Min dotter är 5 år och har blivit intresserad av att träna hund. På mornarna när jag vaknar kan jag höra henne på övervåningen att hon tränar sitt, ligg och tass. Han följer henne runt och tycker att det är roligt. Men så ber hon om hjälp för att hon är trots allt ganska liten och förstår inte varför det inte fungerar ibland, eller hur hon ska göra när han ligger och hon vill få honom att sätta sig tex. Han är inte lydnadstränad men han kan givetvis allt det där, vanlig vardagslydnad - och dessutom är det mkt bc i honom så viljan finns och intelligensen med. Men då när jag dyker upp försvinner hon för honom och han tittar oavbrutet på mig - för vi jobbar ju ständigt i vardagen. Även om jag inte tittar på honom, för han vet att även om jag gör andra saker ska han alltid ha koll på mina signaler, och även när han gör andra saker också. Han har koll på sin matte alltid. Om jag visar henne och sen går iväg så följer han med mig eller ligger och tittar efter mig om han inte får följa med och hon får inte kontakt längre.
Har ni något tips på hur jag kan hjälpa henne utan att störa? Ska jag låta henne lära sig av sina misstag och klura ut det själv, eller finns det hundkurser för barn? Jag tror inte att han blir sån när det gäller andra vuxna utan det är just med mig, för han och jag är ett sammansvetsat team i vardagen och han är 100% dedikerad till mig.
Har ni något tips på hur jag kan hjälpa henne utan att störa? Ska jag låta henne lära sig av sina misstag och klura ut det själv, eller finns det hundkurser för barn? Jag tror inte att han blir sån när det gäller andra vuxna utan det är just med mig, för han och jag är ett sammansvetsat team i vardagen och han är 100% dedikerad till mig.