Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Fast nu handlade väl tråden om skrikande barn och inte bråk i tvättstugan och stölder?

Verkligen inte, men ni är ju så jävla snabba på att säga att jag tydligen måste älska mina grannar oavsett hur de beter sig mot mig??? Eller, jag får inte tycka illa om dem efter allt det här... Hade du inget bättre svar när du går på mig om att jag inte gillar mina grannar, då måste jag väl för fan få berätta varför????

Det vet man inte och vill man ta reda på det går man väl och knackar på eller så ringer man polisen om man tror att barnet far illa.

Knacka på brukar inte vara det bästa i det läget.
Utan det är Soc som gäller.
Om man inte vill dra det till någon anklagelse, vilket en anmälan till Soc ju kan tolkas som, så är störningsjouren en bra idé.
Så kan de avgöra om det är lämpligt att gå vidare.

Du tror det blir bättre då om du bussar störningsjouren på fel familj med dålig ekonomi? Du tror barnet slutar skrika då? Det kanske är just medicinerna som familjen måste spara in på i så fall (kolikmedicin, den som kan lindra, är dyr, ensamstående till exempel har det knapert nog som det är och en räkning från störningsjouren skulle bara göra att personen och därmed barnen hamnar i skuld... Men ahhh, jag glömde, barnfamiljer är tydligen inget värt i dina ögon)...

Inlägg 113 sista stycket, och ja, generellt ger störningsjouren resultat i alla möjliga situationer.
Har man inte råd med utgifter ser man till att inte dra på sig dem - lösningen på detta problem: man avlägsnar oljudet från huset.
Störningsjouren är dessutom ett bra förstahandsval på så sätt att de:
1. dyker upp snabbt.
2. rapporterar vidare till hyresvärd samt andra myndigheter - om så behövs.
Att ringa polis och soc känns vid sådana här problem ganska avlägset.

Jag är lösningsorienterad och tar själv ansvar för problem/situationer som ligger under mitt ansvar. Det är troligen därför jag gärna ser att andra resonerar likadant.

Tråkigt nog har det visat sig att besök och böter från störningsjouren varit det som fungerat bäst.

Hur fungerar det på kolikbarn, menar du? Om det nu inte går att hejda ett skrikande spädbarn, tar du utgiften för störningsjouren då?

Jag är lösningsorienterad och tar själv ansvar för problem/situationer som ligger under mitt ansvar. Det är troligen därför jag gärna ser att andra resonerar likadant.

Som förälder till fd kolikbarn ser jag inte riktigt lösningen i att ringa störningsjouren. Och hade jag mot förmodan trott att barnet for illa, hade det varit synnerligen fegt och oansvarigt att skicka dit någonting annat än polis.

Knacka på brukar inte vara det bästa i det läget.
Utan det är Soc som gäller.
Om man inte vill dra det till någon anklagelse, vilket en anmälan till Soc ju kan tolkas som, så är störningsjouren en bra idé.

Hade jag haft ett skrikande spädbarn och du skickade dit störningsjouren, hade jag blivit skogstokig av ilska! Likaså om du ringde soc utan att ens fråga hur det är - jag menar, om man bor ovanför varandra och springer på varandra varje dag, hur svårt ska det vara?

Hur fungerar det på kolikbarn, menar du? Om det nu inte går att hejda ett skrikande spädbarn, tar du utgiften för störningsjouren då?

Jag har svarat på detta, du har missat eller läst slarvigt.
Poängen med störningsjouren är inte att de ska lösa föräldrarnas problem med kolikbarnet, de ska med boten och sitt upplysande besök motivera dem till att finna en lösning så reglerna efterföljs och grannar kan sova och sköta sina arbeten/familjer/skolor.
Ex avlägsna oljudet från huset. '
En promenad eller köra runt med bilen löser inte kolikföräldrarnas situation men övriga får sova.
Om en förälder tar med sig oljudet och försvinner så kommer fler (inkl förälder nr 2 och kanske ytterligare barn) få lugn och ro.
En metod jag vet att flera föräldrar nyttjar men av någon anledning inte alla.

Vet jag att det gäller en ensamstående med minst TVÅ barn, ingen bil och inga pengar - då ringer jag inte eftersom personen ändå inte kommer kunna lösa situationen övht. Då hade jag fått ta in på hotell eller vänta på att ungen växer ifrån koliken.

Som förälder till fd kolikbarn ser jag inte riktigt lösningen i att ringa störningsjouren. Och hade jag mot förmodan trott att barnet for illa, hade det varit synnerligen fegt och oansvarigt att skicka dit någonting annat än polis.

Lösningen är att du ska ta med dig oljudet och sticka. Poliskommentaren vet jag inte vad den kom ifrån.
Jag ringer polis om jag TROR att någon far illa - soc har hittills inte känts som ett alternativ.
Jag har även civilkurage och har flertal gånger rykt in irl.
Jag har inga problem att tala allvar med folk, vare sig okända på stan, på jobbet eller grannar.
Men jag gör det sällan mer än en gång, jag tjatar inte. Lyssnar de inte på vad jag säger så går jag vidare.
Som jag skrev tidigare är min erfarenhet att just störande grannar rycker på problemet och frågar vad jag vill att de ska göra - som att de inte förstår att de äger problemet och så även lösningen.
Den senaste hundägaren som ställde till problem hade inte råd att flytta, inte råd med dagmatte, ingen ville passa hunden, hon ville inte ge bort sitt omplaceringsfynd, hon hade inte råd att sluta jobba natt och hon hade inte råd med besöken från störningsjouren så hon avlivade hunden.
Så bra kan det bli med störningsjour.

Tyvärr har det visat sig att störningsjouren motiverar störande grannar mer än en tillsägande granne. Det enda som verkar levereras är idel ursäkter och förklaringar.
Jag är bara intresserad av det som skall komma efter ursäkterna och förklaringarna dvs en lösning.
Jag skiter högaktningsfullt i VARFÖR hunden skäller om nätterna, jag vill sova - lös situationen.

Poängen med störningsjouren är inte att de ska lösa föräldrarnas problem med kolikbarnet, de ska med boten och sitt upplysande besök motivera dem till att finna en lösning så reglerna efterföljs och grannar kan sova och sköta sina arbeten/familjer/skolor.

Jag har väldigt svårt att se att hyresvärdar juridiskt får ha regler som tvingar spädbarn att vara tysta nattetid. Hade du försökt motivera mig på det viset (precis som att föräldrar ber om att vara vakna på nätterna och behöver motiveras att lösa problemet!) så hade jag nog processat kring den boten. Någon gräns för själviskhet måste det finnas. Varför inte erbjuda dig att hjälpa till i stället?

Lösningen är att du ska ta med dig oljudet och sticka. .

Det är spädbarn vi talar om. Små människor och troligen små människor med magknip. Inte oljud! Jag blir faktiskt bestört över din människosyn. Fullständigt iskall och empatilös.

Hade jag haft ett skrikande spädbarn och du skickade dit störningsjouren, hade jag blivit skogstokig av ilska!

Visst, men det hade då Störningsjouren fått ta.
Jag hade sluppit.

Jag behöver min energi till mig själv och min familj.
Så jag vill inte slösa den på att diskutera med en förälder som är bortom vett och sans av sömnbrist.

Kolikbarnet är inte mitt problem.
Det är föräldrarnas problem.

Kolikbarnet är inte mitt problem.
Det är föräldrarnas problem.

Ja, jag har förstått det. Men långsiktigt lär det bli ditt problem också. Grannsämjan lär knappast frodas av en bot på 3000 kronor till ingen nytta.

Det är spädbarn vi talar om. Små människor och troligen små människor med magknip. Inte oljud! Jag blir faktiskt bestört över din människosyn. Fullständigt iskall och empatilös.

De grannar som ligger sömnlösa bryr sig antagligen inte om varför det låter. Det hade inte jag heller gjort efter flera månader med skrikande 20 timmar per dygn.
Personligen klassar jag dotterns eventuella skrikande som oljud och det räknar jag med att grannar också skulle göra. (Om vi nu hade bott i lägenhetshus vill säga.)
Om det gör mig empatilös så varsågod.

Ja, jag har förstått det. Men långsiktigt lär det bli ditt problem också. Grannsämjan lär knappast frodas av en bot på 3000 kronor till ingen nytta.
Men grannsämjan mår finfint efter flera månader med skrikande en majoritet av dygnets 24 timmar?

Om du nu anser att bebisskrik är något som vuxna bara ska förväntas stå ut med så är jag nyfiken på hur du ser på följande situation:
Paret X har en bebis som skriker 18 timmar per dygn och har så gjort i fyra månader. Paret Y har också ett litet barn, ett barn som ibland har svårt att sova. De senaste fyra månaderna har deras barn knappt hunnit somna innan det väcks av paret X:s barn. Nu lider alltså paret Y:s barn av väldig sömnbrist. (Det påverkar givetvis föräldrarna också men de får förstås bara stå ut.) Min fråga är hur barnet Y ska motiveras att inte kunna sova pga barnet X:s skrikande?

Men grannsämjan mår finfint efter flera månader med skrikande en majoritet av dygnets 24 timmar?

Barnet i artikeln - om det nu är den bebisen som är utgångspunkt - skrek inte 24 timmar om dygnet. Det skrek en del på nätterna, vilket jag vågar påstå inte är onormalt alls. Att det inträffar kan inte föräldrarna rå för. Och om du blir så förbannad över det, tänk på att detta skrikande barn kommer att betala din vård när du är gammal. Bebisar behövs.

Nej jag menar bara det jag skriver, och mig veterligen har jag aldrig föreslagit att du ska älska dina grannar. Att kalla dem kärringar och bitterfittor är dock ingen attityd som vinner i längden.

Jag har väldigt svårt att se att hyresvärdar juridiskt får ha regler som tvingar spädbarn att vara tysta nattetid.

Ingen får störa om nätterna.
Så tufft är det.
Folk har rätt till sin nattvila oavsett grannarnas situation.

Så här säger lagen.
"25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet)."

Saxat från Jordabalken.

Grannar kan faktiskt skaffa öronproppar och ignorera, det kan inte föräldrarna

Tror du att föräldrar till ett barn som skriker hela tiden inte gjort allt de kan för att skrikandet ska upphöra ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka