Barn smarta? Well...

H

humlanotrocadero

Är jag den enda som inte håller med när mammor o pappor himlar med ögonen samtidigt som de nästan chockat utbrister:

"Barn är SÅÅÅ MYCKET smartare än vad man tror"

Först undrar jag, vad tror man? Eftersom de flesta hänvisar till just "barn är så mkt smartare än vad man tror"

Jag menar alltså inte att barn är osmarta men jag undrar vad har vuxna för förväntningar på barn om de nu hela tiden blir så oerhört förvånade över att barnet lyckas tex lura till sig godis eller något annat?

Personligen tycker jag inte barn är speciellt smarta alls, de kan knappast sköta ett jobb eller gångertabellen, däremot tjata sig till saker kan dom men det ser jag inte som smart utan något osmart från föräldern:crazy:

Det är otroligt sällan jag träffar ett interligent barn, oftast ser man dom på TV i en dokumentär eller så.

Som vanligt är det nog bara jag med denna åsikt:p men jag skulle gärna höra föräldrars argument till varför just deras barn så chockat förbryllar dom med sin smarthet? :laugh:

Sv: Barn smarta? Well...

Men, jämställer du smarthet med att kunna gångertabellen och sköta ett jobb?

Jag tycker det sa allt om din smarthet.

Föräldrar tycker alltid allt deras snorungar gör är så himla otroligt, om det är så är att de hittar en extra fin snorkråka i näsan.

Och jag håller med, barn är inte smarta alls.

Jag tillhör inte heller dom som applåderar när föräldrarna tex. ska visa att deras 11-månaders bebis dansar till radion och därför alltså måste vara ett under av musikalitet!

Jag tycker inte heller om när det ska hurras över att barnen är så tidiga med att tex. gå eller prata. Som om det vore ett tecken på framtida intelligens.
Jag har haft sena barn och tidiga barn.
Vid 10 års ålder kan man inte säga vilken som var vilket..

MEN däremot tror jag att vi föräldrar är så förundrade över vad vi har åstakommit. Att det finns en facination, stolthet och en lättnad över att de små utvecklas så fort och ibland hänger vi inte riktigt med i svängarna!
Det är nog då vår förtjusning ibland rinner över inför vardagliga och självklara ting!

Smart är ett missvisande ord som i brist på annat används av häpna föräldrar som bevittnar utvecklingsfaserna!:p

OK du har nog så himla rätt, man är nog bara väldigt stolt o vet inte hur man ska uttrycka sig, gud vilket bara svar :) !!

Nej barn som gungar i knäna dansar knappast o skulle det vara en smart handling?

Ja inte sjutton jämställer jag det med att grina till sig en klubba eller gunga i knäna till musik i alla fall, det ser jag som naturlig utveckling eller härmande och knappast någon överinterligent som man behöver applådera.

Du får gärna svara på vad du anser att är sjukligt översmart? :idea: sådär så det är värt att ringa runt till släkten liksom!

Jag tycker Tryggs svar var himla bra! Så är det nog!

Ofta är det nog föräldrarna som inte är smarta nog att inse att ALLA inte tycker att deras barn är fantastiskt och speciellt :p.

Och att lura till sig saker är väl ett tecken på att de är mer manipulativa än man förväntat sig, inte kanske smarta ... men jag tror att många menar att barns förmåga att förstå och ta till sig saker som inte är riktade till dem, kanske underskattas? Att det är det man syftar på? Man pratar över huvudet på dem som bebisar och fortsätter med det när de är 3-4 och inser inte att de faktiskt vet precis vad som diskuteras (och hur de skall utnyttja det)?

Jag vet inte, hoppas jag aldrig blir sån. Jag tycker såklart att min tjej är det mest fantastiska i världen, hon är under av mirakel, och jag förvånades till exempel i början av att lungorna liksom bara funkar efter förlossningen, att alla blodsystem och allt är på plats, att det skapats inne i mig. Det kanske är förlängningen av den känslan som blir att man tycker att allt är så fantastiskt smart med barnet sen. Än så länge är hon inget under av smarthet, hon skriker när hon är trött istället för att varva ner och sova, hon äter fast hon är mätt och river sig själv på näsan med små vassa naglar :p

Edit : Apropå ringa runt till släkten-fantastiskt, det gjorde jag när min tjej gått upp i vikt en massa :D Jag var så lycklig att allt gick bra trots att hon var en sån plutt att ALLA måste få veta hur duktigt hon gått upp i vikt ... Haha, vad patetisk jag är!

Men jag försöker ju ställa en öppen fråga, klart man kan vara smart på olika sätt men som sagt att hitta en extra kråka i näsan jämfört med att kunna gångertabellen, ja då tycker jag gångertabellen är smartare :)

Jag frågade inte vad ni tyckte om MIN smarthet, jag tycker knappast att jag är speciellt smart utan just varför föräldrar blir så chokade när barnet böjer på knäna till musik tex? (o egentligen bara härmar en förälder).

Man kan ju se det som i förhållande till ålder .. om min 10-veckors skulle kunna gångertabellen, då skulle JAG tycka hon var sjukt smart :D Om hon däremot INTE kan den när hon är 20, då kanske jag inte skulle tycka det ...

Nej det är INTE patetiskt, det har ju att göra med hennes välmående o det är ju knappast någon HON åstadkommit utan ni ihop, det tycker jag är värt att ringa runt för :)

Annars kan jag bara skratta ihjäl mig åt det du skriver, river sig på näsan, äter fast hon är mätt osv... det är ju TYDLIGA tecken på att barn är allt annat än interligenta :) :)

Men jag uttryckte mig till mamma till exempel att Elina har ätit så DUKTIGT och hon är så fantastisk och tänk att hon redan gått upp ett helt kilo ... :p

Jag frågade redan på BB om man kunde få byta till ett smartare barn, för mitt verkar inte fatta hur man ammar, men de hade inte mycket till humor där ;)

I ett närbesläktat ämne kan jag nämna att innan förlossningen tänkte jag såna där förbjudna tankar, som tänk om min bebis är FUL :o ! Och när hon föddes var hon ju (såklart) det sötaste som skapats, och jag gick på BB och tänkte att oj vad avis alla andra måste vara eftersom min bebis är MYCKET sötare än deras. Jag höll hårt i henne för att ingen skulle byta :idea:.
Visst säger alla att deras barn är söta, men skillnaden är ju att mitt ÄR sötast. helt objektivt alltså. Och säkert smartast också :p

Hjälp jag är oxå rädd för att få en bautastor fuling :(

Men jag hoppas han kommer vara underbart vacker, fast det är ju faktiskt så att vissa barn är sötare än andra måste jag säga...

Jag vet fler som vakat som hökar över sina barn för att ingen just ska byta bort deras ha ha

En kollega fick ett barn som vägde 5.5 o hon beskrev sig själv som en hök, ALLA ville väl ha en frisk välmående STOR flicka?

Det är väl klart att vissa barn är sötare än andra. Vissa vuxna är ju sötare/snyggare än andra. :angel: Och självklart är vissa barn smartare än andra, oavsett ålder. Och självklart tycker ALLA föräldrar att just deras avkomma är sötast och smartast och bäst och mest fantastisk på alla områden. :D

Jag ska ge min syn.
Jag tänker att barn är smartare än vad vi kan tro därför att dom kanske fattar mer än vad man kan tänka sig.
Tex är det lite klurigt att, iallafall för mig, att ett barn som varken pratar eller dylikt förstår vad du säger.
Ett exempel.
En 15månaders som inte säger nånting annat än titta, mamma, pappa, där och liknande ord, förstår om du säger "kan du lägga tillbaka kudden i soffan"

Kan man räkna det som smarthet?
Hänger ni med vad jag menar?

Eller så förundras man bara över hur fort barn faktiskt utvecklas, hur mycket de förstår trots att de inte kan förmedla det i sin tur. :)

Man får ju dessutom höra från BVC och vården att "så små barn kan inte berätta eller visa var de har ont". Så när ens 18 mån gamla plutt säger att han har ont på pannan, där han slog sig någon dag tidigare, så måste ju det indikera att just vårt barn är ovanligt smart. :angel: :D

Liknande trådar

Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 359
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV