Barndomens hästdrömmar

Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag red också på ridskola med halvblod och manskapssadlar! ;)

Själv drömde jag om en brun ponny med bläs, som älskade att hoppa. Och jag fick faktiskt en sådan, men då var jag vuxen. Min man och jag hade ett halvblod som vi delade på, och vi behövde en sällskapshäst när vi flyttade till eget stall. Det blev new foresten Sorgay, som jag hade mycket roligt med. Tyvärr fick han kvickdrag och blev bara tio år. :down: Men då fick jag tillfälle att uppfylla en annan gammal dröm: rida islandshäst!

Det blev tio år med isisar, ingen egen men jag red många olika och hade en härlig tid. Sen protesterade både leder och luftrör.:banghead:

Så numera är jag pudeltant och tävlar rallylydnad!
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag ville ha en arab och den skulle vara vit! ju äldre ju jag blev, dessto mer ville jag ha en frieser också. I stallet har jag nu en vit arab och jag har även haft två frieserhästar....och haha...och så har jag ju nu en korsning frieser/arab. Så det verkar som det man drömde om som liten håller i sig.
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

KL

Jag ville ha en arab, en skimmel, gärna hingst... Nu har jag visserligen en arab, men förnuftet fick vara med på ett hörn så hon är brun och sto istället. Vita hästar har ju en förmåga att förvandlas till skäckar emellanåt och det har jag ingen lust med. Ston är ju dessutom lättare att hitta stallplats till än en hingst. Där tog nog det förnuftiga slut i mitt hästköp, hon är köpt med hjärtat!
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Självklart drömde jag om en häst. :p

Han skulle heta Pirat och vara helt chokladbrun, även man och svans. Jag fantiserade ett födelsedatum för honom och "bestämde" att när han blev 3 och stor nog att rida på skulle jag ha lyckats få en egen häst. Så blev det förstås inte, men min häst (som nu tyvärr är borta) köptes när han var 17 och var då i samma ålder som Pirat skulle ha varit. Har faktiskt inte tänkt på det tidigare :D
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag önskade mig en fux med bläs och 4 vita, alternativ skimmel. Den skulle vara super het och hoppa som en dröm!
Kommer ihåg att jag ringde på alla annonser där det fanns en fux. Den skulle vara maxad D-ponny.

Men det blev en brun NF, som inte alls var het eller ville hoppa.. 143 cm.
Fick dock lägga hoppningen på hyllan efter några år, p.g.a. att jag inte fick runt honom på hoppbanan.
Då blev det dressyr för min del, vilket har fortsatt.

Han blev 22 år gammal.

På bilden har han varit 17 år.
000_15862_zpsc3c21f8a.jpg


Därefter drömde jag om en svart hingst, vilket det också blev :D
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag ville ha en kolsvart nordis, vad är grejen med maffiga svarta hästar och småflickor? :D Jag ville dock inte ha en bångstyrig hingst som bara jag kunde rida, utan det skulle vara en snäll och klok valack, men såklart högt utbildad och "showig" så man kunde visa upp sin stolta springare :p

Färgad av Lena Furberg-serier då skulle min kära nordis vara områdets hästmotsvarighet till "Lassie". Han skulle alltid rädda dagen genom att dra upp hästar, människor och bilar som gått ner sig i kärr eller genom isen. Företrädelsevis skulle han rädda snorkiga sporthästtjejer som sen ändrade åsikt och fick äta upp sina ord :rofl:

Den drömmen ligger nog fortfarande kvar, tror jag, men den konkurrerar numera om en kritvit, enorm Shire som jag såklart skulle döpa till Gandalf eller Skuggfaxe :D

Om jag skaffar häst någon gång lutar det starkt åt kallblodstravare eller welsh cob, det är verkligen min typ :)
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Kl
Min dröm var en d ponny eller liten storhäst, vit och smäcker. Den skulle vara super trygg och super snabb, inkörd och så skulle den kunna hoppa ( så man kunde hoppa över stengärdena och rida ut i skogen).
Drömde/hoppades alltid att föräldrarna skulle komma med en sån häst vid busshållplatsen, så man slapp gå eller cyckla hem :p.

Första ponnyn var en 18 årig valack, skäck och liten b ponny. Super snäll men kunde inte hoppa och går för skröpplig för att ta med på ridskolan.

Sen ville jag ha en brun ponny med vita strumpor, skulle vara jätte bra på hoppning så jag kunde tävla den.

Sen ville jag ha en stor brun valack, läromästare och vara runt 155 i mkh.

Blev ett galet fux sto på 167cm i mkh :p, hoppa kan hon men är allt ifrån super trygg och lättriden :).
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Min första egna häst var min önskehäst, favoriten på ridskolan som jag fick köpa loss och åren med henne var verkligen som en hästboksdröm. Hon är en änglahäst nu och jag saknar henne så :heart

Hon var liten och ädel, med riktigt djupt rödbrun päls med svart "apelkastning" på rumpan och svart man och svans, svarta ben. Några vita hår i pannan bara. Mulen liten, svart och luddig, mjuk som den finaste sammet och de allra snällaste ögon. Pigg och glad, lite busig och lite lättskrämd, men helt genomsnäll och ärlig, ville alltid vara till lags, perfekt att lära sig rida på. För många var hon "en vanlig brun", men för mig var hon verkligen drömhästen!

Jag drömde länge om en schabraktiger, grå eller brun med vit prickig rumpa och tjock svajig man. Smäcker men kraftfull och med attityd liksom. Nu har jag nääästan en sån ;) Wilda är fullblodskorsning, brunskimmel och under större delen av året är hon brun och lite gråspräcklig med vit rumpa, manen den svajar och den där attityden får jag allt smaka på ibland, även om hon också är väldigt snäll och kärvänlig. Hon är också en drömhäst, mitt lilla wilddjur.
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag ville nog också ha en svart häst ibland, antingen en hingst som skulle heta Blixten eller ett sto vid namn Paloma. Men i övrigt varierade jag mig beroende på vad jag läst eller fått läst för mig. Så jag grubblar på om inte Fjalar var första drömhästen, eller....Nej, om jag backar ytterligare så var det Lilla Gubben för min farfar fick sitta i en soffa och vara "Lilla Gubben" medan jag var Pippi. Men sen blev det min mamma som fick vara Fjalar istället och ha mig på ryggen ute i skogen och helst skulle hon har bruna kläder för att "se äkta ut".
Men sen tyckte jag nog att bruna hästar med vit bläs var finast och hittade en gammal Min Häst serie om en häst vid namn Ajax och kom på att en egen Ajax hade jag också velat ha.
 

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 867
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 242
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp