Barn smarta? Well...

Sv: Barn smarta? Well...

Kan en tvååring alfabetet så är det ju för att någon lärt denne det, det är ju liksom inget denne kan öva sig till själv..

Kan en vuxen människa som aldrig lärt sig läsa eller skriva lära sig alfabetet utan hjälp? Hur ska man kunna öva sig till att ett A skrivs och uttalas A utan att någon berättar det?
Vad har det med smarthet att göra?

SÅ måste det vara!!!

Gud så underbart att just DU finns på detta forum o kan vägleda mig i alla mina trådar eller inlägg, du är fantastisk människa, verkligen !

Men herregud! Vilken reaktion. Det var bara en reflektion och fundering. Observerade du ordet KANSKE i min mening? Snacka om snarstucken.

Självklart påverkas man hur man blir behandlad när man växer upp. Att jag är som jag är beror ju på hur mina föräldrar behandlade mig, skulle du vara annorlunda menar du?

Jag tror med största sannorlikhet du och jag är VÄLDIGT olika!

Så svaret är JA, jag tror jag är annorlunda än dig.

Så att du skulle vara totalt opåverkad utav din uppväxt då?
Det tror jag inte ett ögonblick på.
För någonstans där bakom alla taggarna så måste det ju finnas en människa i alla fall.

Om du nu inte är en Bot.

Jag tror med största sannorlikhet du och jag är VÄLDIGT olika!

Vi är annorlunda för vi har haft olika uppväxter, olika situationer att lära oss av mm. Du förstod inte vad jag menade där tror jag. Vi är inte lika idag hur vi är, utan vi är lika i att vi är formade av vår uppväxt.

Det svåra här tror jag är att vi inte förstår varandra. Jag ser på en text där någon svarat att du skriver "äntligen någon som läser vad jag skriver" när det snarare är så att den som skrivit förstått vad du MENAR. För jag läser noga vad du skriver men uppfattar det tydligen fel för när jag läste den som tydligen förstod dig så förstod jag vad du menat.

Vad jag INTE förstår är varför du är så snarstucken och snabb att döma.

Senast ändrad:

*Lånar en av dina knappar*

Vi pratade väll om smarta barn?

Jag har haft en unge på träningarna som är oerhört begåvad. Hon klarade mensas prov vid 7 års ålder och hon är vad man skulle kalla överintelligent.
Jag skulle kalla mej själv mer åt det medelintelligenta hållet, inte korkad men heller inte hyperbegåvad på något vis men i hennes närhet har jag framstått som Nalle Phu.

Den här tjejen har haft det väldigt svårt under sin uppväxt. Hon har inte haft några direkta vänner eftersom hon hela tiden tyckt att de andra barnen varit korkade. Hon har haft det svårt i skolan eftersom hon redan i första klass klarade av det som man gör i 6:an. Då snackar vi om att hon listat ut hur saker och ting hänger samman själv. Lärarna stod handfallna och visste inte vad de skulle göra. Det har inte gått att flytta upp henne i klasser eftersom hon är så pass omogen och egentligen inte har någon social kompetens överhuvudtaget. Barn i den åldern förstår liksom inte det sociala spelet som en 14 åring tex gör.

Vid 9 års ålder drabbades hon av en svår depression. Så svår att mamman var tvungen att söka läkarvård. Psyk var inblandade och man försökte lägga ut en plan för hur hon skulle komma ikapp i utvecklingen på det sociala planet och på något vis vänta in de andra på det intellektuella planet. Detta har resulterat i att hon "stängt" av sin intellektuella sida helt och reggregerat till ett mindre barns nivå. Stackars unge vad förvirrad hon är.

Här snackas det om att sverige inte ska ha elitklasser och istället ska alla in i och stöpas samma form. Hur ska man då kunna få fram små Einsteinar som får utnyttja sin hjärnas fulla kapacitet.

Summan av kardemumman är att jag gärna får ett barn som börjar skriva sitt namn i första klass och ljudar och räknar ett plus ett ungefär då. Börjar h*n tidigare får man försöka sporra och senare får man nog oxå försöka sporra.

Mvh Miks

Jag tror att det är vanligt med 'smarta' barn (och vuxna) att de lätt blir deprimerade eller utvecklar andra psykiska problem - och kanske är det mycket för att de inte förstår resten av världen (den "dumma"), eller kanske att hjärnan utvecklat ett visst område liute för fort och missat de andra områdena? På ett rent filosofiskt plan tycker jag att SMARTA människor är de som kan mycket inom alla områden, men inte sticker ut supermycket i något :idea:. Detta efter att ha jobba mycket med väldigt "intelligenta" människor i många år, och häpnats över saker de verkligen inte utvecklat ...

Iallafall tror jag att tråden inte handlade om speciella smarta barn utan mer om att alla verkar förvånade över att deras ungar är så himla smarta, och vad jag förstod kanske TS snarare undrade om vad föräldrarna väntat sig - kan det vara så att vi tror FÖR LITE om våra barn och därför kallar dem smarta när de faktiskt förstår? Ja, vad vet jag :D

Synd om den lilla tjejen, iallafall, hoppas att hon hittar sitt inre jag snart igen och upptäcker det roliga med sin kapacitet att lära!

Liknande trådar

Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 359
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV