Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Ja, jag håller med. Jag vet inte, men jag har aldrig hört att detta med just barnskrik är ett SÅ enormt problem i flerfamiljsbostäder som det verkar när man läser denna tråd. Jag har bott i många olika lägenheter under 20 vuxna år och har faktiskt aldrig blivit störd av några barnskrik. (Däremot av fyllegrannar som nästan startar bränder, grannar som är bullriga och skrikiga i allmänhet, grannar som har tonårsbarn som har vildaste festerna i kvarteret när föräldrarna är bortresta osv. Det var dock bara fyllegrannarna som fick mitt humör att brista totalt några gånger.)

Jag har inte blivit störd av normala barnskrik, däremot, i en lägenhet, onormala barnskrik.
Jag är väldigt tolerant mot oväsen i lägnheter, under alla år har jag knackat på EN gång hos en granne och hos en annan så hämnades jag med min stereo för att få fram min poäng under 3.5 minuter efter att de spelat superhögt i TVÅ dygn:crazy:.

Men de onormla barnskriken krävde en åtgärd. Mest för barnets skull, rent bortsett från att man fick ångest och blev deprimerad själv av att höra ljuden.

Därav kontakten med socialtjänst.

Senast ändrad:

Att kort, krasst och utan krusiduller hålla på sin rätt uppfattas ofta som att man är oempatisk och behäftad med diagnos.

*har den T-shirten*

Jadå, jag är väl medveten.
Jag har aldrig lyckats få en man att diagnosstämpla mig, det trots intensiv forumaktivitet på både flashback (fast där anses ju alla manliga medlemmar ha diagnoser :D) och Bukefalos.
På buke, av kvinnor, har jag tappat räkningen på antal gånger jag fått diverse diagnoser. Misstänker dock att dessa kvinnor saknat högre akademisk kunskap inom området.
Irl har jag bara blivit utsatt för personangrepp av mitt ex, han hade dock diagnos :D

De kanske öppnade för att barnet var för varmt och inte kunde somna på grund av bland annat det?

SJÄLVKLART var det därför men av alla lösningar var det väl det mest idiotiska de kunde hitta på.
Jag hade som förälder aldrig gjort något liknande, jag är lite för hänsynstagande och innovativ för det.

Jag tror "vi" har olika grundvärderingar här?
Jag har alltid haft som utgångsläge att jag inte vill störa andra människor, what so ever. Därtill är jag redan från barndom hårt präglad på ansvarstagande. Man kan tycka vad man vill om det men det ställningstagandet har inte varit annat än ett lyckat koncept i mitt liv.

Är det kort och krasst att beskriva barn som "oljud"? Det var ju ett intressant sätt att se det. Ungefär som att kvinnor, kort och krasst och utan krusiduller, är sexleksaker eller något annat nedsättande substantiv.

Det var inte barnet som beskrevs som ett oljud utan just oljudet i sig.
Hantering av oljudet genom isolering eller avlägsning.
Om MISSLJUDET kommer från ett husdjur eller ett barn - oväsentligt.

Jag tappar inte bara hakan, jag blir mörkrädd.

Tydligen skall man vara välutbildad o välbeställd för att få skaffa sig barn o man får absolut inte bo i sjabbiga hyreshusområden.

Det påminner lite väl mycket om tvångssteriliseringar som förekom här i landet för inte så länge sedan.
:eek:

Ja det är skrämmande, jag tycker också det är skrämmande åt andra hållet när vissa tycks mena att föräldrar inte kan göra fel och att barn ska få störa hur mycket som helst utan att man gör något åt det. Det är ens rättighet och omgivningen ska bara acceptera och bo hos släkt och vänner så de kan sova ut och komma tillbaka utvilade (hur utvilad man nu blir på kompisens soffa) och erbjuda sig att ta hand om barnet så att föräldrarna ska få sova.

Självklart ska barn få finnas till men lika självklart är det att om det blir problem så gör man vad som går för att underlätta för en själva och omgivningen inklusive att informera, men inte ska man behöva flytta till ett ensligt hus i Norrland för att undvika att störa eller behöva be om ursäkt för att man finns till. Om inte annat så för att man knappast kan vara en bra förälder om man aldrig får sova, det finns stora risker att det till slut brister och man gör något direkt dumt, att inte få sova ordentligt på månader leder inte direkt till ett bra omdöme.

Jadå, jag är väl medveten.
Jag har aldrig lyckats få en man att diagnosstämpla mig, det trots intensiv forumaktivitet på både flashback (fast där anses ju alla manliga medlemmar ha diagnoser :D) och Bukefalos.
På buke, av kvinnor, har jag tappat räkningen på antal gånger jag fått diverse diagnoser. Misstänker dock att dessa kvinnor saknat högre akademisk kunskap inom området.
Irl har jag bara blivit utsatt för personangrepp av mitt ex, han hade dock diagnos :D

Jag tror förklaringen inte bara ligger i vissa kategoriska uttalanden, utan även att du lägger relativt mycket tid på att beskriva dig själv som någon form av föredöme (innovativ, ansvarstagande, hänsynstagande, problemlösande - etc etc). Jag känner massor av människor som är "top notch" på en hel del saker, men ingen av dem skulle beskriva sig som någon modell för andra på det viset du gör. Aldrig i livet.

Självklart ska barn få finnas till men lika självklart är det att om det blir problem så gör man vad som går för att underlätta för en själva och omgivningen inklusive att informera men inte ska man behöva flytta till ett ensligt hus i Norrland för att undvika att störa eller behöva be om ursäkt för att man finns till. Om inte annat så för att man knappast kan vara en bra förälder om man aldrig får sova, det finns stora risker att det till slut brister och man gör något direkt dumt, att inte få sova ordentligt på månader leder inte direkt till ett bra omdöme.

Men enligt vissa i tråden är det precis vad som kan krävas av föräldrar. Att man tar ut ungen hela nätterna trots väldig kyla, man ska hyra ett hus på landet och eftersom man är barnledig är det ju plättlätt att bara packa och åka ungefär. Diskussionen är så himla vriden på sina sina ställen att jag faktiskt tycker att det är en smula skrämmande.

Ja det är skrämmande, jag tycker också det är skrämmande åt andra hållet när vissa tycks mena att föräldrar inte kan göra fel och att barn ska få störa hur mycket som helst utan att man gör något åt det.

Vem har påstått detta? Kan du citera?

Jag tycker för övrigt att man kanske bör skilja på bebisar och barn. Barn för mig signalerar unga upp till ca 15 år.

Får jag upprepa dessutom att ingen i tråden utsatts för barnskrik 20 h/dygn?

Ojdå det var visst "bara" 18h som vi diskuterade.
Om du nu anser att bebisskrik är något som vuxna bara ska förväntas stå ut med så är jag nyfiken på hur du ser på följande situation:
Paret X har en bebis som skriker 18 timmar per dygn och har så gjort i fyra månader. Paret Y har också ett litet barn, ett barn som ibland har svårt att sova. De senaste fyra månaderna har deras barn knappt hunnit somna innan det väcks av paret X:s barn. Nu lider alltså paret Y:s barn av väldig sömnbrist. (Det påverkar givetvis föräldrarna också men de får förstås bara stå ut.) Min fråga är hur barnet Y ska motiveras att inte kunna sova pga barnet X:s skrikande?

Att befria huset från det som hindrar de boende från att sova måste ju vara problemägarens sak att göra.
Eller har människor helt tappat förmågan att ta hand om sig själva och sina egna problem?
Det pekas på att det är hyresvärden, BVC eller allmänt "någon annan" som skall lösa problemet alternativt leva med att inte få sova.
Helst så skall grannarna som inte får sova dessutom avlasta föräldrarna.

Visst är diskussionen vriden.

Du har påstått det, men det går inte att citera utan det är andemeningen såsom jag uppfattar det, som genomsyrar dina inlägg, och det är många små pusselbitar inte enkelt citat att hitta.

Jag tror det exempelvis var du (kan ha fel om person) som tyckte man var lyckligt lottad och istället för att klaga kunde sova hos kompisar/släkt och erbjuda sig att passa barnen.

I ett annat inlägg så menade jag på att störningsjouren (socialen/polisen) kan vara ett alternativ då föräldrarna inte verkade bry sig. Svaret jag fick gick om jag mins rätt ut på att man får stå ut och att jag skulle länka till någon expert för att styrka påståendet att alla föräldrar inte är perfekta och tar sitt ansvar.

Ja exemplen är många, genomgående så är det en del här som menar på att barn får låta och grannarna måste stå ut (och att grananrna ändå är kärringar och bitterfittor som klagar på allt så att informera dem är uteslutet).

Senast ändrad:

Jag tror det exempelvis var du (kan ha fel om person) som tyckte man var lyckligt lottad och istället för att klaga kunde sova hos kompisar/släkt och erbjuda sig att passa barnen.

Jag har skrivit det till dig förut och skriver det igen: Skilj på åtgärder och argument som påstås vara för barnets bästa, och de som bara går ut på att föra fram sin rätt (som granne). Om du oroar dig för barnets väl och ve är störningsjouren ett tämligen korkat alternativ. Är man akut oroad ringer man polic eller socialtjänst. Vill man hjälpa till på annat vis är det mer konstruktivt att erbjuda sig att ge föräldrarna avlastning. Det är inget krav. Men det är en klok och god gärning som kan gynna både barn och förälder. Dessutom öppnar det för en trevligare dialog. Min granne har erbjudit sig att passa min son för att låta mig sova - jätterart, verkligen! Och är man ensam med ett spädbarn är det guld värt.

Din rätt till tyst lägenhet som granne är en helt annan sak. När det gäller små barn har du, som jag tolkar diverse inlägg här inklusive egna samtal till störningsjouren, inte den rätten. Vill föräldern inte ha med dig och dina klagomål att göra får du nog isolera själv.

Överlag tycker jag att det är intressant, och fruktansvärt på samma gång, att det för många är mer främmande att hjälpa en annan människa, än att göra anmälningar och skicka böter.

Låter som ett ganska fiktivt exempel, det också.

Jag hittade var jag fick dessa 20h ifrån.
En användares egna exempel ur sitt liv.
Åh, vi har liknande grannar som är så jävla puckade så det finns inte... Vi bor lyhört, våra grannar har visserligen inte ringt störningsjouren, men de har ringt hyresvärden, socialen, snackar skit att vi är urusla föräldrar som låter Carl ligga och grina nätterna igenom.

Carl är snart sju månader... Han har skrikit i princip 20 timmar om dygnet sedan han föddes. TÄNK om våra grannar VISSTE att vi varit på sju läkarundersökningar på lasarettet för utredningar för hans mage innan de öppnar käften nästa gång? TÄNK om de VISSTE att Calle fått gå igenom gastroskopi som fyramånaders bebis??? TÄNK om det VISSTE OM att Calle troligen har en alldeles för trång magmun och till det en mage som definitivt inte jobbar som den ska? TÄNK om de VISSTE innan de öppnade käften och tog reda på hur vi som föräldrar känner oss när vi inte kan TRÖSTA vår pojk utan MÅSTE vänta tills magen växer ikapp och inte har något annat val?

Jag är så jävla trött på folk som snackar skit och inte tar reda på fakta först... Jag hoppas verkligen inte det är så i det här fallet.

Ja exemplen är många, genomgående så är det en del här som menar på att barn får låta och grannarna måste stå ut (och att grananrna ändå är kärringar och bitterfittor som klagar på allt så att informera dem är uteslutet).

Bitterfittor har jag inte skrivit något om, så håll mig utanför det om du vill fortsätta diskutera med mig.

Jag hittade var jag fick dessa 20h ifrån.
En användares egna exempel ur sitt liv.

Nu är ju inte Cambrie granne, men drabbad ändå, eftersom hon också tvingas lyssna på skriket. Jag lider med hennes son och alla i omgivningen. I övrigt vill jag inte kommentera hennes fall, dels för att jag inte vet särskilt mycket om det, dels för att hon har lämnat tråden.

Du påstod att ingen i tråden hade blivit störd 20h/dygn.
Och att det skulle vara ett fiktivt exempel.
Och jag påstår härmed att du har fel.

Om man har den situationen att ett barn skriker 20h/dygn i 7 månade i ett lyhört hus, så är nog alla i huset tämligen utmattade av sömnbrist.
Tycker du att det är hyresvärdens problem eller är det BVC som skall lösa det?
För föräldrarna har inget ansvar då?

Jag skrev att NO1 inte blivit drabbad. Det finns säkert människor där ute som tvingas stå ut med timmar av barnskrik och inte kan sova - märkligt vore det annars - men de som är mest kategoriska i den här tråden har mig veterligen inte blivit utsatta för något sådant.

Om man har den situationen att ett barn skriker 20h/dygn i 7 månade i ett lyhört hus, så är nog alla i huset tämligen utmattade av sömnbrist.

Nu är vi inne i hypotetiska scenarion igen och jag tycker nog att du är lite elak. Cambrie har ju redogjort för en hel del av den frustration och ångest hon har över detta, samt läkarbesök, så att hon inte har tagit ansvar är rätt taskigt att skriva.

Senast ändrad:

Jag skrev att NO1 inte blivit drabbad.

Nej du skrev:
Får jag upprepa dessutom att ingen i tråden utsatts för barnskrik 20 h/dygn?

Det är svårt att diskutera med någon som vrider sig som en ål.

Så vad tycker du att man skall göra i fallet:

Visa inlägg
Om man har den situationen att ett barn skriker 20h/dygn i 7 månader i ett lyhört hus?
Vem äger problemet?
Vem skall inte få sova?

Och att det skulle vara ett fiktivt exempel.
Och jag påstår härmed att du har fel.

Tycker du att det är hyresvärdens problem eller är det BVC som skall lösa det?
För föräldrarna har inget ansvar då?

Fick ett mail att jag borde komma hit och försvara mig igen:crazy:

För det första: Hyresvärden kan inte vräka på grund av barnskrik, detta enligt både vår hyresvärd och hyresgästföreningen. Enligt de sistnämnda uppmanar de att den som blir störd ska kontakta grannen, därefter hyresvärden. Vill inte hyresvärden göra något går det att gå till hyresnämnden.

För det andra: Påstår du att vi inte har gjort någonting alls? Vill gärna veta vad du grundar det på? Påstår du att vårt hus är lyhört? Har du varit här? Jag kan konstatera att jag sjä'lv inte hör grannens jakthund yla (oberoende av tidpunkt, den ylar när den är ensam, vilket den är rätt ofta), åtminstone inte så jag inte kan sova... Man kan höra den om man står alldeles utanför hennes fönster...

För det tredje: Vad jag anser om mina grannar, är väl upp till mig? Det har kommit upp av helt andra orsaker, som jag försökt förklara, tidigare i tråden. Jag har svårt för människor som håller på som de hållit på sedan vi flyttat hit, det tänker jag inte be om ursäkt för. Varför skulle jag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka