Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag är rätt övertygad om att HGFs jurister är väl insatta i vad som gäller.

Efter att ha haft en otrevlig sådan i min telefonlur, som varandes hyresvärd, så påstår jag tvärt om.
De kör med skrämseltaktik för att få sin vilja igenom.
Men rent juridiskt har de inte alls rätt även om de påstår det.

Var kanske en dålig beskrivning men vad man än skriver iden här tråden så verkar de flesta tycka att det är helt ok att hålla sina grannar vakna flera timmar per natt under flera månader eftersom så fort man får en bebis så behöver man inte ta hänsyn till någon annan än sig själv och sin bebis. Men samma personer skulle säkert gå i taket om en grannes hund gjorde samma sak och kanske tom. gudförbjude väckte deras barn så att de inte fick sova på nätterna.

Jag kan nog nästan lova att åtminstone över 90% av alla föräldrar mår mycket sämre än vad någon granne gör av att deras barn skriker. Dels för att man mår dåligt över att inte kunna trösta sitt barn och oroar sig över vad som är fel. Dels över att man själv får höra barnskriket rätt i örat mestadels. (och jag har själv fått känna på hur frustrerad man kan känna sig; så frustrerad att man till och med känner ilska mot sin lilla bebis). Och dels för att man känner rätt stor oro över att alla grannar hör och inte kan få sova. Jag tror nog ingen förälder tycker att deras barn "visar hänsyn" till vare sig föräldrar eller grannar när de skriker. Nu är det ju så att små barn (bebisar som jag antar vi talar om i de flesta fall?) inte alltid GÅR att få tysta bara för att man önskar det.

Jag har svårt att tänka mig att samma person skulle just gå i taket för att en hund skällde. De vet nog obehagligt väl att de stör redan.

En vuxen hund går precis som en vuxen människa i regel att uppfostra till att inte skälla. Det är svårare med bebisar. Personligen har jag lite svårt för såna där djurjämförelser överlag då jag tycker det är en ganska väsentlig skillnad i djurs och människors "rättigheter" att leva i lägenhet.

Barn stör ibland. ....... Bor man i flerfamiljshus så får man liksom försöka tackla det. Tycker jag.

Visst.
Ibland och t.o.m. ofta.
Men inte att grannens barn håller hela huset eller trappuppgången vaken varje natt, hela natten i flera månader.
Det är ohållbart.

Och det är en extraordinär situation.
De flesta barn skriker faktiskt bara ibland.

Jag kan ingen juridik öht men stämmer det som inte_ung skriver att inga störningar efter kl. 22 är tillåtna enligt lag så behövs det ingen lagändring för min del bara att den lagen respekteras i större utsträckning.
Men hur ska man kunna respektera den när man har en kolikbebis? Tyvärr är nog det sista man tänker på att jobba med isolering av lägenheten.... förmodligen är man totalt uppfylld av oro över sin bebis och utmattning på grund av egen sömnbrist. Och man hoppas och tror säkert varenda dag att det snart ska gå över.

Jag vet att det finns massor av förslag i tråden, men vad vet vi egentligen? Kanske har föräldrarna hängt upp madrasser eller täcken på varenda vägg och satt äggkartonger i hela taket men ÄNDÅ hör grannarna bebisen? Jag har bott i hus så lyhörda att man hör när grannen hostar. Har svårt att tänka mig att täck- och äggkartongslösningen skulle hålla ute skrik i såna hus.

Barnet i vårt fall var runt 1 år och är nu över 2 år, borde inte de gå att komminucera med? Jag har iaf hört att flickan pratar riktigt bra.
Och skriker hela nätterna?
Kanske går just det barnet inte så bra att kommunicera som du tror - det kan ju finnas någon slags diagnos som gör att skrikproblemet är så stort. Eller också har barnet svår så kallad "nattskräck".

Jag tänker på det där med 6 månader i sträck. Det låter skitjobbigt förstås. Både för er och föräldrarna. Men jag har svårt att tänka mig att föräldrarna struntar i det hela. En annan orsak än kanske den ekonomiska till att man inte gör lösningarna som att tex hyra den där stugan på landet kan ju vara just som jag skrev härovan: man tror att problemet snart ska gå över.

Visst.
Ibland och t.o.m. ofta.
Men inte att grannens barn håller hela huset eller trappuppgången vaken varje natt, hela natten i flera månader.
Det är ohållbart.

Och det är en extraordinär situation.
De flesta barn skriker faktiskt bara ibland.
Jag har som sagt inte lusläst tråden. Visst är det en extraordinär situation.

Fast själv skulle jag faktiskt köpa öronproppar och sova ändå. Kanske har jag ovanligt lätt att sova trots ljud? I vår värsta lyhörda lägenhet så hördes som sagt om grannen hostade, men det var ju bara om man redan var vaken som jag hörde det. Våra grannar under hade ett barn yngre än vårt som ibland skrek; vi kunde höra det in i vårt sovrum när vi lagt oss i sängen för kvällen. Jag konstaterade "oj, nu skriker NN" och sen satte jag i en öronpropp och somnade.

Jag undrar jag om det kan finnas inskrivet i hyresavtalet för fallet som beskrivs i tidningsartikeln.
Om det står att det skall vara tyst mellan kl.22 - 07 så blir det ju kontraktsbrott om man väsnas.
Och det hamnar ju inte i den vanliga lagliga avdelningen.

Så här skriver många fastighetsbolag:
"Störningar får inte medföra att en boende inte kan fungera på vanligt sätt. Man måste till exempel ha möjlighet att sova på natten."
Ett exempel http://www.mildner.se/www/hyresgaster.html

Men jag tror inte att N01 har störts av några kolikbarn - snarare hundar och vuxna grannar.

Jag har störts av både skrikande ungar, skällande hundar och härjiga vuxna.
Ett exempel var föräldrar till nattvrålandes unge som mitt i kvalmig sommarnatt ställde upp fönstret så vrålet ekade mellan huskropparna.
Idioter.

I ett konstruerat tankeexempel visar hon prov på empatilöshet som för mina tankar vissa psykiatriska diagnoser.

Se där ja. För det mesta brukar jag beskyllas för att resonera som en man men det är kanske samma sak :D

Att kort, krasst och utan krusiduller hålla på sin rätt uppfattas ofta som att man är oempatisk och behäftad med diagnos.

*har den T-shirten*

De kanske öppnade för att barnet var för varmt och inte kunde somna på grund av bland annat det?

*knapplån*

Det är intressant hur åsikter om hur mycket barn får störa har ändrats på det här forumet.
Detta i takt med att allt flera har fått egna barn.
För ett antal år sedan så var det många som krävde absolut frid från allt vad störningar från barn anbelangade.
Nu så argumenterar faktiskt samma personer för att barn minsann skall få låta hur mycket som helst bara för att de är bebisar.

Det är tydligt att åsikterna fullständigt speglar den för tillfället egna situationen.
Var är empatin i det?

Dubbelt - ovan utrustning

Senast ändrad:

Var är empatin i det?

När man får ett barn som inte beter sig som man hoppades att det skulle göra så tvingas man att ändra på sina åsikter, för det var visst inte att "bara göra si eller så". Man lär sig även att känna med sina medmänniskor eftersom man kan sätta sig in i deras situation - den som inte blev som de hade tänkt sig. Oavsett om det gäller föräldraskap eller utbildning eller andra livsplaner.

Att kort, krasst och utan krusiduller hålla på sin rätt uppfattas ofta som att man är oempatisk och behäftad med diagnos.

*har den T-shirten*

Är det kort och krasst att beskriva barn som "oljud"? Det var ju ett intressant sätt att se det. Ungefär som att kvinnor, kort och krasst och utan krusiduller, är sexleksaker eller något annat nedsättande substantiv.

Nu så argumenterar faktiskt samma personer för att barn minsann skall få låta hur mycket som helst bara för att de är bebisar.

Jag har aldrig argumenterat för något annat. Jag gillar fortfarande inte bebisar som skriker, varken min egen eller andras. Men aldrig, varken innan eller efter barn, att jag skulle vara för att bussa störningsjouren på barnfamiljer, eller att tvinga bebisar att vara tysta. Det är lika galet som den ändlösa vargdiskussionen på senior. Där är det djur som - enligt vissa - ska anpassa sig efter mänsklig aktivitet som fåruppfödning. Här är det bebisar som ska respektera regelverk.

Det är tydligt att åsikterna fullständigt speglar den för tillfället egna situationen.

Vilket gäller i högsta grad även dig. I allt från hyresvärdsperspektivet, till att hyra hus på landet som alternativ bostad vore en bra idé för de flesta.

Senast ändrad:

Jag har många perspektiv.
Som förälder.
Som granne.
Som hyresvärd.
Som hyresgäst.
Som bostadsrättsinnehavare.
Som villaägare.

Och några till.
Hur många perspektiv har du?

Ett barn som skriker 20h/dygn i månader blir ett oljud för grannarna.
Jämförelsen med kvinnan är bara fånig.

Ja du är trångsynt o du har din utbildning till trots svårt att ta till dig text, dvs du tolkar som faan läser bibeln, var det något annat?

Ett barn som skriker 20h/dygn i månader blir ett oljud för grannarna.
Jämförelsen med kvinnan är bara fånig.

I båda fall en objektifiering - beroende på bristande respekt. Får jag upprepa dessutom att ingen i tråden utsatts för barnskrik 20 h/dygn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka