Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och som tillägg till det är det också bra att tänka på att inte uttrycka sig som att ”snälla barn får många/dyra julklappar” eller motsatsen - att man inte får julklappar om man inte är snäll. Både ekonomi men också religion/tradition kan ju påverka om barn får julklappar, så det där med att tomten besöker alla snälla barn kan också vara problematiskt.Hoppas att det inte är opassande att jag klampar in här som icke-förälder, men jag såg något klokt i Facebookgruppen Heja Livet igår och har delat det med de av mina vänner som har barn. Tycker att det var tänkvärt nog att dela även här!
Visa bifogad fil 134366
Hoppas att det inte är opassande att jag klampar in här som icke-förälder, men jag såg något klokt i Facebookgruppen Heja Livet igår och har delat det med de av mina vänner som har barn. Tycker att det var tänkvärt nog att dela även här!
Visa bifogad fil 134366
Och som tillägg till det är det också bra att tänka på att inte uttrycka sig som att ”snälla barn får många/dyra julklappar” eller motsatsen - att man inte får julklappar om man inte är snäll. Både ekonomi men också religion/tradition kan ju påverka om barn får julklappar, så det där med att tomten besöker alla snälla barn kan också vara problematiskt.
Jag har som sagt inte barn så jag vet inte hur pass applicerbart det är i praktiken, men jag tänker att det väl till exempel är ganska vanligt att barn skriver sina önskelistor till "tomten", även i Sverige? Det gjorde vi i alla fall under min uppväxt och då var det även ganska vanligt att paketen under granen hade "tomten" som avsändare, oavsett om mottagaren faktiskt trodde på det eller ej. Själv minns jag varken när jag trodde eller slutade tro på tomten, och jag kan heller inte minnas att jag någonsin påverkats negativt på det sätt som beskrivs i texten, men jag tyckte ändå att det kändes som en vettig påminnelse för de som det eventuellt är applicerbart på.Jag har också sett den där delas några gånger varje år sen jag fick barn och jag måste säga att jag inte riktigt förstår grejen. Och att den känns komma från något brittiskt/amerikanskt perspektiv även om den cirkulerar på svenska.
Barn pratar om vad de fått i julklapp. Men barn som är så små att de tror på tomten återberättar det inte som att ”jag fick en nalle av mamma och ett tv-spel av tomten”. De pratar om vad de fått för saker, inte av vem. När de blir avundsjuka på varandra blir de det pga saken, inte pga vem man fått den från. Inte heller har de någon större uppfattning om ekonomiskt värde.
Det är ju inte heller bara det som är skillnad mellan olika familjer. Till en del kommer tomten på besök till andra inte. Till en del kommer han fyra gånger på olika platser. Till en del ger han klappar i julstrumpan på morgonen, hos en del ligger tomtens paket under granen.
Barn som är så stora att de pratar om vad de fått av vem och förstår skillnad i värde på olika klappar, de är så stora att de inte heller tror på tomten. Och fattar att det inte är tomten som är orättvisan i det hela.
Sen är jag ju iofs frågande till det här med att skriva att julklapparna är från tomten? Gör folk så? Alltså då inte att tomten kommer på besök med en julklapp utan att alla julklapparna är från tomten.
DÄREMOT är det givetvis jätteviktigt att lära sina barn om allas olika förutsättningar, varför det finns skillnader i hur mycket julklappar barn får och inte minst vad man kan göra åt saken.
Min pappa brukade skriva så på julklapparna han köpte till sig själv.Sen är jag ju iofs frågande till det här med att skriva att julklapparna är från tomten? Gör folk så? Alltså då inte att tomten kommer på besök med en julklapp utan att alla julklapparna är från tomten.
Ja, jag tänker ju att det inte behöver handla om huruvida man tror på tomten eller inte, men nog pratas det ofta om att det är tomten som kommer med julklapparna på jul, till alla snälla barn, och om då barn som inte får en massa julklappar (eller inte firar jul alls) får höra det är det såklart lätt hänt att de kan bli ledsna och fundera på varför inte de fått en massa paket av tomten, har de inte varit snälla nog?Jag har som sagt inte barn så jag vet inte hur pass applicerbart det är i praktiken, men jag tänker att det väl till exempel är ganska vanligt att barn skriver sina önskelistor till "tomten", även i Sverige? Det gjorde vi i alla fall under min uppväxt och då var det även ganska vanligt att paketen under granen hade "tomten" som avsändare, oavsett om mottagaren faktiskt trodde på det eller ej. Själv minns jag varken när jag trodde eller slutade tro på tomten, och jag kan heller inte minnas att jag någonsin påverkats negativt på det sätt som beskrivs i texten, men jag tyckte ändå att det kändes som en vettig påminnelse för de som det eventuellt är applicerbart på.
Det har jag med gjort .Min pappa brukade skriva så på julklapparna han köpte till sig själv.
Jag har som sagt inte barn så jag vet inte hur pass applicerbart det är i praktiken, men jag tänker att det väl till exempel är ganska vanligt att barn skriver sina önskelistor till "tomten", även i Sverige? Det gjorde vi i alla fall under min uppväxt och då var det även ganska vanligt att paketen under granen hade "tomten" som avsändare, oavsett om mottagaren faktiskt trodde på det eller ej. Själv minns jag varken när jag trodde eller slutade tro på tomten, och jag kan heller inte minnas att jag någonsin påverkats negativt på det sätt som beskrivs i texten, men jag tyckte ändå att det kändes som en vettig påminnelse för de som det eventuellt är applicerbart på.
Absolut att det är vettigt att prata med sina barn, men vi kan liksom inte lägga ansvaret på dem. Och för den fattiga familjen kanske det inte är jättekul att sitta och berätta för sin fyraåring att ”vi är fattiga, därför får inte du lika många julklappar som de andra barnen på din förskola som har föräldrar med mer välbetalda jobb”.
Vi är så tråkiga föräldrar att vi nog aldrig ens kommer vilja lura i barnen att tomten finns. Vill inte ens göra hela den där nisse-grejen för att det känns så taskigt att lura i barnen saker som bara är påhitt.
@Imogen Jag tror inte någon förälder skulle göra så om de kände sig taskiga av det . Jag förstår att alla gör på sitt sätt och för min del har jag ingen uppfattning alls om hur andra gör. Det är ju jättevanligt att säga att tomten finns och att säga att man inte vet varifrån nissen kommer. Men jag vill inte göra så .
Oj vad du missförstått! Jag menar inte att ni säger så, jag menar att det är vanligt att säga så = inget som jag tycker är konstigt eller knäppt eller elakt på något vis. Bara nåt som inte jag känner mig bekväm med.Fast jag skrev ju att vi inte säger att vi inte vet varifrån Nissen kommer? Varför tycker du att vårt upplägg vore taskigt?
Oj vad du missförstått! Jag menar inte att ni säger så, jag menar att det är vanligt att säga så = inget som jag tycker är konstigt eller knäppt eller elakt på något vis. Bara nåt som inte jag känner mig bekväm med.
Jag har ingen uppfattning om ert sätt. Alls. Precis som jag skrev har jag ingen åsikt om hur andra gör. Jag personligen vill inte vara en del i att lura i mitt barn nåt, även om det bara är indirekt med motfrågor etc. Så känner jag.
Det är inte kritik mot dig eller nån annan .
Jag har en liknande inställning, har aldrig försökt lura i barnen att tomten eller nåt annat finns. 5-åringen är ändå fast övertygad om att det är på riktigt.Vi är så tråkiga föräldrar att vi nog aldrig ens kommer vilja lura i barnen att tomten finns. Vill inte ens göra hela den där nisse-grejen för att det känns så taskigt att lura i barnen saker som bara är påhitt.
Sådär tänkte jag också när äldsta var liten. Jag trodde liksom att jultomten (och tandfen, och annat som var ”taskigt att lura i barnen”) var något föräldrarna introducerade i barnets liv. Sedan började hon prata om jultomten alldeles av sig själv, i treårsåldern, med glittrande ögon och ansiktet lysande av pirrig förväntan. Och tandfen när hon tappade sin första tand. Och plötsligt insåg jag att det taskiga hade varit att inte spela med lite och låta henne känna den där förväntansfulla magin. Det hade varit brutalt att slå ner den naiva, underbara, barnsliga förundran med ett ”vet du, tomten är bara ett påhitt, han finns inte”. Eller ens ett ”jag tror inte på tomten”.Vi är så tråkiga föräldrar att vi nog aldrig ens kommer vilja lura i barnen att tomten finns. Vill inte ens göra hela den där nisse-grejen för att det känns så taskigt att lura i barnen saker som bara är påhitt.