Sv: Barn och hästar?
Ni med barn, hur många har ni och hur många hästar?
Ett barn på 2 år och en lillasyster i magen som kommer nu när som helst. En häst.
Hinner man med hästarna även med barn eller är det ofta folk säljer sina hästar när de får barn?
Jag gjorde det. Hade t.om hästen uppstallad i kollektiv (7 st insläpp och 7 st utsläpp/månad + 1 lunch eller kvällsfodring/vecka) och började jobba heltid när sonen var 1 år gammal.
Är man självisk om man tar sig tid(ibland kanske från barnens tid) till att hinna med hästarna?
Barnens tid är alltid prio ett! Där emot tycker jag det är viktigt att få komma iväg och inte vara förälder 24/7. Och lika så är det viktigt att barnet får ensam tid med bara sin mamma/pappa.
När jag ammade hade jag med mig sonen till stallet. Sen lämnade jag honom med pappan när han kom hem från jobbet. Deras relation stärktes enormt när vi började med det.
Jag gjorde såhär, några exempel.
Alt.1:
Utsläpp på morgonen (vardag) sonen åker med upp, sitter otroligt nog hur snällt och fint som helst i vagnen medans alla hästar släpps ut. Sen får han komma ur vagnen och hjälpa mig med att mocka och göra i ordning foder. Nattar honom sen vid 19 tiden och åker då upp och rider.
Alt.2
Maken kommer hem jag har maten klar så vi säger bara hej i dörren så åker jag och tar in hästarna och mockar och fixar allt. Har jag varit ledig så har jag traskat upp till stallet med sonen under dagen och förberett allt så jag bara behöver rida.
Alt.3
Sonen följer med till stallet 1 timme före utsläpp, jag rider direkt på morgonen, är klar när de som har utsläpp kommer upp. De släpper ut hästarna och jag mockar och fixar klart allt. Eftersom de är så tidigt somnar han om i vagnen medans jag rider.
Har ni tröttnat på hästar för att ni fick barn och sålt dem?
Absolut inte! Men jag har lånat ut min på foder åt en kompis. En massa andra saker satt sig på tvären.
Med sonen fick jag förlossningsdepression och lånade ut hästen från det att han var 2 månader - 7 månader gammal.
Nu lånade jag ut hästen i 5e graviditetsmånaden. Svåra foglossningar, hade besvär redan min första graviditet som jag strunta i, blev faktiskt aldrig bra mellan graviditerna heller. Fick dessutom tidigt problem med mycket sammandragningar så jag kunde varken leda hästarna till hagen eller rida utan att få jätte ont.
Dessutom kändes de inte som de skulle funka så bra att ha hästen i ett kollektiv om jag ska släpa med mig 2 barn! Och dessutom ta stallpass under hela graviditeten och även direkt efter förlossningen.
Hade jag haft hästen helinackorderad och så mkt hjälp som jag fick med första barnet hade de inte vart några problem att ha henne kvar.
Ni som har dem kvar, hur gör ni för att hinna med dem? Får man sänka kraven eller kan man fortsätta tävla, träna osv?
Sonen har fått följa med och har som jag skrev tidigare hela tiden accepterat de. Men jag tror skulle han få sitta i vagnen nu medans jag hade ett utsläpp skulle han bli galen!
Han kunde dessutom utan problem sitta och titta i vagnen medans jag red, ibland höll han sig vaken eller så somnade han så jag kunde rida ordentligt.
Åka på träningar och tävlingar hade jag kunna gjort om jag velat.
Min häst där emot tycker inte alls om att ha en "mamma-ryttare" hon tycker det är astråkigt när hon inte får vara prinsessan och allt fokus läggs på henne. Dessutom vill hon ha mkt mer varierande arbete än jag kunnat erbjuda när sonen följt med. Sitter han i vagnen är de ridhuset som gäller och inga bommar eller hinder som omväxling.