Sv: Barn och politik
Har ni talat om eran politiska ståndpunkt för era barn? Varför/varför inte?
Nej. Han är bara drygt 2½ år gammal. Jag har iofs ingen uttalat partipolitisk åsikt, så det är inget jag kommer att propagera för. Däremot säger jag klart ifrån när sambon kläcker ur sig dumma, tanklöst rasistiska kommentarer. Han satte lite i halsen när jag kom hem från besöket på förskolan (när vi fått platserbjudande) och berättade att sonens blivande förskolefröken bar slöja. Den enda anledningen till att jag berättade om slöjan är för att sambon behöver vänja sig vid tanken. Själv "ser" jag varken sånt eller hudfärg etc.
Pga okunskap har sambon en del fåniga, men tack och lov väldigt ytliga, fördomar om bl.a. "huckledamer". Han varken hatar muslimer eller andra (tex homosexuella), men har haft väldigt lite kontakt med "annorlunda" personer under sin uppväxt och resten av sitt liv. Han är väl snarare skeptisk än rasistisk egentligen, men kläcker ur sig en del otroligt dumma uttalanden ibland, utan tanke på om barnen hör eller inte. Och jag är på honom som en hök direkt!
Mina föräldrar var riktiga gröna-vågare och trots skiftande partipolitiska intressen (de var nog politiskt nyfikna kan man säga, förutom mamma som är rabiat vänsteranhängare, trots att hon inte ens kan stava till vare sig solidaritet eller jämställdhet
), så var det aldrig någon politisk korvstoppning hemma. Däremot öppenhet mot andra religioner, andra hudfärger och andra sexuella inriktningar. Och så vill jag också ha det, när det gäller våra barn.
Jag kommer inte att ha några problem att berätta vilka partier jag röstar på och kan även förklara om det behövs. Jag har röstat lite olika, tycker inte partipolitik är det viktigaste.