Barndomens hästdrömmar

Houdinie

Trådstartare
Drömde ni, liksom jag, om egen häst redan som barn? Hur såg denna drömhäst ut? Blev det så?

Jag hittade i somras mina gamla skrivböcker från lågstadiet och hittade då en liten text om mitt önskehusdjur:
"Jag ska ha en häst som ska va svart och ha bläs och va busig och stegra ibland."'

Jag blev så full i skratt, för förra året (36 år gammal) köpte jag min första egna häst. Han är svart, har bläs och är busig. Jag älskar honom så, men ibland undrar jag varför jag skulle önska det där sista... ;)
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Klart att jag drömde om en egen häst :)

Jag ville ha en vit, kraftig och väldigt söt b-ponny som bara jag kunde rida och hantera.
Det blev en brun d-ponny :p men hon är kraftig och söt i alla fall :) Nästan alla kan rida henne men det är väldigt få som kan hantera henne. Nu skulle jag verkligen inte vilja ha en häst som passar in på den gamla beskrivningen.
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Min var antingen palomino eller fux med ljus man o svans, hingst förstås, det var bara jag som vågade rida honom, och han skulle heta något pretentiöst som Golden Flame eller nåt sånt :D

Nu har jag ett supersnällt skimmelsto. Enda som "drömmen" och hon har gemensamt är att båda var/är araber. :love:

Men jag har fortfarande ett gott öga till fuxar med ljus man o svans. :d
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag var extremt lyckligt lottad, jag fick min första egna häst när jag var 11 år. Ett busigt treårigt fjordsto...

Men jag drömde om en svart häst (oklart vilken ras, men stor varmblodig häst) med fyra höga vita strumpor och lykta.

Kanske en kallblodstravare? :p
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Först ville jag ha en svart häst med 4 vita strumpor och bläs, blå ögon och han (hingst såklart!!) skulle vara enorm och det skulle bara vara jag som vågade rida honom, verkar vara något återkommande det där med maktbehov hos barn! ;):D Låååång svepande man och svans, kraftfull och oftast helt galen när inte jag var med! O_o

När jag blev lite äldre var det fortfarande en hingst (eller valack) i modell Feliciano som var drömmen, en läromästare som hoppade svår klass så att man kunde skryta när dom andra på ridskolan hoppade 70cm! :sneaky::D Då var manen plötsligt kort eller knoppad men skulle fortfarande vara en mäktig häst!

Och när jag skulle köpa egen häst för några år sedan var det en stadig valack i modell läromästare som jag ville ha, gärna gått runt 140-150cm nånting i sina yngre dagar så att jag kunde plocka upp och börja träna! Ingen specifik färg, dock gärna en hunter!

Och så blev det ett ädelt och väldigt flickigt sto :p, fux men dock lika kraftfull som jag som liten önskade! :love:
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag drömde om två hästar. Ett sto som hette Star och en hingst som hette Silver. Kritvita och antingen d-ponny eller små hästar. Utseendet var kraftigt inspirirat från Windyböckerna ;) Dom kunde bara hanteras och ridas utav mig och vi red väl mest runt i full galopp och hoppade jättesvåra fälttävlanshinder.

Idag (en sådär 25 år senare) har jag två hästar, varav en skimmel (dock inte kritvit) och den vilda hingsten är en lugn, brun valack. Jag är väldigt glad att dom är lätthanterliga och inte heller svårridna. Vi tar det betydligt lugnare än i mina barndomsdrömmar och hoppar på sin höjd en rivbart 70-hinder.
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Min var en 5-årig svart hingst, smäcker och med stjärn! Ibland 1-4 vita strumpor med om jag inte minns fel... varierade nog, tror jag till slut valde det där antalet i den gamla versen med hur många vita ben som var bra eller inte... Yatzy hette han i alla fall, var vild och vacker men lydig och hoppade som en gud och givetvis var det bara mig han trivdes med på ryggen ;)

Idag... tja, har jag för tillfället ett tjurigt brunt sto som inte alls är särskilt lydig, däremot hoppar hon som en gud, haha. Får se vad det blir den dagen jag väljer en häst själv.
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag var extremt lyckligt lottad, jag fick min första egna häst när jag var 11 år. Ett busigt treårigt fjordsto...

Men jag drömde om en svart häst (oklart vilken ras, men stor varmblodig häst) med fyra höga vita strumpor och lykta.

Kanske en kallblodstravare? :p

Är det du Lena Furberg gjort en serie om?! *starstruck*
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

När jag var liten drömde jag om en jättesnäll skimmelponny med mjuk galopp. När det sedan efter ett antal år blev dags för min första ponny var det precis en sån jag hittade :love:
Senare har jag drömt om allt från oinridna araber till hästar som gått 150 till dressyrstjärnor och busiga fjordingar ;) Men en dröm har jag som aldrig släpper riktigt och det är en pigg, maffig d-ponny som har tävlat höga klasser i hoppning. Jag är vuxen och får inte tävla ponny "på riktigt", men den där hopponnyn har jag viljat ha i 10 år och än väntar jag... :D
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag vet en d-ponny som tävlar 120 mot storhästar med vuxen ryttare... till salu är hon också. ;)
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Ja, det är typ en sån jag vill ha :p
Fast nu har jag fullt i stallet och ännu mer fullt i tidsschemat, så jag lär vänta några år till är jag rädd. Hinner säkert bli en 80-årig dam innan jag skaffar den där ponnyn :rofl:
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag drömde också om en kolsvart häst, efter att ha läst Svarta Hingstenböckerna förstås.. Jag ville även ha Connemaraponny efter att ridskoleponnyn som blev min favorit var en sådan. Men det där med kolsvart vet jag låg före på önskelistan.

21 april 2003 föddes hon, ett kolsvart sto, rätt i mitt knä :love:

1378406_10151966785645948_681861725_n.jpg


320873_10150384608145948_1341436190_n.jpg
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

kl

Jag ville alltid ha en fjording, målade dom ofta (då hade dom alltid vit mage :crazy:) och tjatade. Det blev en nordsvensk som 15åring men det gick lika bra det :D

När jag var liten ville jag också ha en kolsvart hingst. Jag och min barndomskompis lekte alltid att vi hade häst, jag hade Svarta hingsten och hon hade Black Beauty. Jag kom dock fram till att hon hade svårt att hantera sin låtsashäst så jag skulle rida till den åt henne, hon fick inte tillbaka den :rofl:
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag ville bara ha min sköthäst.
En svart tjock liten bockig busig Shetlandsponny som kallades Solis

Skulle gärna vilja ha just den ponnyn fortfarande, men i ett slankare format och några decimeter större ;)
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jag ville ha ett Russ. Ett brunt Russ, en valack, med sån där mjölig mule... Han skulle heta Nicke eller Putte eller Nalle eller nåt sånt.

När jag var barn fanns inga ponnyer överhuvudtaget där jag bodde, i Norrland, ridskolan hade stora halvblodshästar från K4, med breda tunga manskapssadlar och vojlockar (sa man ju då) av grått tjockt ylle. Stigbyglarna var massiva.

Jag minns när jag såg min första ponny, det var som att se ett sagoväsen!

Nåt Russ fick jag aldrig. Jag fick aldrig ens känna hur det var att rida ett Russ..... :(
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Jodå, en svart arabhingst var ju drömmen- inspirerad av Svarta hingsten- böckerna förstås.
Och när jag som tonåring fick höra Alana Myles låt Black Velvet var ju namnet klart också ....

Araber blev det, någon svart blev det inte, men tycker jag har kommit hyfsat nära med min svartbrune gamle gosse ....:D

560116_562292393802328_1279069149_n.jpg
 
Sv: Barndomens hästdrömmar

Vilken bra tråd!
Jag drömde om en New forest, ett kolsvart sto, på 143 cm som hette Nebraska..Hon skulle ha gul grimmaO_o och vara lugn och fin.

Hade inte en endaste liten tanke på en islandshäst :)


:heart :heart :heart
Skulle aldrig byta henne mot nån NF
 

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 867
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 242
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp