Alla arbetsgivare är inte fackligt ansluta, och även om de inte kan avskeda pga föräldraledigt så kan de avskeda då det inte längre finns ett behov att personen arbetar kvar.
Jag som tex arbetar inom kommunen och är fackligt ansluten sitter väldigt säker på mitt jobb, och skulle isåfall bli omplacerad om nu min arbetsplats lägger ner. För sambon som arbetar på litet privatföretag som inte är fackligt anslutna, med 3 anställda + 2 F-skattare så skulle tex sambons plats täckas av någon annan under föräldraledigheten. Är den personen mer flexibel än min sambo så är det tyvärr min sambo som får gå eftersom behovet inte längre finns.
För vår del finns ingen oro dock om sambon skulle vilja vara hemma, då många företag frågar specifikt efter min sambons kompetens och där de vill att han ska vara ansvarig för arbetet. Men alla sitter inte i den säkra positionen, där deras arbetsrykte lett till att arbetsgivaren kunnat utöka.
Fast föräldraledighetslagen är just en lag och inget som avsaknad av facklig anknytning förändrar. Lagen ska alla arbetsgivare följa, kollektivavtal eller ej.