Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det vet man inte och vill man ta reda på det går man väl och knackar på eller så ringer man polisen om man tror att barnet far illa.
Du tror det blir bättre då om du bussar störningsjouren på fel familj med dålig ekonomi? Du tror barnet slutar skrika då? Det kanske är just medicinerna som familjen måste spara in på i så fall (kolikmedicin, den som kan lindra, är dyr, ensamstående till exempel har det knapert nog som det är och en räkning från störningsjouren skulle bara göra att personen och därmed barnen hamnar i skuld... Men ahhh, jag glömde, barnfamiljer är tydligen inget värt i dina ögon)...
Tråkigt nog har det visat sig att besök och böter från störningsjouren varit det som fungerat bäst.
Jag är lösningsorienterad och tar själv ansvar för problem/situationer som ligger under mitt ansvar. Det är troligen därför jag gärna ser att andra resonerar likadant.
Knacka på brukar inte vara det bästa i det läget.
Utan det är Soc som gäller.
Om man inte vill dra det till någon anklagelse, vilket en anmälan till Soc ju kan tolkas som, så är störningsjouren en bra idé.
Hur fungerar det på kolikbarn, menar du? Om det nu inte går att hejda ett skrikande spädbarn, tar du utgiften för störningsjouren då?
Som förälder till fd kolikbarn ser jag inte riktigt lösningen i att ringa störningsjouren. Och hade jag mot förmodan trott att barnet for illa, hade det varit synnerligen fegt och oansvarigt att skicka dit någonting annat än polis.
Poängen med störningsjouren är inte att de ska lösa föräldrarnas problem med kolikbarnet, de ska med boten och sitt upplysande besök motivera dem till att finna en lösning så reglerna efterföljs och grannar kan sova och sköta sina arbeten/familjer/skolor.
Lösningen är att du ska ta med dig oljudet och sticka. .
Hade jag haft ett skrikande spädbarn och du skickade dit störningsjouren, hade jag blivit skogstokig av ilska!
Kolikbarnet är inte mitt problem.
Det är föräldrarnas problem.
Det är spädbarn vi talar om. Små människor och troligen små människor med magknip. Inte oljud! Jag blir faktiskt bestört över din människosyn. Fullständigt iskall och empatilös.
Men grannsämjan mår finfint efter flera månader med skrikande en majoritet av dygnets 24 timmar?Ja, jag har förstått det. Men långsiktigt lär det bli ditt problem också. Grannsämjan lär knappast frodas av en bot på 3000 kronor till ingen nytta.
Men grannsämjan mår finfint efter flera månader med skrikande en majoritet av dygnets 24 timmar?
Jag har väldigt svårt att se att hyresvärdar juridiskt får ha regler som tvingar spädbarn att vara tysta nattetid.