Igår var andra gången jag hade de. Det började ganska bra, sen kom två eftersläntare, dvs unge nr 1 (den "jobbiga") och en annan.
De skulle lära sig att borsta och vad de olika borstarna heter. Den blyge ungen som grät förra gången var mycket mer framåt och vågade svara på frågor och det var jättekul (dessutom sa mamman att ungen hade varit supernöjd förra gången
).
Unge nr 1 kom som sagt försent. Hon skulle då berätta varför. Jag sa att det kan vi ta efteråt. Men ungen slutar inte prata ändå! Då gjorde jag ngt fult, jag fortsatte att prata och överröstade ungen (jag höjde ju inte rösten). Nåväl, alla började borsta på hästen och jag ska hjälpa en att välja en borste. Då ser jag i ögonvrån hur unge nr 1 KRYPER UNDER HÄSTENS MAGE! Jag säger till att man absolut aldrig aldrig aldrig får göra så då hästen kan sparka och bli rädd. Hade jag valt en annan häst hade ju ungen kunnat bli dödad.
Ungen frågar då hur man ska komma till andra sidan? Gå framför säger jag då.
Sen lugnar hon ned sig iaf ett tag. Allt flyter på bra och när det är 5 min kvar (kanske) så sätter en annan unge igång, ni vet hon ska vill piska hästar. Hon och en till frågar om de får gå in en box och titta (vi stod på stallgången bredvid en just då, tom box). Javisst sa jag (där gjorde jag nog fel nr 1). De andra borstar och kratsar hovar. Då ser jag att de leker inne i boxen. Jag säger att man inte får leka i stallet, hästar kan bli rädda och de bor ju där. De slutar. 2 min senare börjar "piskungen" leka igen. Jag säger till igen. Hon säger då att det är tråkigt att borsta, hon har ju redan gjort det.
Det är 8 ungar att hålla reda på. Jag känner att det är för mycket. Hade unge nr 1 och piskungen inte varit där, hade allt varit frid och fröjd, inbillar jag mig iaf.
Sen har jag en fråga. Jag kan inga namn på ungarna (jag är urkass på sånt). Däremot vet jag vad unge nr 1 heter, hon har ett mycket ovanligt namn. Jag har dock inte kallat henne vid namn ännu, för i min värld skulle det vara taskigt mot de andra barnen, när hon ändå är så jobbig så får hon bekräftelse på att jag bara kan hennes namn.....tänker barn så också?