Barn utan vett

Sv: Barn utan vett

LIA skrev:
Vad tror du det beror på?
Det kan inte möjligtvis vara din inställning till dom

Ja självklart.
Men nog bör jag få ha den inställningen ifred, det är väl inget straff på den?
Ett straff som alla hundägare sedan måste låta sina hundar effektuera på mig varje gång hunden träffar mig.

Jag har ingen skyldighet att vara "hundanpassad".
Jag är inte intresserad av hund, och anser mig ha min fulla rätt att slippa vara intresserad av hund.
Jag har prövat, de är inte något för mig.

Det konstiga är att riktigt väluppfostrade hundar, de irriterar mig inte.
Men de är så väldigt få i % räknat av alla hundar.

Snuffsan skrev:
På en skolgård t.ex. Ett barn med "IU-inställning" till hundar blandat med lite rädsla och en kopplad, obevakad hund på en skolgård tycker jag är en dålig kombination.
Den absolut sämsta och mest riskabla kombinationen faktiskt.
Som bäddat för olyckor där.

Om sedan detta barnet blir hetsat av sina kompisar som vet problemet, så kan en olycka mycket lätt hända.
Hunden råkar ut för ett barn som den inte begriper sig på och barnet blir rädd, och olyckan är ett faktum.

LIA skrev:
En bilskällare är inte ett dugg aggresivare än andra, när den väl kommit ut ur bilen.
Men fy vad trist det är för omgivningen.
Det skapar ju inte direkt några nya vänner eller någon god grannsämja.

Visst är det mycket man "ska", men man kan inte förutsätta att barn i "flock" med mycket varierande bakgrund och kunskap ska kunna den "koden". De måste lära sig det och jag tror inte att man ska förutsätta att alla på en skola har fått lära sig det. I så fall ska det vara en vuxen med som ser till att barnen lär sig att man inte går fram eller retar uppbundna hundar. Barn lär sig fort bara de får chansen.

Men folk lär sig i ett nafs att man inte går fram och tittar in i bilar med hundar i :angel:

Tittar och tittar. :crazy: Bland de värsta hundupplevelserna jag haft var innan jul då jag skulle hoppa in i min bil efter att ha varit på Ica och handlat tre stora kassar fulla med julmat. Jag hade bagaget fullt med sadlar och skulle därför ställa kassarna i baksätet. När jag slingrade mig in mellan min bil och en grön volvo hoppade plötsligt två storskällande hundar upp mot den halvöppna rutan i den gröna volvon. Jag höll på att få en hjärtattack, skita på mig och dö på kuppen. Det "enda" som hände var att jag tappade mina matkassar. :mad:

*lånar knapp*

Man bidner INTE upp en hund, utan att ha den under direkt uppsikt.
Den kan råka ut för både stenkastande ungar, fulla alkisar som ska leka, eller folk som kommer fram och ska klappa och sticka fram olämpligt godis.

Det ÄR idiotiskt att göra det som hundägare, mest för hudnens skull.

Jag förstår att du blir förbannad på ungarna -MEN det vettigaste i det läget hade varit att lungt FÖRKLARA varför man inte gör så, alla ungar har inte hundvana, i vissa kulturer är hundar "orena" och anses farliga de barnen har inegn aning om hur man ska bete sig med hundar.

De flesta ungar BEGRIPER faktistk om man förklara för dem VARFÖR man inte gör på ett sätt.

Jag hade gärna sett till att ungar fick lite "djurvett" lektioner i skolan och att folk överlag lär sig respektera vad jag som hundägare säger när jag ber dem att INTE klappa,mata min hund på bussar osv.

Bäst jag lägger mig i lite här igen. Hunden var INTE på skolgården (som vissa förstått och andra inte) och inte heller så att några barn kan komma fram till honom. Barnen får inte vara på den sidan av huset. Lite svårt att förklara utan en ritning, men ändå.

Att det är inte så smart att binda upp hunden där vet jag redan, men jag hade inget annat val just då. Det tråden gällde egentligen var bara att jag var förbannad på barnen som inte kunde ta en tillsägelse och dessutom erkänna vad de gjort.

Som tillägg kanske jag ska skriva att jag kommer aldrig mer ta med hunden dit.´

Om det är något oklart så fråga mig innan ni drar slutsatserna.

Snuffsan skrev:
Det var i direkt anslutning till skolgården, dvs på ett ställe där det finns mycket barn i rörelse. Och det var ingen som gick fram till hunden. Än mindre retade den.

Utifrån detta
Mitt i maten hör jag ett väldigt knackande och småbjäbbande. Jo, då har ett gäng mellanstadiebarn fått syn på min hund och försökte få hans uppmärksamhet.
så kallar jag det att reta hunden. De pockar på hundens uppmärksamhet, utan att han kan komma fram. Det är att reta hunden.

Ja, och det värsta jag upplevt med hundar i bil är när jag precis kommit ut från vet. med en av mina hundar och ser två tonåringar stå och slå och peta in en pinne till två hundar som ligger i bilen. Hundarna satt tysta bakom sina galler, men började naturligtvis skälla när de blev slagna och extrem hotade av dessa pojkar.

Kan säga att jag var inte glad. De pojkarna fick veta att de levde. :devil:

Bra! Det skulle vara fler som törs säga till på skarpen. Jag tror att samhället hade mått bra av att fler personer hade ögonen öppna så att säga. Förr fanns det ju alltid sura gubben och sura tanten och man fick ju veta att man levde om man gjorde bus när de såg på. Tyvärr finns de knappast kvar idag, men folkvett behövs läras ut fortfarande...

Tja, för att jag läste ditt inlägg om skälliga hundar i bil och fick lust att dela med mig av hur det kan komma sig att en del hundar faktiskt beter sig som de gör.

Men det var inte ämnat till dig personligen. Jag lånade din knapp bara. :smirk:

Men det är just det mycket av diskussionen handlar om. Den situation du beskriver är säkert en förklaring till varför en och annan hund skäller i bilen, men det ursäktar ändå inte hundarna som skrämde mig på parkeringen. Förstår du? De har ändå ingen som helst rätt att skrämma alla som närmar sig deras bil. Och kan de inte sluta med det beteendet så får ägaren låta bli att ta med sig hundarna då h*n är och handlar. Jag som har haft hundar hela mitt liv höll på att skita på mig, hur tror du att en gammal hundrädd tant reagerat? Eller ett litet barn? Förstår du hur jag menar och vad jag är ute efter här?

Det finns massor av människor i samhället som är hundrädda, som är ovana vid hundar, som inte tycker om hundar, som är som IU, osv. Det finns barn och vuxna som inte har en aning om hur man umgås med hundar. Det är alltid hundägarens ansvar att se till att mötena mellan dessa människor och hunden går så smidigt som möjligt. Det är ett ansvar man har både mot omgivningen och mot sin hund. Och om det inte går bra får man inte ställa sig och skälla ut folk, som trådskrivaren gjorde.

Nej, det förstår jag inte. Självklart har man rätt att ha sina hundar i bilen om man ska handla. Sedan om de skäller eller inte är ointressant.

Hundägare har också liv. De måste handla mat de med. Att de sedan kanske gör som jag, åker direkt från jobbet för att handla mat. Jag har ingen större lust att åka och lämna mina hundar hemma innan jag åker tillbaka för att handla. Har varken tid eller lust med det. Har iof inga hundar som skäller i bilen, men även om jag hade det så hade jag aldrig åkt den omvägen bara för att de inte ska skälla ut någon som går förbi.

Man kan inte ta hänsyn till allt och alla hur gärna man än vill.

Det säger du? Och samtidigt så tycker du att barnan i orginalinlägget ska ta hänsyn till att Madde85 placerat sin hund som hon gjort?

Ja, och att inga tonåringar skall peta med pinnar i bilen.

Hänsynen skall visst vara envägs?

Andras egendom antar jag att man tar hänsyn till.

Nu menar jag att man kan inte ta hänsyn till allas fobier och rädslor. Ingen tar hänsyn till mina.

Det har inte med rädslor och fobier att göra, utan en skällande hund i bilen bredvid är en akustisk miljöförstöring.
Den innebär att jag inte kan kommunicera med det talade ordet med min familj eller andra som jag åker bilen tillsammans med.
Det är ju lika illa som att ställa sig och skrika när några försöker att tala med varandra.

Och menar du allvarligt att bara för att andra inte tar hänsyn till dina fobier, vad de nu må vara, så tänker minsan inte du ta hänsyn till andras?
Vad har du för fobier då?
De kanske inte riktigt är möjliga att ta hänsyn till.

Stövelfobi?
Tvålfobi?

Jag lägger ner denna diskussion. Ni gör allt för att missförstå.
Du hoppar från det ena till det andra.

Det var Snuffsan som skrev att hon blev livrädd när hunden skällde. Har det inte med rädsla att göra? Nä, tydligen inte. Det gick snabbt över till att det var en akustiskt miljöförstöring. Vilket jag anser att barn som skriker i affären är, eller när de utanför min bostad skriker som galningar på dagiset som ligger 20 m bort.

Jag tar hänsyn till de allra flesta, men det finns självklart gränser. Jag tänker inte sluta gå ut med mina hundar i skogen bara för att vi kan möta en hundrädd.

Slut diskuterar för min del i denna tråd. Ämnet har spårat ur.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 769
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka