Barn och "hundskola"

mian1

Trådstartare
Min dotter vill hemskt gärna gå på hundskola och tävla med hund och vinna priser :crazy: Hon är snart 4 år så hon är ju lite liten.
Har hittat ponnylekis som hon går på, men finns det något liknande med hund?

Sv: Barn och "hundskola"

Börja träna för Junior Handling kanske? På en del utställningar brukar det ju finnas Barn med Hund också...

Har ni hund i familjen? I så fall kanske någon hundklubb har "barn och hund- kurser".
Jag tror inte det finns motsvarande "ridskola" med hundar. Hästar och hundar är ju ganska olika, och jag tror det skulle vara väldigt svårt för an hund att trivas med att bli hanterad av en massa, massa olika människor. Alla hästar trivs ju inte med det heller, men det finns som tur är de som gör det, och det är sådana hästar som ska jobba på ridskola.

Vi har 2 hundar i familjen och dem brukar hon "träna" med hjälp av köttbullebitar. De lyder faktiskt henne bra och den äldre hunden kan hon gå med i koppel själv. Just nu är sök roligast att träna den yngre hunden i och att spåra ihop med gamlingen är så roligt att min dotter bestämt att hon ska bli jakthund när hon blir stor :D
När man själv går på kurs med hunden brukar ju barn inte vara speciellt välkomna, om de inte är minst i tonåren.

Är inte utställningsintresserad, men spelar det någon roll vilken ras man har om hon skulle ställa upp i "barn-med-hund"? Den gamla hunden hade hon klarat av, men den skulle nog inte orka med en utställning och alla de väntetider som brukar vara när man ställer ut. Den yngre hunden är en GD och även om man tränat henne att inte spralla i koppel så kanske det inte uppskattas av medtävlarna om en 4-åring ska leda runt en så stor hund?

Den yngre hunden är en GD och även om man tränat henne att inte spralla i koppel så kanske det inte uppskattas av medtävlarna om en 4-åring ska leda runt en så stor hund?

Min "granne" har en Irländsk varghund som deras 6 åriga (7 kanske han blir?) son ställer ut i barn med hund och har gjort i ca.2 år så det spelar nog ingen roll så länge hon kan kontrollera den.

Vissa klubbar har en ungdomssektor och har kurser endast för barn.
Kolla runt på dina närmaste klubbar så kanske nån har något sådan.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 913
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
755
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 860
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka