Sv: Barn smarta? Well...
*Lånar en av dina knappar*
Vi pratade väll om smarta barn?
Jag har haft en unge på träningarna som är oerhört begåvad. Hon klarade mensas prov vid 7 års ålder och hon är vad man skulle kalla överintelligent.
Jag skulle kalla mej själv mer åt det medelintelligenta hållet, inte korkad men heller inte hyperbegåvad på något vis men i hennes närhet har jag framstått som Nalle Phu.
Den här tjejen har haft det väldigt svårt under sin uppväxt. Hon har inte haft några direkta vänner eftersom hon hela tiden tyckt att de andra barnen varit korkade. Hon har haft det svårt i skolan eftersom hon redan i första klass klarade av det som man gör i 6:an. Då snackar vi om att hon listat ut hur saker och ting hänger samman själv. Lärarna stod handfallna och visste inte vad de skulle göra. Det har inte gått att flytta upp henne i klasser eftersom hon är så pass omogen och egentligen inte har någon social kompetens överhuvudtaget. Barn i den åldern förstår liksom inte det sociala spelet som en 14 åring tex gör.
Vid 9 års ålder drabbades hon av en svår depression. Så svår att mamman var tvungen att söka läkarvård. Psyk var inblandade och man försökte lägga ut en plan för hur hon skulle komma ikapp i utvecklingen på det sociala planet och på något vis vänta in de andra på det intellektuella planet. Detta har resulterat i att hon "stängt" av sin intellektuella sida helt och reggregerat till ett mindre barns nivå. Stackars unge vad förvirrad hon är.
Här snackas det om att sverige inte ska ha elitklasser och istället ska alla in i och stöpas samma form. Hur ska man då kunna få fram små Einsteinar som får utnyttja sin hjärnas fulla kapacitet.
Summan av kardemumman är att jag gärna får ett barn som börjar skriva sitt namn i första klass och ljudar och räknar ett plus ett ungefär då. Börjar h*n tidigare får man försöka sporra och senare får man nog oxå försöka sporra.
Mvh Miks