Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Ja antingen får man leva med att eventuellt bli anmäld eller försöka minska risken genom att själv tala om hur det är fatt. Att bli irriterad för att folk inte tycker samma sak utan hellre anmäler till någon instans få man i så fall finna sig i. Det handlar om kommunikation, vill du inte kommunicera och inte grannen heller då blir det troligen en anmälan om störningen är stor. Sedan folk kanske anmäler ändå och är oroliga för barnet hälsa.

Är det så konstigt?

Och det är skillnad på lite barnskrik då och då och den 100-de natten i rad med störd nattsömn.

För ekonomins del är det väl värre med störningsjouren? Vi har i alla fall inte särskilt stor buffert för räkningar på 3000 vilket det kostar här?

Javisst, soc är kanske inget vidare att bli anmäld till. Socialen har blivit kända som häxor som stjäl barn. Men så är det ju inte egentligen, nu har ju vi begärt hjälp av socialen (även detta började som en orosanmälan då grannarna ringde soc när jag låg på sjukan och sambon var ute och roade sig och sa att sambon hade gått ut och festat och lämnat Amanda ensam hemma, hon var ju givetvis inte hemma utan hos mormor så anmälan lades ner, men socialen hörde av sig när nummer två var född eftersom det är så tätt mellan dem och frågade om vi behövde hjälp) själva, men som jag har förstått det på min hemhjälp som kommer en gång i veckan, tar barnen medans jag kan tvätta och framförallt sova, så är det många som har den hjälpen i vår kommun av olika anledningar... Varför är det så pinsamt att vara utredd av soc istället för att ta den hjälp de faktiskt kan erbjuda, om man nu behöver, är det inget så läggs ju faktiskt en utredning ner, inte lägger socialen pengar på att fortsätta med såna saker?

Jag hoppas att alla går till läkaren med sina barn, om inte annat via bvc, om barnen blir slagna ser de förhoppningsvis? Det är väl där det märks, socialen kallar ju bara till ett möte där föräldrarna fortfarande kan säga lite vad som helst och få igenom det...

Men om ett barn far illa så måste det ju uppmärksammas på något sätt.

Mm. Så om jag skriver i en tråd att jag är orolig för ett barns hälsa, så blir det logiska svaret "ring störningsjouren?" Nej, knappast. Däremot brukar folk skrika i kapp: "ring soc, det är ingen fara, det är din skyldighet", osv osv. Okej - det finns föräldrar som slår sina barn. Men 20 timmar om dygnet? Jag hade nog snarare misstänkt kolik, något som är mycket, mycket vanligt. Och dessvärre något man ofta mer eller mindre tvingas uthärda, även om det finns lite medicin och diverse huskurer att ta till.

Därtill vill jag påpeka att det finns mängder av människor som bor i lägenheter och som inte har fattat att de inte äger hela fastigheten, utan måste acceptera att andra personer existerar. I mitt hus gnälls det om en dörr slår igen för hårt, om spår av tvättmedel ligger kvar på maskinen, om bilen går sönder och det inte står någon på parkeringen i två veckor (då förlorar man väl sin rätt till parkering?). Nej, jag är faktiskt väldigt luttrad när det gäller gnäll. Mest förundrar är jag över att folk faktiskt orkar hålla på.

:bow: Skönt att någon förstår ungefär jag var jag vill komma och vad jag upplever också. Även jag skulle ha misstänkt kolik om barnet skriker under nätterna (jag tvivlar på att det finns föräldrar som sätter i system att spöa upp sina ungar hela nätterna, dels för att de säkert inte vill bli påkomna och dels för att de borde väl rimligen behöva sova själva också?) och då hade väl det vettigaste varit att knacka på och frågat hur det är och varför barnet skriker? Jag hade inte tagit illa upp över det och som förälder med ett kolik barn hade jag nog förutsatt att det handlade om det om barnet skriker illa hela nätterna...

Sedan är ju frågan... Vad hjälper en anmälan till störningsjouren om det är ett kolikbarn? De kan inte trösta barnet, soc lär inte gå vidare med en sådan utredning (förutsatt att föräldrarna gått hos bvc som de ska), polis... Tja vad ska de göra? Blir grannarna mindre störda av att anmäla? Skulle mina grannar bli mindre irriterade på barnskriket om de fick reda på anledningen? Jag tvivlar, av det jag känner dem, vilket väl i alla fall är mer än någon annan här...
Dock, jag blir hellre utredd av socialen en gång extra när jag vet att jag inte har något att dölja och gör allt i min makt för att trösta mitt stackars barn, än vad jag betalar en räkning på 3000 spänn till störningsjouren.
Riktig kolik får nog grannarna leva med, det kan varken soc, polis, störningsjour eller läkare bota....

Finns det en reell anledning för barnet att gråta så är valet knappast valet mellan att väcka grannskapet en snabbis och flera timmars gråt hemma. Barnet lär gråta oavsett var det befinner sig i så fall.

Men varför tror du att det skulle räcka med att gå ut och gå?

Du får det att låta plätt lätt, om ungen skriker så gå ut och promenera så somnar den. Det låter mer som du pratar om yngre barn ala spädbarn?

Att gå ut och gå är för att avlasta för andra människor som kanske kan få sova i ens byggnad ett par timmar. Inte för att barnet automatiskt ska sluta gråta.

Nu beror skrik ofta på smärta, om smärtan orsakas av kolik, misshandel eller något annat är omöjligt att veta. Givetvis är det låg sannolikhet att någon slår ett barn 20 timmar om dygnet, men ett brutet ben, en sprucken mjälte eller en järnskakning kan göra ont länge, ja veckor dagar och månader om det inte blir behandlat (om nu barnet överlever).

Jag anmäler hellre 10 gånger (eller fler) i onödan än missar en gång. Nu går jag inte omkring och anmäler folk i tid och otid, men att avstå att anmäla med motiveringen att det är troligare att barnet är sjukt (om det nu ens är vanligare) kommer jag inte att göra.

Bor man i stan och inte har bil så är en promenad ute det samma som att störa många fler.

Jo men det är ju ändå ditt problem? Hela huset kan ju inte anpassas efter att du är superkänslig när det gäller ljud? Jag är extremt lättväckt och jobbar dessutom sådana tider att jag måste gå och lägga mig när normala människor äter middag = enormt mycket ljud,liv och rörelse. Det är ju inte mina grannars problem på något vis utan nåt jag får hantera själv. Likaså när ungdomarna skränar utanför fönstret på nätterna.

Vi bor i lägenheter, då får man leva med att människor lever i samma hus. Med allt vad det innebär.

Men det är ju en skillnad på ljud och ljud. Jag är lyhörd men blir inte purken för att mina hyresvärdar gör världens oljud på mina sovmornar eller har skrikande barn om dagarna. Faktiskt. Jag inser också att de har rätt till att höras- de har ju dessutom barn som naturligtvis gråter, skriker och skrattar. Jag blir inte ett dugg irriterad och när de har frågat om lillkillen deras hörs in så har jag alltid sagt att det är ingen som helst problem.

MEN skulle det pågå hela nätterna i något år eller mer så skulle jag nog inte tycka det var så himla skoj. Jag får fruktansvärd ryggvärk och smärta i benen om jag inte får sova ordentligt en längre tid. Det förstör för mig då jag inte kan sitta i skolan utan att få ont och min studiemotivation sjunker kraftigt för att jag mår så fruktansvärt dåligt. Att då behöva stå ut med barnaskrik så länge som vissa sjuka barn faktiskt kan skrika... då skulle jag varken klara skolan eller mitt liv. Då är det plötsligt inte så ok längre. Det finns gränser även när det gäller barn tycker jag. Men det beror helt enkelt på hur det påverkar en. Däremot kan det finnas olika sätt att bemöta detta problem, störningsjouren är kanske inte den bästa. Men man kan möjligen trycka på hyresvärden att isolera lägenheten som jag tidigare skrivit.

Bor man i stan och inte har bil så är en promenad ute det samma som att störa många fler.

Jag har ingen aning hur du går men när jag rör mig så rör jag mig över ett större område. Visst väcker man några fler men under någon minut. Max. De flesta kan somna om, OM de ens vaknar av ljudet. Men det kan knappast jämföras med att störa samma människor i timtal varje natt.

Våran son gallskrek i vagnen. Jag hade aldrig kunnat utsätta honom för något sådant. Jag skulle kalla det för barnmisshandel. Han hatade bilen också. Han bara skrek. Tur att vi aldrig behövde lämna huset på nätterna när han var liten. Född mitt i smällkalla vintern också...

Jag har ingen aning hur du går men när jag rör mig så rör jag mig över ett större område. Visst väcker man några fler men under någon minut. Max. De flesta kan somna om, OM de ens vaknar av ljudet. Men det kan knappast jämföras med att störa samma människor i timtal varje natt.

Vi har olika åsikter här. Och ska det verkligen underlätta för grannarna så måste man gå ofta och länge, och alltså störa väldigt många tämligen ofta. Bor man på landet är det annorlunda dock.

Nja, jag skulle väl inte heller dra ut min unge mitt i vintern, där vi bor är inte en särskilt trevlig stad nattetid heller så det vetifasiken om jag skulle våga gå ut och gå nattetid ensam heller..

Dock har jag även förståelse om någon stör sig, men man kan omöjligt veta vilka det är och det jag inte förstår är vad dessa vinner på att ringa störningsjouren när man faktiskt kan knacka på i första hand, upphör det inte då så får man väl fundera hur man ska gå vidare (pratar nu om ljud generellt, inte bara barnskrik).

Någon pratade om att en unge kunde hade ett brutet ben - även detta skulle bli oerhört svårt att applicera på mina grannar då jag är ganska medveten om att de har sett mig komma och gå med ungarna, sett Calle då han även varit på bra humör och sett i alla fall ettåringen leka med hunden på gatan... När man sett barnen som är ute varje dag borde man ju inse att de inte lider av brutna ben i alla fall.
För övrigt - skulle det handla om brutna ben är det ju ändå frågan om man ska ringa störningsjouren, de knackar väl bara på dörren och ber en hålla käft och sedan går? Jag som förälder skulle väl kunna ljuga precis lika mycket för dessa som för en granne som kom förbi, visade lite medmänsklighet och frågade hur det är? Det enda som svider är ju att jag blir minst 3000 spänn fattigare, pengar som tas från andra konton...

Våran son gallskrek i vagnen.

Bär honom då? :confused: Nog för att jag fattar att alla inte kan ut och gå med sina barn men dessa ursäkter känns ju konstiga. Barnmisshandel för att ungen åker vagn, verkligen? Hela samhället bygger på att man visar hänsyn till varandra så gott man kan. Det är ju sådant här som gör att folk blir förbannade och ringer störningsjouren. Det finns inte ett unns av förståelse till den "andra sidan" känns det som utan allting ska ske på föräldrarnas villkor. Det är väl självklart att man accepterar skrik och gråt i ganska höga mängder men det är inte ok att hålla folk vakna om nätterna under en så lång tid. Det finns gränser. Hur kan det vara ok att ex. tvinga en person som mig till sjukgymnasten några gånger i veckan och förstöra halva mitt liv när man åtminstone kan försöka hitta en lösning. :confused: Istället för att leta ursäkt efter ursäkt och själv klaga på att andra blir irriterade. För det är lika svårt för en student som det är för en förälder att bara packa ihop och skaffa en ny lägenhet. Eller överhuvudtaget rå över vart man kan bo någonstans. Man tager vad man haver och hoppas på att folk fattar att det ska visas hänsyn åt alla håll.

Jag skulle vilja se en regel mot skrikande spädbarn. Det måste väl vara diskriminering om något. Någon som har sett en sådan paragraf?
Hur fick du ihop det här? Självklart finns det ingen regel mot barnskrik specifikt. Men om ens barn stör grannarna dag och natt i 7 månader och man som förälder inte gjort något för att förklara läget så är det ganska konstigt att man blir sur och stött över att grannarna inte visar förståelse utan ringer värden.

Jag tror på att kommunikation radikalt kan förbättra stämningen i huset och få de övriga att tolerera skriken bättre. Och initiativet till den kommunikationen kommer lämpligtvis från den familj som stör på nätterna, det är inte i första hand grannarnas ansvar att ta kontakt, även om det förstås inte skadar.

Jag anmäler hellre 10 gånger (eller fler) i onödan än missar en gång. Nu går jag inte omkring och anmäler folk i tid och otid, men att avstå att anmäla med motiveringen att det är troligare att barnet är sjukt (om det nu ens är vanligare) kommer jag inte att göra.

Nej, anmäl på du. Men jag har mycket svårt att tro att någon ringer störningsjouren av omtanke av andra. Då kan man inte vara särskilt intelligent.

Hur fick du ihop det här? Självklart finns det ingen regel mot barnskrik specifikt. Men om ens barn stör grannarna dag och natt i 7 månader och man som förälder inte gjort något för att förklara läget så är det ganska konstigt att man blir sur och stött över att grannarna inte visar förståelse utan ringer värden.

Den som inte har spädbarn att ta hand om kan ju faktiskt sova någon annanstans tillfälligt, den lyxen har inte de stackars föräldrarna. Märkligt att så få tänker på deras hälsa och välmående.

Att gå ut och gå är för att avlasta för andra människor som kanske kan få sova i ens byggnad ett par timmar. Inte för att barnet automatiskt ska sluta gråta.

Bakvänt argument. Hur 17 ska föräldrarna, som inte själva får sova och som förmodligen är helt förstörda av stress och sömnlöshet, orka ta ansvar för andras sömn ovanpå allt elände? (Hur ska de förresten kunna veta hur väl det hörs i någon annans lägenhet, eller veta hur väl grannarna sover?)

Bär honom då?

I hur många timmar orkar du bära 8-10 kilo? När du inte har fått sova många minuter? (Hos kolikbarn hjälper det för övrigt inte att gå, de skriker ändå).

För det är lika svårt för en student som det är för en förälder att bara packa ihop och skaffa en ny lägenhet.

Nej, det är det verkligen inte. Framför allt kan du som student sova gott på någon annans soffa - det kan inte en förälder. Som förälder blir din sömn störd var du än befinner dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka