Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag vet mycket väl att många inte har så mycket till val men väljer man flerfamiljshus får man leva med att hkra sina grannar. Det är liksom en del av dealen. Även vi med barn i flerfamiljshus kan vara begränsade rent ekonomiskt till att köpa hus och jag tycker det är rent av löjligt att mens att folk inte bör skaffa barn när de bit i flerfamiljshus. Barn är människor och har samma existensberättigande som alla andra. Tycker man illa om dem får man bosätta sig så att man inte riskerar att uträttas för dem.

Var ska vi bo annars, på gatan? Mig veterligen är det få hyresvärdar som kan garantera barnfria flerfamiljshus. Jag förstår också att den ekonomiska situationen är densamma för många familjer med barn. Och jag ser även problemet som den här tråden belyser, ett problem som alltid kommer att finnas så länge det finns flerfamiljshus. Men när men ligger vaken i mer än 3 timmar för 14:e natten i rad på grund av att ungen i lägenheten bredvid låter som om någon skulle tortera den och föräldrarna växlar mellan att skrika på varandra och ungen så hinner man tänka en hel del på det problemet. Jag fastnade då i tanken att varför skaffa barn innan man har råd med ett "riktigt" boende. Varför ska jag ligga vaken och få det svårt att prestera på jobb och plugg för att jag råkar bo bredvid två människor som antagligen har valt att skaffa barn trots en dålig ekonomisk situation eller som inte haft vett att skydda sig ordentligt? För det är inte många som bor där vi bor som tillhör den gruppen i samhället med bra ekonomi, ev. skulle det vara några pensionärer.

Tack och lov så verkar det som om ungen kan sova på nätterna nu för tiden :bow:

Mina åsikter är ingen lösning på problemet men i den här tråden verkar det som om alla som har barn anser sig har rätten att förstöra livet för sina grannar och att det är grannarnas fel som inte har råd att flytta någon annanstans som är garanterat barnfri och det har jag VÄLDIGT svårt att hålla med om. Om man nu får en barn som skriker mycket av någon anledning varför inte leta rätt på en hörnlägenhet och bygga ett extra ljudisolerat rum för att minimera risken att barnet ska störa eventuella grannar?

Bakvänt argument. Hur 17 ska föräldrarna, som inte själva får sova och som förmodligen är helt förstörda av stress och sömnlöshet, orka ta ansvar för andras sömn ovanpå allt elände? (Hur ska de förresten kunna veta hur väl det hörs i någon annans lägenhet, eller veta hur väl grannarna sover?)

Förlåt, kom det som en chock för er att barn kan få kolik? :confused: För jag fattar inte. Det är väl ändå föräldrarna själva som valt att skaffa barn. Det är ingen nyhet att vissa barn skriker huvudet av sig halva nätterna. Jag blir bara så konfunderad över hur folk faktiskt blir förvånade över att deras barn inte sover hela natten, eller ens halva. Som om det vore en företeelse ingen någonsin kunnat förvänta sig. Och som om det vore synd om föräldrarna för att de får sömnbrist, något ingen någonsin hade kunnat förutspå! Tydligen. Att man sen ska ha mage att föreslå en lösning på ett problem som absolut inte har en lösning. Det går inte helt enkelt för då hatar man barn eller klassas som alldeles för kinkig själv. För att man inte tål månader av sömnlöshet, så vek man kan vara. Men däremot förväntar man sig att studenten kan sova på någons soffa i ett år eller mer :confused: Varför i helskotta ska man behöva betala tusenlappar i hyra när man inte ens får nyttja sin egna lägenhet?! För att någon annan skaffat ett barn?

Ursäkter ursäkter ursäkter. Barn kan skrika, ja. Och jag har inget emot det rent generellt. Men det går inte att acceptera barnaskrik i flera flera månader, varje natt. Barnfamiljer ska självklart få plats i samhället men det ska vi andra också, vi som behöver sömn och inte har av egen fri vilja skaffat oss barn. Det kan vi nog aldrig komma överrens om, du och jag.

(För övrigt, man FRÅGAR om det hörs in till andra. Det har jag gjort flera gånger när jag har haft brorsans hund som jag vet skäller oavbrutet i timmar- jag har direkt frågat "hör ni något nu om jag lämnar hunden?" för att försäkra mig om att ingen störs! Jag är mån om människorna och relationerna till dem i min närhet helt enkelt.)

Om du nu anser att bebisskrik är något som vuxna bara ska förväntas stå ut med så är jag nyfiken på hur du ser på följande situation:
Paret X har en bebis som skriker 18 timmar per dygn och har så gjort i fyra månader. Paret Y har också ett litet barn, ett barn som ibland har svårt att sova. De senaste fyra månaderna har deras barn knappt hunnit somna innan det väcks av paret X:s barn. Nu lider alltså paret Y:s barn av väldig sömnbrist. (Det påverkar givetvis föräldrarna också men de får förstås bara stå ut.) Min fråga är hur barnet Y ska motiveras att inte kunna sova pga barnet X:s skrikande?

Jag hade, som förälder till paret Y:s barn, nog haft stor förståelse för det. Y har säkert skrikit en del i sina dagar och hållit grannparet vaket. Antingen provar man öronpluggar - det borde fungera på barn också - eller så låter man Y sova hos mor-farföräldrarna emellanåt.

Långsiktigt borde väl fastighetsägaren försöka göra lägenheterna mindre lyhörda. I min fastighet är det så ljudisolerat att barnskrik knappast hörs till våningen under.

Men exakt VAD ska man göra då om man har ett skrikande barn ?

Jag är helt häpen över människosynen här måste jag ju säga.

Förlåt, kom det som en chock för er att barn kan få kolik? :confused: För jag fattar inte. Det är väl ändå föräldrarna själva som valt att skaffa barn. Det är ingen nyhet att vissa barn skriker huvudet av sig halva nätterna.

Nej, exakt. Det borde inte vara någon nyhet för grannar och bostadsbolag heller. Så länge barn tillåts leva i lägenheter kommer de att skrika och störa både grannar och föräldrar. Men jag hade, som granne, hellre erbjudit att låta föräldrarna sova ett par timmar på dagen genom att passa barnet då och då än att ringa efter störningsjouren.

Hade jag haft ett skrikande spädbarn och du skickade dit störningsjouren, hade jag blivit skogstokig av ilska! Likaså om du ringde soc utan att ens fråga hur det är - jag menar, om man bor ovanför varandra och springer på varandra varje dag, hur svårt ska det vara?

Om jag misstänker att ett barn far illa så anmäler jag hellre än att knacka på själv, misstänker jag det är akut får det bli polisen annars soc. Det är barnet som är det viktiga och inte de vuxnas känsor. Du hade fått bli hur arg du velat, det skiter jag totalt i. Nu skulle jag inte anmält för småsaker.

Att inte knacka på själv handlar om barnets säkerhet.

Det är spädbarn vi talar om. Små människor och troligen små människor med magknip. Inte oljud! Jag blir faktiskt bestört över din människosyn. Fullständigt iskall och empatilös.

Jag ser att du redan fått svar på dina funderingar här ovan.

Vi är tydligen ganska många som är empatilösa.
Jag väljer att uttrycka mig kort och rationellt, det ger en sällan några intryck av att vara en mysgumma. Jag kan klä och lulla in mina ord när så krävs, i det här fallet räcker det med att vara tydlig. Det gör i regel att man framstår som kall och sympati/empatilös.
Jag begär aldrig något som är omöjligt men när det gäller problemlösningar är många människors lägstanivå, när det gäller engagemang och ansvarskänsla, alldeles för låg.
Om vi då, som i denna tråd, diskuterar ett problem som så solklart har en ägare - ja då lägger jag hellre min energi på att få problemägarna att axla ett ansvar man absolut kan begära - istället för att praktiskt hjälpa dem.
Jag har ett eget liv med fullsmetad agenda och tufft jobb - åtaganden jag har som mål att sköta oklanderligt. Jag kommer inte hjälpa dig med vare sig dina alkoholproblem som gör dig högljudd, att du och din partner gapar åt varandra, dina härjiga barn, din kolikbebis, eller din skällande hund.

Jag hade, som förälder till paret Y:s barn, nog haft stor förståelse för det. Y har säkert skrikit en del i sina dagar och hållit grannparet vaket. Antingen provar man öronpluggar - det borde fungera på barn också - eller så låter man Y sova hos mor-farföräldrarna emellanåt.

Långsiktigt borde väl fastighetsägaren försöka göra lägenheterna mindre lyhörda. I min fastighet är det så ljudisolerat att barnskrik knappast hörs till våningen under.

Nu är Mathilde bara 3,5 månad men hon hade garanterat inte hållit någon vaken på nätterna. Förvisso är hon en väldigt enkel bebis på så sätt men hon är garanterat inte den enda bebisen som mer pratar eller gnäller än skriker.
Öronpluggar är extremt obekvämt så det känns inte som en hållbar lösning under några månader.
Alla har inte heller släkt i närheten. Närmast oss är det nog Mathildes farmor men det är ändå 5-6 mil bort. Mina föräldrar bor närmare 50 mil bort så det verkar lite väl bökigt.

Givetvis bör fastighetsägaren ljudisolera! Men om det inte görs?

Nähä, okej. Jag antar att dina barn aldrig skrek nattetid då?

Dels det och dels så bodde vi i villa på landet och kunde inte störa grannar.
Om man bor i flerfamiljshus så får man inte störa.

Så enkelt och så svårt är det.

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Menar du att alla andra ska kompromissa medan kolikfamiljen inte alls ska behöva kompromissa? Tidigare i tråden kom ett mycket bra förslag: man sätter upp en förklarande lapp och sätter ut en korg med öronproppar. Då har man iaf gjort ett försök att skapa grannsämja. Men det låter på dig som att just kolikbarn är nån sorts unikt frikort mot normal hänsyn.

Jag kommer inte hjälpa dig med vare sig dina alkoholproblem som gör dig högljudd, att du och din partner gapar åt varandra, dina härjiga barn, din kolikbebis, eller din skällande hund.

Nej, jag vet det. Det är precis därför jag tycker att du är ett ganska trist exempel på medmänniska. Det är inte bara språkbruket som får dig att framstå som väldigt fyrkantig och onyanserad. Men det är ett bra incitament till att skaffa hus.

För det första kontrollera barnets hälsa. Därefter meddela grannarna att skrikandet beror på problemet ditt eller datt. (Åtminstone jag fungerar så att jag har lite mer förståelse för något som jag vet vad det beror på alternativt vet att läget är på ett visst sätt.) Därefter försöka så gott det går att hålla skrikandet borta från huset. Om det är möjligt så kanske ta sig ut en sväng eller om man har bil köra en sväng.

Nej, exakt. Det borde inte vara någon nyhet för grannar och bostadsbolag heller. Så länge barn tillåts leva i lägenheter kommer de att skrika och störa både grannar och föräldrar. Men jag hade, som granne, hellre erbjudit att låta föräldrarna sova ett par timmar på dagen genom att passa barnet då och då än att ringa efter störningsjouren.

Nu får man inte störa sina grannar, och som granne till ett barn som skriker jämt (vi pratar här om störningar under många timmar per dygn under lång period) så är det inte upp till grannen och avgöra om den gjort vad den kan. Gör man ingenting måste man stå ut eller flytta, gör man något kan man tvinga folk att söka hjälp, isolera och faktiskt ta hand om barnet bättre. Alla föräldrar är inte idealiska och skrik uppstår inte bara i familjer där föräldrarna verkligen gjort allt utan faktiskt för det mesta när de inte gjort det.

Och nej grannar har inte skyldighet att hjälpa till att ta hand om grnnarnas barn även om det är snällt att göra det.

Det där blir ju en sak mellan hyresvärden och föräldrarna.
Hyresvärden har skyldighet att se till så att hyresgäster inte blir störda av andra hyresgäster.
Så de får ju förhandla om saken, ev med hjälp av hyresnämnden.
Större hyresbolag kan säkert ordna tillfälliga lösningar med inkvartering på annan plats o.s.v.

Det är inte tillåtet att störa.
Så det måste bara lösas.

Jag är helt häpen över människosynen här måste jag ju säga.

Som många andra föräldrar med skrikande barn gör?
Exempel från min omgivning:
Promenerar
Tar bilen
Tar hjälp mor/farföräldrar etc - avlastning
Tar hjälp från soc - som också kan erbjuda avlastning.
Huvudsaken är att man verkligen gör ALLT man kan dvs sådant som sträcker sig utanför området "hur får jag barnet sluta skrika".

Upphör inte skrikandet så får man hitta på idéer som isolerar det.

Då har man iaf gjort ett försök att skapa grannsämja. Men det låter på dig som att just kolikbarn är nån sorts unikt frikort mot normal hänsyn.

Öronproppar är väl super, men det har säkert grannarna redan provat som skickar dit störningsjouren. Och faktiskt tycker jag att kolikbarn ger ett frikort. Det kan inte likställas med högljudda fester, borrande eller andra oljud som folk lätt kan låta bli att ställa till med. Det verkar ju bostadsbolaget i artikeln också hålla med om. Men det hävdar att barnet är för gammalt för att kunna ha kolik. Men det inträffar även hos äldre barn.

Alla föräldrar är inte idealiska och skrik uppstår inte bara i familjer där föräldrarna verkligen gjort allt utan faktiskt för det mesta när de inte gjort det.

Här vill jag nog se en referens från någon som är en auktoritet på barn. Thanx.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka