Barn och politik

Sv: Barn och politik

Eftersom alla mina tre tonåringar (18,18, 13)läser dagstidning inklusive ledarsidorna, så diskuteras en hel del politik.
Jag har nog inte sagt rakt ut vilket parti jag röstar på men mina barn har nog trots detta bra koll på min ståndpunkt

Jag är ingen förälder men dock barn själv (17). Jag vet vad mina föräldrar röstar på och har gjort det i ett antal år. Skulle gissa på att det kom upp som samtalsämne första gången vid något val, inte det som var nu när alliansen vann utan det innan.

När jag fick på förskola på 70-talet var personalen väldigt intresserade av vad föräldrarna röstade på och frågade ut barnen.
Mina föräldrar (som höll på sin rösthemlighet) förklarade då att de röstade på Barnpartiet och det trodde jag under lång tid.

Jag berättar inte vad jag röstar på för andra än mkt nära vänner. Däremot kan man nog förstå var mina sympatier ligger om man vill diskutera politik med mig.

Jag har inga barn, men är uppvuxen med väldigt mycket politiksnack. Min mamma kommer från en klassisk vänsterfamilj och min pappa från en borgerlig högerfamilj. Vi har alltid varit väldigt öppna och varken jag eller någon annan familjemedlem "hyschar" om partitillhörighet. Jag älskar att diskutera och är verkligen tacksam att mina föräldrar gav mig ett så fantastiskt debattklimat från att jag var så liten! :)

Ja, det har jag, pga att det varit oundvikligt, då jag är fritidspolitiker, och det står om mamma i tidningen titt som tätt, och en hel del annat, som följer med uppdraget. Det är lika bra att de vet, ifall de skulle bli ifrågasatta på grund av mitt uppdrag.

*kl*
Vi diskuterar ofta samhällsfrågor och politik med ungdomarna, däremot inte så ofta partipolitik. Vi berättar gärna om vad vi tycker i olika frågor och framför allt varför vi tycker som vi gör - och låter dem bilda sig egna uppfattningar. Jag tror att alla vet hur alla andra i familjen röstar. :)

Jag vet faktiskt inte.
Jag kan ha sagt det och om de frågar så skulle jag svara, dessutom så är jag inte partipolitiskt trogen utan röstar lite olika. Ibland stödröstar jag för att ett parti inte skall trilla ur.

Egentligen tycker jag att partipolitik inte är helt intressant, det är mera intressant med samhällsfrågor.

Jag är uppvuxen i en politikerfamilj, och för mig är det ganska obegripligt varför det skulle vara hemligt för barnen (eller vännerna) vad man röstar på. Att rösta är ju ett deltagande i samhällslivet, som jag inte ser som särskilt privat. Även om jag givetvis är för rösthemligheten, och egentligen frågar jag aldrig någon vad de röstar på, utom i så fall som vägledning för mig själv.

I praktiken är jag ganska ointresserad av partipolitik, men diverse politiska frågor diskuteras ju i hemmet och då säger jag ju vad jag tycker.

Inför valen diskuterar mannen och jag vad tusan man ska rösta på, och det hör ju barnen. Det är inte det minsta hemligt, men inte heller så viktigt för mig. Jag röstar "i brist på bättre", inte på "mitt parti i vått och torrt".

När barnen ställer frågor som verkar vara kopplade till vad de själva ska rösta på, är jag noga med att svara så sakligt som möjligt om alla partier.

Har ni talat om eran politiska ståndpunkt för era barn? Varför/varför inte?

Nej. Han är bara drygt 2½ år gammal. Jag har iofs ingen uttalat partipolitisk åsikt, så det är inget jag kommer att propagera för. Däremot säger jag klart ifrån när sambon kläcker ur sig dumma, tanklöst rasistiska kommentarer. Han satte lite i halsen när jag kom hem från besöket på förskolan (när vi fått platserbjudande) och berättade att sonens blivande förskolefröken bar slöja. Den enda anledningen till att jag berättade om slöjan är för att sambon behöver vänja sig vid tanken. Själv "ser" jag varken sånt eller hudfärg etc.

Pga okunskap har sambon en del fåniga, men tack och lov väldigt ytliga, fördomar om bl.a. "huckledamer". Han varken hatar muslimer eller andra (tex homosexuella), men har haft väldigt lite kontakt med "annorlunda" personer under sin uppväxt och resten av sitt liv. Han är väl snarare skeptisk än rasistisk egentligen, men kläcker ur sig en del otroligt dumma uttalanden ibland, utan tanke på om barnen hör eller inte. Och jag är på honom som en hök direkt!

Mina föräldrar var riktiga gröna-vågare och trots skiftande partipolitiska intressen (de var nog politiskt nyfikna kan man säga, förutom mamma som är rabiat vänsteranhängare, trots att hon inte ens kan stava till vare sig solidaritet eller jämställdhet :angel: ), så var det aldrig någon politisk korvstoppning hemma. Däremot öppenhet mot andra religioner, andra hudfärger och andra sexuella inriktningar. Och så vill jag också ha det, när det gäller våra barn. :)

Jag kommer inte att ha några problem att berätta vilka partier jag röstar på och kan även förklara om det behövs. Jag har röstat lite olika, tycker inte partipolitik är det viktigaste.

Jag tror jag måste förklara lite mer ang sambon och hans reaktion på sonens blivande förskolelärare. Det han var rädd för, var att sonens språkutveckling ska påverkas negativt av personal som pratar dålig svenska. Nu var det snarare så att just den här förskoleläraren pratar bättre svenska än vad han själv gör och när jag påpekade det så tyckte han det var helt ok. :) Det är möjligt att han har rätt och jag har fel, men jag tror inte det spelar så stor roll om någon i personalen pratar svenska med brytning. Jag tror snarare att det kan vara positivt för barnen att uppleva och lära sig att alla är olika och att det är ok. Jag är inte det minsta rädd att vår son ska börja prata "invandrarsvenska" på kuppen. :p

Min sambo må ha en del dumma fördomar, men han är aldrig oresonlig. Han lyssnar bra och gärna och har inte svårt att ändra uppfattning om han blir övertygad. Och det händer ofta. Han är dessutom betydligt mer diplomatiskt lagd än vad jag är. :angel:

Fast jag skulle väldigt gärna vilja ha hjälp med att lära honom använda något annat ord eller uttryck än "huckledamer" om kvinnor med slöja. Jag gillar inte det uttrycket alls. Antar att det är kort och koncist och har fastnat på honom, men om någon annan har något vettigare alternativ så är jag tacksam.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 694
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 634
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat