Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?
Ibland blir jag lite konfunderad av sådana här diskussioner. För jag tror ingen av sidorna menar det som den andra sidan TROR att de menar
.
Mina åsikter är
1. Som förälder gör man sitt bästa för att inte störa sina grannar, sina vänner, ja, folk i allmännhet. Om mitt barn är lesset måste jag ju göra mitt bästa för att behålla grannsämjan. Både genom en dialog med sina medmänniskor (inte alltid man förstår vad som stör/inte stör, dvs. hur mycket som läcker igenom och så), och genom vanligt sunt förnuft.
I somras när min dotter kräktes natten igenom och vrålade en hel del, STÄNGDE jag såklart fönstret så att inte husen intill skulle störas. Trots att det blev varmt. Vi löste det med fläktar och så inne. Jag skulle räkna med att mina grannar skulle göra det samma tillbaka.
2. En 'normal' barnfamilj, dvs. fall där barnet krånglar då och då, kanske i någon vecka under sjukdom eller då och då om de har nattskräck eller något, måste få bo i sin lägenhet. Att kräva att de skall flytta därifrån eller andra extrema åtgärder kan ju inte vara någon som tycker egentligen.
De extremfall det pratas om här, med 18 timmar per dygn i månader, kan ju inte vara direkt vanligt... och jag antar att de som tycker att barnfamiljen inte skall få vara kvar i sitt hem bara tänker på DESSA fall, inte 'normala' fall. Så jag tror (HOPPAS) att ni som tycker att barnfamiljer inte skall finnas i hyreshus inte avser ALLA barnfamiljer, utan att just dessa extremfall måste lösas på något sätt. Och att det är en begränsad tid. Och där kan jag ju hålla med (även om jag inte håller med om att det är 'enkelt')
Ingen förälder här tycker nog EGENTLIGEN att barnfamiljer har total rättighet till ljudmiljön, eller att alla andra bara skall anpassa sig. Och ingen hyresgäst tycker nog att alla barnfamiljer skall kastas ur sina lägenheter och att de får skylla sig själva för de valde ju att skaffa barn och de borde fattat att de skulle hamna på gatan om barnet var lesset en natt. Men det låter lite så i diskussionen