Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?
Nä, vad jag anser, det vill säga att man knackar på och frågar vad som är felet om man stör sig (hur sjutton ska grannen kunna veta om du stör dig på att jag spelar musik/barnet gråter/hunden skäller, det är ju ganska olika vad som hörs genom väggen, eller hur? Vi har bott här i två år, aldrig hört någonting alls genom väggarna, på förra stället kunde vi höra tv´n på normal nivå, olika beroende på lägenhetshus, eller hur?). Jag anser innan man tillfogar någon en räkning så kanske man kan ifrågasätta själv, jag har gjort det ett par gånger i mitt liv och lever fortfarande, mina grannar käkade inte upp mig??? Men, det verkar vara helt fel att tycka så, därför frågar jag varför man då inte, om det är barnet man är orolig för, gör en anmälan direkt? Är det bättre att familjen får en räkning som kanske gör att barnet verkligen far illa (det är bara taget ur luften, jag har ingen aning vad familjen har för ekonomi, men barnfamiljer överlag har väl ofta inte en jättestor buffert).
Jag anser inte heller det vara befogat att tala om för grannar jag själv knappt pratar med vad som händer i vår familj, jag anser inte att man måste vara dödspolare med sina grannar. Om de stör sig, så är de välkomna att knacka på dörren. Men det tycker jag de kan göra även för persienner och cyklar i så fall... Nu var det ju hyresvärden de ringde först (vilket de gör ständigt för allting, det har fått en hel del att flytta innan oss som jag förstått det på tidningsbudet som bor nedanför), och han förstår oss, och har bett dem gå och prata med oss. Men det vågar de inte. Synd. Och som sagt, kan vi lämna mig och mitt liv i den här diskussionen?
Jag tycker nog att barnskrik är något man faktiskt får stå ut med som hyresgäst. Hundar som skäller förstår jag.