prioriteringsfråga.
Det behöver inte kosta mer än en platt-TV eller den senaste balla Mobilen.
Eller kanske lyxbarnvagnen.

Mina barn åkte begagnade barnvagnar för någon hundring.

ja, det kan du säga till mig som är ekonomiskt lagd och anser att snedfördelad föräldrapenning, för de allra flesta, handlar om prioriteringar och inte ekonomi.
Dålig ekonomi är ett symptom på olika faktorer, där arbetslöshet egentligen är den enda med tyngd.

Jag har aldrig hävdat att föräldrar inte behöver ta hänsyn. Det ska man såklart alltid göra men små barn låter, även på nätterna och det jag påpekat är att den typen av störningar får accepteras (enligt rådande praxis). I mer extrema fall får hyresvärden ljudisolera. Man får dra det till Hyresnämnden om så krävs. Att ringa störningsjouren är dock fånigt för det leder ju inte automatiskt till att någon förbättring sker. Det är inte bara störande hyresgäster dom kan kräva ljudisolering utan även störda hyresgäster.

Varför är det inte mer rimligt att de som orsakar olägenheten flyttar?
Och även om Mathilde hade skrikit 20 timmar per dygn så hade det inte stört några grannar. Vi har nämligen valt att bo i villa. Delvis för att slippa sådana här problem.

Ja, men alla svenskar kan inte rimligen bo i villa. Eller ha en praktisk, permanentisolerad, barnvänlig stuga att fly till.

Ja, och jag tror ingen förälder håller grannarna vakna med avsikt. De gör säkert allt de kan för att de själva och andra ska få sova. Och eftersom barn enligt Sol faktiskt lagligt sett har rätt till extra tolerans av omgivningen så verkar det vara en ganska allmängiltig hållning.

Jag skulle definitivt bestrida en bot från störningsjouren. Några sådana fall och störningsjouren lust att åka ut på sådana ärenden skulle förmodligen avta. Så blir det slut på det där otyget.

Sedan vill jag minnas, att det är vanligt att föräldrar talar om att "det är så få år man har småbarn och under den tiden får man vara beredd på lite slit".

Så, vad är problemet - slit på, det är snart över. Kolik max 18 månader eller? :D

Anser du genom ditt raljerande att svenskar borde föda färre barn? Du som påstår dig vara ekonomiskt lagd vet förmodligen att en åldrande befolkning är det mest oekonomiska ett samhälle drabbas av. Så du och andra som inte vill ha egna barn borde faktiskt underlätta för de som tar sig an slitet. Det lönar sig för dig också.

Ja, men alla svenskar kan inte rimligen bo i villa. Eller ha en praktisk, permanentisolerad, barnvänlig stuga att fly till.
Nej. Men nog kan man åtminstone överväga att hyra en villa om bebisen skriker väldigt mycket, om man nu inte vill eller kan köpa. Då slipper föräldrarna stressen att grannarna ska störas.

Nej. Men nog kan man åtminstone överväga att hyra en villa om bebisen skriker väldigt mycket, om man nu inte vill eller kan köpa. Då slipper föräldrarna stressen att grannarna ska störas.

Att hitta villa hyra är ingen lätt sak här i Sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka