Barn och hästar?

Fia79

Trådstartare
Ni med barn, hur många har ni och hur många hästar?

Hinner man med hästarna även med barn eller är det ofta folk säljer sina hästar när de får barn?

Är man självisk om man tar sig tid(ibland kanske från barnens tid) till att hinna med hästarna?

Har ni tröttnat på hästar för att ni fick barn och sålt dem?

Ni som har dem kvar, hur gör ni för att hinna med dem? Får man sänka kraven eller kan man fortsätta tävla, träna osv?

Sv: Barn och hästar?

Man är ju jättesjälvisk som låter någon annan vara med sin underbara bebis. Typ pappan ;)

Om man hinner/orkar fortsätta tävla och träna som vanligt beror på en själv. Har man en bebis som bara sover måste man ju ha något att göra. Har man en bebis med kolik i tre månader får man väl räkna med att de tre månaderna orkar man inte med allt som vanligt.

Du kommer få alla svar från att hästarna är sålda till att några fortsätter som vanligt. Helt omöjligt att svara på. Själv hade jag en bebis som sat fast i mitt bröst och ammade till slut bara varannan timme när han var 6 månader, jag hade inte ork till något annat under det halvåret, men det är ju en kort tid om man ser det på långt perspektiv.

Jag kan ju bara svara för mig själv, men...

Jag slutade rida, bl.a. p.g.a. foglossningar i juli -08. Hade en kompis som höll igång den yngre hästen och gamlingen höll jag igång med tömkörning och longering fram till någon vecka före sonen kom i början på oktober -08. I slutet på november -08 började jag rida igen, i mars -09 började jag rida för tränare igen och i september -09 var vi på hästens första dressyrtävling nånsin! Vi hann med en till i november före säsongen var slut. För min del är det nästan ett måste att träna och tävla lite smått för annars hittar jag aldrig motivationen att ta mig ut och rida i mörkret i november, när man kunde ligga inne i soffan och mysa med sonen och sambon...:grin:

Just nu är jag mammaledig (sonen är 1 år och 3 månader) och det är inga problem att hinna med fodring, mockning och så med sonen sittandes i vagnen, eller medan han sover middag. Jag har förutom hästarna även 5 höns, 8 ankor och 2 kaniner.

Rider gör jag på kvällen när pappan är hemma eller dagtid om sonens farfar är barnvakt. Mest mest på kvällen.

Jag rider den "yngre", 17-åriga hästen 3-4 gånger i veckan varav 2 ggr/månad för tränare. Gamlingen skrittar jag ut i skogen 1 gg/vecka, och ryktar några gånger där emellan.

Jag har hästarna på lödrift så det underlättar lite, men det måste ju ändå mockas varje dag och utfodras (hö 3 ggr, kraftfoder 1 gg/dag).

Mitt barn har sovit mycket på dagarna och hästarna ger ju lite sysselsättning. Man får ju också en bra rutin och kommer sig ut varje dag. Jag hör ju mammaor med barn i samma ålder som tycker det är tidigt att ta sig upp och iväg nånstans till kl 10-11!:eek: Vi är ute hos hästarna vid 8.30-9, VARJE dag.

Att mamman har ett eget intresse gör också att pappan automatiskt får värdefull ensamtid med barnet redan tidigt. Jag började pumpa så att pappan kunde ge flaskan när sonen var 6 veckor.

Och framförallt skulle jag inte vara jag om jag inte hade hästarna.

Vi har 2 små barn (under 3 år) och 4 hästar hemma (en utlånad).
Rent teoretsikt skule jag kunna hinna med mycket mer som vi har det.
Men det sitter helt och hållet på motivationsnivån och orken.

Oftast ger ridning energi när jag väl är ute,
men innan jag kommit ut så tja.. :angel:
För min del hade det nog varit enklare om det inte var så ensamt med hästarna jämt.

MEn så länge man mår bra och är motiverad tror jag nog att man till viss del kan pussla ihop allt så det går hyffsat.
Sen beror det ju väldigt på hur barnen är också.
Vissa verkar ju kunna sitta i vagnen i stallet medans mamma mockar och rider osv.
Det har aldrig fungerat här :rofl:

Ni med barn, hur många har ni och hur många hästar?
Ett barn på 2 år och en lillasyster i magen som kommer nu när som helst. En häst.

Hinner man med hästarna även med barn eller är det ofta folk säljer sina hästar när de får barn?
Jag gjorde det. Hade t.om hästen uppstallad i kollektiv (7 st insläpp och 7 st utsläpp/månad + 1 lunch eller kvällsfodring/vecka) och började jobba heltid när sonen var 1 år gammal.

Är man självisk om man tar sig tid(ibland kanske från barnens tid) till att hinna med hästarna?
Barnens tid är alltid prio ett! Där emot tycker jag det är viktigt att få komma iväg och inte vara förälder 24/7. Och lika så är det viktigt att barnet får ensam tid med bara sin mamma/pappa.
När jag ammade hade jag med mig sonen till stallet. Sen lämnade jag honom med pappan när han kom hem från jobbet. Deras relation stärktes enormt när vi började med det.

Jag gjorde såhär, några exempel.
Alt.1:
Utsläpp på morgonen (vardag) sonen åker med upp, sitter otroligt nog hur snällt och fint som helst i vagnen medans alla hästar släpps ut. Sen får han komma ur vagnen och hjälpa mig med att mocka och göra i ordning foder. Nattar honom sen vid 19 tiden och åker då upp och rider.

Alt.2
Maken kommer hem jag har maten klar så vi säger bara hej i dörren så åker jag och tar in hästarna och mockar och fixar allt. Har jag varit ledig så har jag traskat upp till stallet med sonen under dagen och förberett allt så jag bara behöver rida.

Alt.3
Sonen följer med till stallet 1 timme före utsläpp, jag rider direkt på morgonen, är klar när de som har utsläpp kommer upp. De släpper ut hästarna och jag mockar och fixar klart allt. Eftersom de är så tidigt somnar han om i vagnen medans jag rider.

Har ni tröttnat på hästar för att ni fick barn och sålt dem?
Absolut inte! Men jag har lånat ut min på foder åt en kompis. En massa andra saker satt sig på tvären.
Med sonen fick jag förlossningsdepression och lånade ut hästen från det att han var 2 månader - 7 månader gammal.
Nu lånade jag ut hästen i 5e graviditetsmånaden. Svåra foglossningar, hade besvär redan min första graviditet som jag strunta i, blev faktiskt aldrig bra mellan graviditerna heller. Fick dessutom tidigt problem med mycket sammandragningar så jag kunde varken leda hästarna till hagen eller rida utan att få jätte ont.
Dessutom kändes de inte som de skulle funka så bra att ha hästen i ett kollektiv om jag ska släpa med mig 2 barn! Och dessutom ta stallpass under hela graviditeten och även direkt efter förlossningen.

Hade jag haft hästen helinackorderad och så mkt hjälp som jag fick med första barnet hade de inte vart några problem att ha henne kvar.

Ni som har dem kvar, hur gör ni för att hinna med dem? Får man sänka kraven eller kan man fortsätta tävla, träna osv?

Sonen har fått följa med och har som jag skrev tidigare hela tiden accepterat de. Men jag tror skulle han få sitta i vagnen nu medans jag hade ett utsläpp skulle han bli galen!
Han kunde dessutom utan problem sitta och titta i vagnen medans jag red, ibland höll han sig vaken eller så somnade han så jag kunde rida ordentligt.

Åka på träningar och tävlingar hade jag kunna gjort om jag velat.

Min häst där emot tycker inte alls om att ha en "mamma-ryttare" hon tycker det är astråkigt när hon inte får vara prinsessan och allt fokus läggs på henne. Dessutom vill hon ha mkt mer varierande arbete än jag kunnat erbjuda när sonen följt med. Sitter han i vagnen är de ridhuset som gäller och inga bommar eller hinder som omväxling.

jag har en två månaders baby och ett travarsto.
jag har ännu inte börjat rida igen, men har en fantastisk medryttare som rider 3ggr i veckan, som jag litar på till 100%. sen har hästen en delägare som rider 1ggr i veckan.
resten av dagarna mockar jag bara eller tar in o myser lite.
ska snarty börja rida 1-2 ggr iveckan då minsambo är ledig o kan passa lillan.

sen får vi se om jag ökar på ridningen senare.
är bara en hobbyryttare så dettta upplägg passar mig utmärkt. :laugh:

Jag skulle fått använda silvertejp för att få fast ungen i vagnen. Innan han kunde ta sig från vagen satt han bara där och gallskrek så det gick inte ens då! Han har hatat vagnen sen dag 1. Nu går det bättre när han är två år för nu fattar han att vi ska någonstans.

Jag skulle fått använda silvertejp för att få fast ungen i vagnen. Innan han kunde ta sig från vagen satt han bara där och gallskrek så det gick inte ens då! Han har hatat vagnen sen dag 1. Nu går det bättre när han är två år för nu fattar han att vi ska någonstans.

Som här då, fast lite tvärtom.
Ettan gick ok att ha i vagn på prommenader,
tvåan störtvägrar och låter som att det pågår en väldans barnmisshandel :crazy:

Senast ändrad:

Beror väl på hur mycket man verkligen i hjärtat vill. Jag skulle inte klara mig utan hästeriet, vi har tre egna hästar hemma (ungponny, pensionerad ponny o ridhäst) och jag rider väl storhästen 3-4 ggr i veckan, o det i samband med rejäl utevistelse i "vettig" hage (inte "ruta") räcker för att jag ska kunna hålla i gång o tävla dressyr på LA-Msv- nivå. Visst blir det lite mindre hästtid nu än innan, men det funkar bra för mig. Sambon är "lika mycket pappa som jag är mamma" och det är nog en förutsättning för att det ska funka, i alla fall här. Ludvig är INTE o har aldrig varit ett sådant barn man parkerar i en vagn och rider en stund...

Jag tror inte man blir en bättre mamma genom att ge upp allt som varit viktigt hela livet tidigare - snarare betydligt sämre.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 971
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 752
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30