Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag ser ingen komplett lösning på detta problem men att uppfylla jorden med ännu fler människor ser jag som en dålig lösning.

Jag har lite svårt att köpa resurs-sparar-argument av hästarägare, faktiskt.

Kl

Jag har i allmänhet inga problem att knacka på hos grannar, säga till klottande personer på spårvagnen ect men i fallet jag var involverad i när det gällde att ringa soc så gjorde jag inte det, det berodde helt enkelt på att barnets situation förmodligen hade förvärrats om vårdnadshavaren dessutom hade behövt oroa sig över att grannarna mådde dåligt av oväsandet. Då hade det nog blivit värre för barnet. Målet var inte "tyst til varje pris" utan att vårdnadhavaren skulle få hjälp för att lösa problemen som gav upphov till oväsendet.

Det verkar som om det kan ha gett resultat, för det låter faktiskt "bättre" och mer sällan därifrån nu. Nu sover jag ändå med öronproppar, men när ett barn skriker "onormalt" eller "oroväckande" så är det inte bara att peta in öronpropparna, det döljer bara ljudet. Det kan vara svårt att sova när man vet att ett barn skriker även om jag själv inte hör det så bra genom öronenpropparna.

Jag har inga problem att FÖRSTÅ, vare sig att vissa situationer är tuffa för en del och övermäktiga för andra. Vi hanterar problem på olika sätt och utifrån våra förmågor - yes - men ingen ska säga att något är omöjligt att genomföra när det hela tiden genomförs av andra.

Du kanske inte är medveten om det, men du är väldigt mån om att dela in människor i fack, i kapabla och mindre kapabla. Men det finns inte två barn som är likadana, så din väldigt enkla matematik håller inte. Verkligheten är mer komplex än så.

Så är det inte alltid, nej.

Men det SKA vara så. Det ska vara ett planerat val och man ska alltid syna sina möjligheter noga innan man skaffar dem. Det är ett livslångt åtagande och jag har sett alldeles för många som ser det som en rättighet och därmed skaffar dem när man inte är redo ekonomiskt/mognadsmässigt.

Jag skrev inte att det var en plikt, men barn är en oerhört viktigt resurs för samhället. Jag skrev det för att människor som du och No1 inte riktigt verkar skriva under på villkorslös medmänsklighet så länge det inte gynnar just er.Mitt val att skaffa barn innebär att det finns ytterligare en person som kan betala skatt som bekostar din framtida pension och hälsobekymmer. [/B]Utan barn finns det inga pengar, oavsett hur mycket du har jobbat. Vi går alltså plus på det. [/B]Sedan blir det antagligen inte min son som byter dina blöjor, men hans pengar kommer att bidra till att bekosta att någon annan gör det.

Utan folk som går till jobbet så finns det inga pengar idag heller, idag betalar jag skattepengar när jag jobbar (utöver min skolgång) för att alla ska ha det bra. Det är bara villkorslös medmänsklighet om föräldrarna också gör sitt yttersta för att lindra situationen för alla som bor i området, inte bara sig själva. Det är tufft att vara förälder men det är också ens ansvar själv att ta hand om sitt barn utan att lasta över problem på andra. Tydligen finns det föräldrar som klarar av det, vilket vi har uppenbarligen sett prov på i denna tråd. Så helt åt skogen är det inte att tänka så. Jag är mycket medveten om att barn är våran framtid men det ger ingen rätten att förstöra andras liv för det. Många barn skulle må mycket bättre i livet om deras föräldrar väntade med att skaffa barn tills de har en bra ekonomisk sits och kan flytta till en bra lägenhet och ett bra område så de inte behöver vara rädda när de ska promenera med barnen oavsett tidpunkt. Och heller inte kan använda det som ursäkt för att själva få sova.

Det är bara villkorslös medmänsklighet om föräldrarna också gör sitt yttersta för att lindra situationen för alla som bor i området, inte bara sig själva.

Vad får dig att tro att föräldrar generellt inte gör det?

Många barn skulle må mycket bättre i livet om deras föräldrar väntade med att skaffa barn tills de har en bra ekonomisk sits och kan flytta till en bra lägenhet och ett bra område så de inte behöver vara rädda när de ska promenera med barnen oavsett tidpunkt. Och heller inte kan använda det som ursäkt för att själva få sova.

Vad exakt talar du om nu? Resurser och social status har ju ingenting med detta att göra! Du kan vara bäst betald i stan, mogen och ha en stabil situation och fortfarande bli knäckt av ett skrikande barn. Tyvärr är det väldigt tydligt att du inte alls vet vad du talar om. Det är nog heller ingen idé, efter typ 12 sidors diskussion, att förklara det heller. Det går inte in.

Jag skrev det för att människor som du och No1 inte riktigt verkar skriva under på villkorslös medmänsklighet så länge det inte gynnar just er.

Vad menar du med villkorslös medmänsklighet?

För övrigt så förstår jag att mitt svammel är alldeles för långsökt för den här tråden. Men jag tycker att det är nästan lika långsökt att påstå att vi som bor grannar med barn familjer ska behöva lida av sömnbrist flera månader i sträck vilket gör det svårt att klara av det jobb/plugg vi måste göra för att försörja oss och/eller skapa vår framtid bara för att dessa vrålande ungar någon gång i framtiden ska byta våra blöjor.

Jag tycker att Belethein har gjort många sakliga inlägg i den här debatten med argument jag till fullo håller med om.

Vad menar du med villkorslös medmänsklighet?

Att visa medmänsklighet utan att det villkoras. No1 och flera andra här, väldigt i stil med Landsbygdsbo i andra trådar faktiskt, beskriver barn och människor som objekt. De har bara existensberättigande på vissa villkor, inom vissa ramar, ofta behäftade med tex ekonomisk prislapp och regler. Feta och utbrända går till exempel bort från No1:s lista. (Och slöa ungdomar också, om jag inte minns fel från tidigare tråd. ) Jag ser inte människor alls på det sättet.

Ja, men alla svenskar kan inte rimligen bo i villa. Eller ha en praktisk, permanentisolerad, barnvänlig stuga att fly till.

Likväl som barnfamiljer får ta sig råd och köpa ett hus innan de skaffar barn får väl de som är lättstörda köpa sig ett hus innan de vill prestera på jobbet och plugga. Det är ju precis lika enkelt för de som för alla barnfamiljer.

Men jag tycker att det är nästan lika långsökt att påstå att vi som bor grannar med barn familjer ska behöva lida av sömnbrist flera månader i sträck vilket gör det svårt att klara av det jobb/plugg vi måste göra för att försörja oss och/eller skapa vår framtid bara för att dessa vrålande ungar någon gång i framtiden ska byta våra blöjor.

Det är ett givande och tagande. Hela samhället är uppbyggt enligt principerna att man måste tolerera vissa saker för att få något annat. Därför är det tillåtet med skrikande barn i hyresrätter. Till skillnad från skrikande och festande studenter, för att ta ett annat exempel. Det är bara att finna sig, som jag ser det. Juridiskt såväl som moraliskt.

(För övrigt verkar du inte fatta poängen med hästparallellen. Hästar är ingen miljövänlig hobby, och kan man ägna sig åt det bör man nog inte peka finger åt att folk skaffar barn. Vem som nu äger det fuxsto du har i avataren är ju helt irrelevant.)

Jag sköter mitt och skulle tycka det var rätt fint om fler än idag kunde börja sköta sitt.

Då hoppas jag du fortsätter sköta ditt den dagen du börjar bajsar i blöja också. För du börjar väl inte plocka ut dina poäng utan att ha betalt?

För övrigt så förstår jag att mitt svammel är alldeles för långsökt för den här tråden. Men jag tycker att det är nästan lika långsökt att påstå att vi som bor grannar med barn familjer ska behöva lida av sömnbrist flera månader i sträck vilket gör det svårt att klara av det jobb/plugg vi måste göra för att försörja oss och/eller skapa vår framtid bara för att dessa vrålande ungar någon gång i framtiden ska byta våra blöjor.

Jag tycker att Belethein har gjort många sakliga inlägg i den här debatten med argument jag till fullo håller med om.

Det ska ni inte behöva göra. Hyresvärden har en skyldighet att ljudisolera om det är så pass illa. Är hyresvärden motvillig är det antagligen lättare att få igenom en begäran om ljudisolering om man går ihop med grannföräldrarna som har ett barn med besvär av något slag. Dessutom lär föräldrarna känna sig mindre usla om grannarna vill hjälpa till att lösa situationen istället för att grannarna bjussar på störningsjouren och anser att föräldrarna får fixa det hela på egen hand.

Att visa medmänsklighet utan att det villkoras. No1 och flera andra här, väldigt i stil med Landsbygdsbo i andra trådar faktiskt, beskriver barn och människor som objekt. De har bara existensberättigande på vissa villkor, inom vissa ramar, ofta behäftade med tex ekonomisk prislapp och regler. Feta och utbrända går till exempel bort från No1:s lista. (Och slöa ungdomar också, om jag inte minns fel från tidigare tråd. ) Jag ser inte människor alls på det sättet.

Just nu beskriver du No 1 just som ett objekt som inte är vidare trevlig. Du visar vidare inte någon större grad av förståelse av problemet med skrikande barn utan verkar mest se det som att värden ska kretsa kring barnen och andra får anpassa sig. Nu har jag ingen som helst koll på Nr 1 personlighet och vet alltså inte om din tolkning har någon grund eller inte, vi har alla olika bagage med oss, men du är väldigt dömande och sätter också upp villkor. Exempelvis så får man inte ifrågasätta föräldrar till barn som skriker, de ska visas all möjlig hänsyn då det har de jobbigt och alla andra får anpassa sig.

Borde inte den villkorslösa medmänskligheten vara just villkorslös och gälla alla? Borde man inte visa medmänsklighet mot "objekt" som enligt ditt tycke har hamnat så snett? Eller är det här med villkorslöst bara förbehållet de som förtjänar det, dvs villkorad?

Senast ändrad:

Nej, jag tycker inte att mina grannar skulle behöva betala för ljudisolering heller. Skulle jag få ett barn som gråter/skriker långa perioder av tex. kolik skulle jag vända mig till de närmsta grannarna, förklara läget, fråga hur mycket de störs och föreslå att vi vänder oss till hyresvärden för att diskutera ljudisolering om de störs väldigt mycket. Skulle hyresvärden tjura skulle jag inte tveka en sekund på att gå vidare till Hyresnämnden.

Kunde önska att vi hört ett ord från de grannarna, men de bor ju inte i samma trappuppgång och dessutom så pratar inte mamman svenska, inte för att jag har några problem med att prata engelska. Det började redan första natten i den här lägenheten och det känns ju inte så kul att börja en konversation med nya grannar genom att fråga varför deras unge(närmare 1 år gammal) skriker hela nätterna. Åter igen så är det inget fel på ljudisoleringen, utan just den här ungen är EXTREMT högljudd men visst visst kanske det skulle bli lite bättre med 1 dm extra på någons sida. Återuppstår problemet så ska jag nog kontakta hyresvärden men kors i taket om de skulle fixa det utan att någon får betala flera hundra per månad i 20 år. Kanske ska be dem ljudisolera ventilationen på toaletten också så vi slipper bönestunder och ljudet av kaskadspyor från grannarna på andra sidan vid användning :grin:

Jag är helt övertygad om att störningar i form av ett gråtande barn inte skulle förstöra vänskapen till våra vägg-i-vägg-grannar. Vi ska vara värdpar på deras bröllop och vi har faktiskt funderingar på att köpa hus tillsammans. Jag är helt övertygad om att de skulle arbeta med oss för att lösa situationen på bästa möjliga sätt. Aldrig att de skulle ringa störningsjouren.

Låter jättekul att vara så nära sina grannar, det är nog få förunnat och självklart underlättar det vid problem. Det är lite annorlunda när man inte har ett dugg gemensamt med sina grannar annat än att man råkar ha fått hyra en lägenhet i samma byggnad och problemen börjar från dag 1. Men vi har aldrig ring störningsjouren, aldrig kontaktat hyresvärden eller sos även om jag funderade på att kontakta sos när det var som värst eftersom jag inte tyckte det verkade normalt att en ca 1 år gammal unge vrålar kanske 5-10h per dygn. Inget ledset gråt utan ilskna vrål från ett barn med tydligen ganska bra pipa.

Hade föräldrarna förklarat läget för oss när vi setts så hade jag antagligen inte blivit lika irriterad även om sömnbristen inte var kul när jag pluggade 75% och jobbade 100% en period.

vi har alla olika bagage med oss, men du är väldigt dömande och sätter också upp villkor. Exempelvis så får man inte ifrågasätta föräldrar till barn som skriker, de ska visas all möjlig hänsyn då det har de jobbigt och alla andra får anpassa sig.

Nä, var har jag påstått det? Men att ringa störningsjouren och därmed tvinga andra människor att betala dyra räkningar för något de sannolikt inte kan rå för är ren elakhet/kontraproduktivt. Inget gott kommer ut av det, för någon.

Du visar vidare inte någon större grad av förståelse av problemet med skrikande barn

Förstår gör jag, men barn är som de är, vad ska vi göra åt det? Om vi börjar bestraffa föräldrar för att deras barn uppför sig som barn gör, var hamnar vi då i slutändan? (Jag minns förresten mitt första möte med BVC, där de just kontrollerade att barnet skrek. De var mer oroliga för motsatsen.)

Nä, var har jag påstått det? Men att ringa störningsjouren och därmed tvinga andra människor att betala dyra räkningar för något de sannolikt inte kan rå för är ren elakhet/kontraproduktivt. Inget gott kommer ut av det, för någon.

Det är mycket möjligt att det kan komma något gott ut av det, det kan vara alltifrån en desperat handling där man försökt allt till en tämligen onödig åtgärd. Vissa kan man endast nå via plånboken. Jag kan hålla med om att det är en extrem åtgärd, men att det inte kan komma något gott utav det stämmer troligen inte.

Förstår gör jag, men barn är som de är, vad ska vi göra åt det? Om vi börjar bestraffa föräldrar för att deras barn uppför sig som barn gör, var hamnar vi då i slutändan? (Jag minns förresten mitt första möte med BVC, där de just kontrollerade att barnet skrek. De var mer oroliga för motsatsen.)

Om du ser det som om grannar är ute bestraffning när de försöker komma tillrätta med problemet med gråtande barn så förstår jag din inställning, ärligt talat är nog de flesta mest ute efter att få sova. En del kanske inte är så konstruktiva, men det är inte alla föräldrar heller.

Du kanske inte är medveten om det, men du är väldigt mån om att dela in människor i fack, i kapabla och mindre kapabla. Men det finns inte två barn som är likadana, så din väldigt enkla matematik håller inte. Verkligheten är mer komplex än så.

Jag är väldigt medveten men det är inget jag är mån om.
Jag anser att det är väldigt stor skillnad på folk. Detta likhetstecken som en del helst vill se mellan individer - existerar inte.
Det finns människor som är top notch på det mesta, det finns människor som är sopor på det mesta och sedan finns det människor som är ungefär lika starka som svaga.

Att det, oavsett vad det gäller, finns många faktorer att beakta vet jag, därför håller jag mig till generaliseringar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka