Barn smarta? Well...

Sv: Barn smarta? Well...

Jag gick inte upp särskilt jättemycket när jag väntade Loke.

Jag hade ingen jättemage.

Men min son ligger över det normala och är väldigt stor i jämförelse med vissa andra.

Han har kläder som barn i åldrarna mellan 1 och 2 år har och han är 9 månader.

Han väger över 11 kg och är mer än 76 cm lång.

Och jag hade som sagt ingen jättemage, det tyckte inte någon.

ha ha BM som mäter min mage säger att jag är större än "svensson" så JO mitt barn kommer att vara bautastort.

Nej, så behöver det inte alls vara. Jag hade så stort SFmått att BM skickade oss på extra ultraljud (för att kolla så jag inte hade onormal mängd fostervatten eller ngt annat som var på tok). Det visade sig att barnet satt i sätesläge.
De gjorde också en viktuppskattning av barnet och då såg det ut att vara något större än normalt. När jag snittades (pga att de inte lyckades vända) i v38+3 så kom det ut en pojk på fullt normala 3530 gram och 50 cm lång. Op-personalen kommenterade att jag hade ganska mycket fostervatten, men inga kolossala mängder.

Jag tror annars att man blir så förvånad över att något som är så hjälplöst som nyfött så snabbt kan suga i sig kunskap och kroppskontroll och utvecklas med en enorm hastighet. Det är imponerande eftersom vi vuxna börjat stagnera och vi kommer aldrig att vara med om en sådan utvecklingstakt någonsin i livet igen.

Precis! Det är väl det som är så fascinerande. Även om det är fullt normalt för oss människor. Jag såg ett program där de berättade om forskning på små bebisars hjärnor. Bland annat så trodde man att synapserna i hjärnan var som minst i antal bland nyfödda och sedan ökade på under hela livet. Det visade sig att antalet synapser är som allra störst hos en människa när man är kring 8-12 månader (har jag för mig det var). Sen minskar antalet synapser. Detta tror man har att göra med att som litet barn så måste hjärnan vara öppen för många olika sorters utvecklingsmöjligheter (tex olika språk/ljud, olika uppväxtförhållanden mm). När man sen blir lite äldre och många av synapserna ligger oanvända i hjärnan så förtvinar de.

De visade också genom experiment att ett litet barn på 4-6 månader lika bra som vuxna kan skilja olika ansikten(människor) åt. Däremot kan barnet även skilja olika apors ansikten åt; vilket de vuxna är mycket sämre på. Även det har troligen att göra med att det för en liten människa måste finnas många olika "öppningar" för framtiden. Kroppen/hjärnan vet ju inte att just människoansikten är det enda "viktiga" så att säga.

Så; hur "smarta" vi är som små kan väl diskuteras. Men vår hjärna har enorma förutsättningar när vi är små; nästan större än någonsin under resten av livet. Och som du nämner; den takt vi utvecklas i är inte jämförbar senare i livet.

man ska inte lita på mätningen av magen, inte ens UL kan man lita på när det gäller hur stort ens barn blir.

Min mages SF mått var lite mindre än genomsnittet sista veckorna och magen i sig var inte så särskillt stor, men ändå kom en jätte bebis ut, 5030gr.

Jag låg 4 cm över medel i v. 22 (samma kurva som normal med tvillingar) för att i v. 31 ligga 1,5 cm under medel och sen kliva upp till 1,5 cm över medel i v. 37.

Rasmus vägde 3420 gram.

Är jag den enda som inte håller med när mattar o hussar himlar med ögonen samtidigt som de nästan chockat utbrister:

"Grisar är SÅÅÅ MYCKET smartare än vad man tror"

Först undrar jag, vad tror man? Eftersom de flesta hänvisar till just "grisar är så mkt smartare än vad man tror"

Jag menar alltså inte att grisar är osmarta men jag undrar vad har ägarna för förväntningar på grisarna om de nu hela tiden blir så oerhört förvånade över att grisen lyckas tex lura till sig godis eller något annat?

Personligen tycker jag inte grisar är speciellt smarta alls, de kan knappast sköta ett jobb eller gångertabellen, däremot tjata sig till saker kan dom men det ser jag inte som smart utan något osmart från ägarna:crazy:

Det är otroligt sällan jag träffar en intelligent gris, oftast ser man dom på TV i en dokumentär eller så.

Som vanligt är det nog bara jag med denna åsikt:p men jag skulle gärna höra ägarnas argument till varför just deras gris så chockat förbryllar dom med sin smarthet? :laugh:

Vart en lite rolig text :angel:

Jag tycker inte smarthet handlar om att kunna skjöta ett jobb eller kunna mattetabellen, det är sånt som man kan mala in och lixom bara lära sig utan att veta hur.

Jag skickar alltid sms till ett gäng när jag vart och vägt och mätt Rasmus. Lika så när han lär sig något nytt.
Smart kan jag inte kalla det att han är, det hör ju till utvecklingen det han lär sig just nu. Får se vad som händer om 4-5 år. Då kan ajg nog kalla honom smart om han nu skulle bli det.

Haha, precis vad jag trodde att jag skulle få ... minsta kläderna jag köpte var stl 56, de flesta 60, för jag skulle ju få en sån KLUMP ... och tänk om den var jätteful, hur skulle jag kunna ge henne självförtroende då ?? Jag har sett MÅNGA bebisar som i mina ögon inte är direkt söta/vackra ...
Hon var både söt och inte så stor som jag trott, hon vägde 2350 g och hade storlek 45 ... haha, snacka om att tänka om :D (Plus att UL sa att det skulle bli en kille :rofl:)

Är det någon som faktiskt INTE tyckt att just deras bebis är sötast? Och, finns det någon förälder som INTE anser att deras barn är ett av de smartaste? Uppdrag för SIFO känner jag ...

Jag har en bekant som när hon fick sitt första barn sa att "han är ju så ful så inte ens jag som mamma tycker han är söt" :o Det brukar de skratta gott åt nu när han är vuxen.:D

Men gud vad bra då finns det hopp för min sparkdräkt i storlek 46 som jag bara var tvungen att köpa!

Svärmor säger att ingenting under 62 duger för det är ändå för litet.

Min dotter hade vid födseln redan vuxit ur stl 50, nu är hon 6½ vecka och har storlek 62.

"- Saga börjar på S och Engla börjar på E". Det blir tyst ett tag och sedan säger Engla "- Nej, Saga börjar på A för du är en apa!"

:rofl: :bow: Klockrent!! :rofl: :bow: Smart eller inte, underbar kommentar även om den var förolämpande, jag sitter på jobbet o frustar! :rofl:

Men, jämställer du smarthet med att kunna gångertabellen och sköta ett jobb?

Jag tycker det sa allt om din smarthet.

Instämmer. Det är inte smarthet - det är inlärd kunskap (vilket inte alls märkligt att barn inte har eftersom att de inte levt tillräckligt länge för det).

/snurpe

Men alla ni som hänvisar till hur korkad JAG är som ens skriver något sådant, vad tycker ni era barn gör som verkligen chockar er med sin smarthet?

Tycker ni det är smart när ungar gungar i knäna till musik när föräldrarna gör så? de härmas ju bara, är det extrem smarthet?

Men brukar folk tycka att det är 'smart' att gunga till musik ? :confused:
Kan inte påstå att jag hört det i DET sammanhanget ... jag har mest hört det när de sagt något underfundigt eller 'lillgammalt'... sen sticker det kanske lite i ögonen för alla har vi nog både sagt och tänkt att våra barn är ovanligt smarta ;). Och det är ju oftast inte sant, förutom i mitt fall då, som faktiskt HAR världens smartaste unge :D (ja, jag har redan glömt att hon river sig själv och äter när hon är mätt ;) )

nej inte direkt i det sammanhanget utan det är nog mer som du säger om de är lillgamla.

Men man måste ju dra allt till sin spets här då så många istället reagerar med att ifrågasätta hur korkad JAG är..

Jag skulle nog INTE kalla dig korkad faktiskt :D

Men jag funderade på smart-definitionen, är det kanske att lära sig nya saker på kort tid? DÅ är ju barn ganska smarta :idea:
Men, som jag skrev nånstans i början, egentligen är det så att föräldrar måste inse att ALLA tycker inte att deras barn är så speciella och söta och fantastiska. Eller smarta :D

nej inte direkt i det sammanhanget utan det är nog mer som du säger om de är lillgamla.

Men man måste ju dra allt till sin spets här då så många istället reagerar med att ifrågasätta hur korkad JAG är..

Angående min kommentar så handlar det mer om definitionen. Jag tycker det är extremt osmart att kalla inlärda saker för smarta.

I övrigt kan jag inte påminna mig att jag häpet och hänfört utbrustit att något av mina barn är särskillt smarta pga något de gör. Mina barn har sina förmågor där de är utvecklade mer/tidigare än andra, men det är inte samma saker. Den ena är mycket fysisk den andra mer intellektuellt intresserad och lär sig såklart snabbast inom de områdena.

Är jag den enda som inte håller med när mammor o pappor himlar med ögonen samtidigt som de nästan chockat utbrister:

"Barn är SÅÅÅ MYCKET smartare än vad man tror"

Först undrar jag, vad tror man? Eftersom de flesta hänvisar till just "barn är så mkt smartare än vad man tror"

Jag menar alltså inte att barn är osmarta men jag undrar vad har vuxna för förväntningar på barn om de nu hela tiden blir så oerhört förvånade över att barnet lyckas tex lura till sig godis eller något annat?

Personligen tycker jag inte barn är speciellt smarta alls, de kan knappast sköta ett jobb eller gångertabellen, däremot tjata sig till saker kan dom men det ser jag inte som smart utan något osmart från föräldern:crazy:

Det är otroligt sällan jag träffar ett interligent barn, oftast ser man dom på TV i en dokumentär eller så.

Som vanligt är det nog bara jag med denna åsikt:p men jag skulle gärna höra föräldrars argument till varför just deras barn så chockat förbryllar dom med sin smarthet? :laugh:

Måste ett barn vara överintelligent för att ses som smart!? Och som någon skrev tidigare, är smarthet att kunna sköta ett jobb eller att kunna gångertabellen!? Det ska ju rimligen sättas i perspektiv åxå mot barnens ålder.

Sedan att man säger, "barn är smartare än vad man tror" är väl rätt logiskt!? Det går väl upp en taljdank för oss vuxna att vi många gånger underskattar barnet!

Sedan undrar jag vad det är för barn du har träffat som bara kan tjata till sig saker och inget annat!?

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 359
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV