Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag har många perspektiv.
Som förälder.
Som granne.
Som hyresvärd.
Som hyresgäst.
Som bostadsrättsinnehavare.
Som villaägare.

Och några till.
Hur många perspektiv har du?

Jag har varit allt det där utom villaägare. Vad försöker du påskina?

Jag skulle låna ut stuga till mina vänner - har du inga mera lyckligt lottade vänner som du kan låna av?

Och med er situation så är det väl närmast soc som får lösa problemet.
Vilken soppa ni har satt er i.

SJÄLVKLART var det därför men av alla lösningar var det väl det mest idiotiska de kunde hitta på.
Jag hade som förälder aldrig gjort något liknande, jag är lite för hänsynstagande och innovativ för det.

Jag tror "vi" har olika grundvärderingar här?
Jag har alltid haft som utgångsläge att jag inte vill störa andra människor, what so ever. Därtill är jag redan från barndom hårt präglad på ansvarstagande. Man kan tycka vad man vill om det men det ställningstagandet har inte varit annat än ett lyckat koncept i mitt liv.

Va? Så om barnet skriker av värmen får de inte åtgärda det genom att öppna fönstret så att det blir svalare och barnet somnar? Vad menar du att de skulle ha gjort? Tappat upp ett kallt bad (förkortar antagligen inte skriktiden)? Sprungit iväg på någon nattöppen butik och köpt en fläkt (antagligen inte ens möjligt, men återigen så hade det knappast förkortat skriktiden).

Jag har skrivit det till dig förut och skriver det igen: Skilj på åtgärder och argument som påstås vara för barnets bästa, och de som bara går ut på att föra fram sin rätt (som granne).
Jag utgår från vad folk skriver här och deras argument. Det blir absurt om jag ska utgå från vad debatörer eventullet gör och som de inte skriver här. Menar du att argumenten inte är baserade på verkligheten utan rena påhitten eller?

Om du oroar dig för barnets väl och ve är störningsjouren ett tämligen korkat alternativ. Är man akut oroad ringer man polic eller socialtjänst.

Det var därförnjag skrev "I ett annat inlägg så menade jag på att störningsjouren (socialen/polisen) kan vara ett alternativ då föräldrarna inte verkade bry sig" och inte enbart störningsjouren." Jag menade givetvis att man skulle väla det lämpligaste för just den aktuella situationen. Varför trodde du jag fyllde på med soc och polisen? För att jag menade att man inte skulle ringa dit eller?

Vill man hjälpa till på annat vis är det mer konstruktivt att erbjuda sig att ge föräldrarna avlastning. Det är inget krav. Men det är en klok och god gärning som kan gynna både barn och förälder. Dessutom öppnar det för en trevligare dialog. Min granne har erbjudit sig att passa min son för att låta mig sova - jätterart, verkligen! Och är man ensam med ett spädbarn är det guld värt.

Jo om man vill hjälpa, men nu gällde det en fiktiv perosn som led av sömnbrist och rådet var, hjälp föräldrarna som har det ännu värre. Hjälpa jovisst, men det lär inte vara effektivt mot ens egen sömnbrist. Det är dock ett praktexempel du kommer med, istället för att åtgärda orsaken (att grannen blir störd) ska grannen flytta hemifrån ( bo hos kompisar/släkt var i samma inlägg) och sedan passa barnet.

Din rätt till tyst lägenhet som granne är en helt annan sak. När
det gäller små barn har du, som jag tolkar diverse inlägg här inklusive egna samtal till störningsjouren, inte den rätten. Vill föräldern inte ha med dig och dina klagomål att göra får du nog isolera själv.

Ja och det är just detta jag menar, enligt dig har man rätt att störa, det är grannen som är problemet som har mage att bli störd av ditt lilla underverk. Du vill inte lägga 2 strån i kors för att underlätta, hellre än att du försöker dämpa ljudet så ska alla grannar göra det. Dessutom säger ett samtal till störningsjouren väldigt lite om rättspraxis, om det nu finns någon.

Överlag tycker jag att det är intressant, och fruktansvärt på samma gång, att det för många är mer främmande att hjälpa en annan människa, än att göra anmälningar och skicka böter.

Och jag tycker det är intressant att du anser att ditt barn stör ( och här talar vi inte om enstaka skrik och överkänsliga grannar utan månader av skrik många timmar om dygnet) så ska alla i omgivningen dansa eftwr din pipa, de ska isolera sina lägenheter, flytta till släkten och passa ditt barn.

Jag passar gärna barn och hjälper gärna till, men om föräldrarna inte bjuder till och bara hänvisar till sin rätt och skiter i problemet då blir det ingen hjälp utan i slutändan gott om klagomål. Nu har jag inte klagat på en enda granne trots att jag mestadels bott lägenhet så särskillt känslig är jag inte.

Senast ändrad:

Nu behöver det inte vara så att jag väljer att blotta min ekonomi på ett forum, så det kan ha varit ett exempel :grin: men jag kan dock konstatera att så enkelt som ni får det att låta är det inte... Och nej, personligen har jag inga vänner som har en massa stugor till övers, det är inte direkt det man väljer att lägga pengar på i min vänkrets... Men jag kanske har någon granne som tillhör den äldre generationen som har det???

Du slingrar dig själv, inse att det inte är så enkelt att bara hitta en stuga någonstans för många familjer (jag känner ingen familj som skulle kunna göra det)... Och döm inte ut hur andra familjer har det med ekonomin, för det är något du verkligen inte kan veta överhuvudtaget något om... Socialen är för övrigt ingen bostadsförmedling, de har definitivt inte stugor till övers för barnfamiljer som i övrigt har ett fungerande liv med lägenhet och jobb :crazy: tror du på det själv?

Stora bolag har andra resurser och kan räkna med att barnen växer upp och föräldrar samt barn blir lönsamma på sikt.

Som liten hyresvärd så har man mycket små marginaler.
Den hårt styrda hyresnivån ger inga direkta överskott till extravaganser.
Det är oftast t.o.m. så att man måste lägga till egna pengar för att få det att gå runt.
Att öka lånen på fastigheten är ett vanligt sätt att finansiera renoveringar.

Jag hoppas du aldrig hyr ut till en barnfamilj som är med i hyresgästföreningen, kan stå dig dyrt om du vräker dessa på grund av att barnet skriker...

Precis.
Så då blir det ännu svårare för unga, blivande föräldrar att få hyra en bostad.
Eftersom att små hyresvärdar försöker att undvika dessa.
Ett trist resultat av att man inte vill ha trassel i huset.

I mitt fall så spelar det dock ingen roll då bostäderna ligger i fristående hus och ingen blir störd.
Ett idealiskt boende för musiker och barnfamiljer.

Va? Så om barnet skriker av värmen får de inte åtgärda det genom att öppna fönstret så att det blir svalare och barnet somnar? Vad menar du att de skulle ha gjort?

Varit förberedda och skaffat sig en AC.
Man vet ju när det blir varmt, det står i väderleksrapporten.

Om barnskriken gör det omöjligt att stanna i den ordinarie bostaden utan att äventyra kontraktet så kan nog Soc hitta på både det ena och det andra.

Det är tydligt att vissa inte anser att de behöver förbereda sig för något här i livet.
Och då så blir det ju som det blir - oförberett.

jag tror det mesta i den här tråden är hypoteser och antaganden, ja.

Jo om man vill hjälpa, men nu gällde det en fiktiv perosn som led av sömnbrist och rådet var, hjälp föräldrarna som har det ännu värre. Hjälpa jovisst, men det lär inte vara effektivt mot ens egen sömnbrist. Det är dock ett praktexempel du kommer med, istället för att åtgärda orsaken (att grannen blir störd) ska grannen flytta hemifrån ( bo hos kompisar/släkt var i samma inlägg) och sedan passa barnet.

Jag tycker inte att störda grannar GENERELLT SETT I HELA LANDET verkar vara ett särskilt stort problem, med tanke på att det inte finns ett enda rättsfall. Däremot finns det massor av föräldrar som behöver hjälp och barn som lider på olika sätt av uttröttade föräldrar. Jag tycker det låter som en sak att prioritera framför grannars eventuella sömnbrist.

Ja och det är just detta jag menar, enligt dig har man rätt att störa, det är grannen som är problemet som har mage att bli störd av ditt lilla underverk.

Så ser verkligheten ut. Jag tänker inte lägga två strån i kors, nej, för att lagstadga att barn inte får skrika. Det är korrekt.

Och jag tycker det är intressant att du anser att ditt barn stör ( och här talar vi inte om enstaka skrik och överkänsliga grannar utan månader av skrik många timmar om dygnet) så ska alla i omgivningen dansa eftwr din pipa, de ska isolera sina lägenheter, flytta till släkten och passa ditt barn.

Man får väl göra vad man kan, av ren självbevarelsedrift? Det är förmodligen lättare att som student ta sitt pack och vila ut någon annanstans än vad det är för föräldrar att ta med sig bohag plus barn. Vad är egentligen viktigast här - lösningar eller vems felet är?

Jag passar gärna barn och hjälper gärna till, men om föräldrarna inte bjuder till och bara hänvisar till sin rätt och skiter i problemet då blir det ingen hjälp utan i slutändan gott om klagomål. Nu har jag inte klagat på en enda granne trots att jag mestadels bott lägenhet så särskillt känslig är jag inte.

Nej, och det förstår jag mycket väl. Man får väl göra sitt bästa från båda håll, men mer än sitt bästa kan man inte göra.

Vad menar du med passusen om hyresgästföeningen. Mig veterigt har de inga som helst befogenheter som inte en icke medlem har. Ska det stå någon dyrt så måste det upp för prövning i rätten och där är reglerna de samma oavsett medlemskap.

Du har fortfarande inte fattat att en hyresvärd inte kan vräka någon på grund av den anledningen på rättslig väg? Vad ska då soc in och göra menar du?

Märk ord:grin:, man får god hjälp därifrån. Det får man säkert med en advokat om man inte är medlem också, men det är kanske lite lättare att få tag i rätt (kunniga) personer om man är medlem och vet direkt var man ska vända sig:)

Ja då har vi det där, du är alltså ett praktexempel på en person jag gärna ringt soc polis och störningsjour för att få rätt på problemet. Du anser att grannarna äger problemet med störande barn ( extremt störande tom) då får du även acceptera att de vidtar lämpliga åtgärder. Aldrig att jag gjort det samma mot en som försöker, där hade jag snarare gjort mitt bästa för att hjälpa.

Det är så i den här världen, vill man att omvärlden ska visa hänsyn och hjälpa till då gör man bäst i att göra det samma själv. Hur du sedan i samma tråd kan utrycka att man får göra sitt bästa från båda håll och att du inte tänker lägga två strån i kors för att det är din rättighet att ha skrikande barn känns en aning tvetydigt.

Du har fortfarande inte fattat att en hyresvärd inte kan vräka någon på grund av den anledningen på rättslig väg?
Det beror nog på vad som står i kontraktet.
Har man skrivit på ett kontrakt där man förbinder sig att ha tystnad mellan 22-07 så kan man bli vräkt p.g.a. kontraktsbrott.
I Stadgarna till en av mina bostadsrättsföreningar så stod det så, och det gäller faktiskt.

Vad ska då soc in och göra menar du?

Skydda de övriga boende.
Det handlar ju inte bara om föräldrarna och barnet.
Men jag vet föräldrar och barn som blivit placerade i jourhem av olika orsaker.
Så nog finns det olika lösningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka