Barn och datorer

Ida_79

Trådstartare
Hur mkt/länge får era barn sitta vid datorerna?
Vad för slags spel spelar dom?
Ålder?
Håller ni er till åldresgränserna som står på spelen?
 
Sv: Barn och datorer

Min 15åriga dotter har jag inga bestämda tider som hon får sitta framför datorn vid. Det är okey att hon surfar så länge hon sköter sina sysslor i hemmed dvs. Min 13 åriga dotter är det lika där. Men min 10åriga dotter brukar jag säga att det är okey att gå in en liten stunf på kvällen , hon är en stolt medlem i en sida som heter www.stallet.se där hon älskar att sitta. Det känns lite svårt att ge henne specciela tider men inte de andra flickorna men det känns fel att en tioåring sitter hela dagarna framför datorn.
 
Sv: Barn och datorer

Min dotter har aldrig haft begränsning vid dator med undantag att hon skall stänga ner lagom till läggdax. Vi är en familj som spenderar en hel del tid framför datorn överlag. Det gäller att se till att hon har andra fysiska aktiviteter att jämka upp med. Dottern väljer dock att umgås med vänner framför dator.
Hon spelar allt möjligt men favoriten på dator är Sims 2. Hon ritar också en massa i paint (se min avatar) samt håller till på Habbo bla där hennes sociala kompetens utvecklas på gott och på ont. Hon får testa mitt Heroes of Might and Magic 3+4 också men hon är lite för ung för att fixa det på egen hand.
Ålder går jag inte efter utan jag tar en titt på spelen först och får en uppfattning om hurpass min dotter klarar av att hantera dom fysiskt och psykiskt. Hon spelar också tv-spel.
Hon är 10 år gammal.

Jag tycker att det är viktigare att ta hänsyn utifrån det enskilda barnet än att generellt sätta gränser. Det som passar för min dotter passar inte automatiskt för andra.
 
Sv: Barn och datorer

Hur mkt/länge får era barn sitta vid datorerna?

Några minuter ibland då och då, fast aldrig ensam.

Vad för slags spel spelar dom?

Inga spel direkt, han gillar att kolla på skärmsläckaren (ganska långsamt bildspel av egna foto). Den här sidan älskar han:
http://svt.se/hogafflahage/hogafflaHage_site/Kor/hestekor.swf Man ska klicka på hästarna för att få dem att "sjunga". Han sitter och tittar några minuter på dem, sen leker han på golvet runt omkring och hästarna sjunger som underhållning under tiden. :D

Ålder?

Snart 19 månader.

Håller ni er till åldresgränserna som står på spelen?

Jag har ju köpt ett lek och lär-program som ska vara för 1½-3 år, men har inte hunnit kolla på det själv och därför har inte sonen heller fått det. Jag (vi) kommer öht att vara väldigt restriktiv med dataspel, vi har andra intressen som förhoppningsvis ska "smitta av sig" på vårt/våra barn (utomhusaktiviteter, sport och idrott, sällskapsspel som Alfapet är min favorit!). :)
 
Sv: Barn och datorer

Min 14-åriga dotter kan bli sittande i evigheter på nätet om ingen säger stopp. Det blev helt enkelt för mycket under sommarlovet så nu har vi en gräns på max en timma per dag. Är ingen vuxen hemma låser vi in en sladd så att det inte går att komma in på nätet. Det känns lite elakt, men vi måste göra så, annars sitter hon vi datorn oavbrutet tills vi kommer hem igen. Samma regel måste ju gälla för 17- årige sonen, men han sitter väldigt sällan vid datorn.
6-åriga dottern vill gärna titta på "bollibompa-webben", vilket hon också får, men där säger jag att det gått en timma när det har gått ½ timma.
Dataspel spelar dom väldigt sällan. Sonen har ett par rallyspel och lillan spelar ett Bamsespel ibland. Det står ingen åldersgräns på dem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gamla var de? Hur gjorde ni? Dottern 4 år kör någon slags "spela ut förälder metod" just nu. Varenda kväll! Antingen får bara...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Javan
·
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 731
Övr. Barn När jag var liten så sprang ungarna och lekte utomhus, man lekte med dom som var ute eller knackade på hos barn i grannskapet. Gör era...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 308
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Ännu en gång får man samtal från förskolan där ett annat barn har vart elakt mot min son. Idag hade han blivit knuffad och sparkad på...
2
Svar
36
· Visningar
4 350
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp