Barn med olika pappor!

Trygg

Trådstartare
Ja, detta gäller givetvis om man är kille och har barnen hemma fast har olika mammor till dom.


Pratade med min ledsna fd. svägerska.
Hon har två söner.

Den äldsta är 11 år och har en pappa som han inte har så mycket kontakt med.
Detta lägger jag till stor del på svägerskan själv och hon vet om min inställning.
För enligt mig så överför hon sina egna negativa känslor ang den pappan och motarbetar relationen mellan pojken och pappan med motiveringen att han "inte bryr sig ändå" utan prioriterar andra saker före..
Att pappan är ansvarslös och inte klarar av att ha pojken osv

Jag tycker ju att det är att göra barnet en björntjänst för varje barn har rätt till sin pappa (ja om inte pappan är direkt olämplig genom missbruk osv) OAVSETT vad vi mammor tycker om dom!

MEN det är jäkligt lätt för mig att säga som inte sitter i situationen!

Son nr 2 fick hon nästan 7 år senare med en jättefin kille som hon bor ihop med.

Nu har plötsligt den äldsta sonen "agg" till lillebror för att han har en pappa hemma och inte han.
Detta har inte varit några problem innan (jo, han har kunnat vara lite ledsen men det har inte gått ut över brorsan) men nu plötsligt så kommer det.
Detta gör svägerskan så ont och hon vet inte riktigt hur hon ska hantera det här.

Ni som har erfarenhet.
Hur har ni gjort?

Hur gör ni på tex jular osv när ett, eller, flera av barnen åker iväg till sin pappa medan dom barn/barnen som ni har tillsammans med er nuvarande sambo stannar hemma?

Blir det inte en väldigt knepig och splittrad relation just på jular och semestrar osv?

Hur har ni gjort för att "kompensera" det barnet som inte lever ihop med sin pappa/mamma eller behövs oftast inte det?

Eller är detta bara "dumma" vuxentankar medan barnet oftast inte har några problem med det själv ö.h.t?

Hur reagerar era barn eller hur har dom reagerat under uppväxten?

Är det vanligt/normalt att det kommer en sådan här reaktion som det nu gjort på svägerskans äldsta son?

Hur har ni i så fall löst den situationen?
 
Senast ändrad:
Sv: Barn med olika pappor!

Jag har tre barn. De två äldsta (11 och 13 i höst) har en pappa, och den yngsta (4 år) är min och min sambos gemensamma barn.

Mina två äldsta barn har minimal kontakt med sin biologiska pappa, de har träffats tre gånger på de senaste 10 åren (hans val). Detta innebär ju att vi "slipper" problemet med jular, semestrar etc. Däremot så har de en del kontakt med sin farmor och farfar.

Jag känner inte igen det problem du beskriver, vi har nämligen lite tvärtom problem; det är den minsta som klagar. Detta beror nog till stor del på att hennes pappa och farmor/plastfarfar är tillgängliga för de andra två barnen, medans de äldsta barnens farmor/farfar bara tar med dem när de ska göra något/hälsa på etc.

men hursomhelst så tror jag att det är viktigt som I_U skriver att den pappa som finns i familjen måste vara beredd att lägga lika mycket om inte mer energi på de barn som inte är hans biologiska.
 
Sv: Barn med olika pappor!

Att sambon har brytt sig extra mycket om det äldre barnet och de har gjort saker på tu man hand bara de två.
Det fungerar.[/QUOTE]

Måste bara tillägga..Det måste vara äkta för att det ska fungera..

Växte sj upp med yngre halvsyskon och deras mamma(bodde med min far)försökte hitta på saker med/för mej o sa jämt att jag betöd lika mkt för henne som hennes riktiga barn..
men jag vet att det var en lögn som hon ville att jag skulle tro på för att må bättre o inte ställa till problem...men det gjorde bara d hela värre..

julafton är fortfarande en dag av ångest..den skulle firas hos hennes föräldrar,mina syskons mormor o morfar,från att jag var 12 har jag inte firat jul med min familj.. för det var inte min familj..
istället va vi ett gäng" skiljsmässoungar" o andra vilsna själar som dränkte våra sorger tillsammans..

Så dit jag ville komma,kan/vill han ärligt bli hans "pappa" så får han nog ligga i för att visa det..om nu grabben kan ta emot en ny pappa..?annars borde nog mor lösa konflikten med riktiga pappan,eller d borde hon ju iallafall..
 
Sv: Barn med olika pappor!

Hur vet du att det var en lögn ?

På vilket sätt kände du dig utanför på jul ?
 
Sv: Barn med olika pappor!

Hur vet du att det var en lögn ?

På vilket sätt kände du dig utanför på jul ?

En kännsla som förstärktes av skillnader mellan oss syskon,såna småsaker som att när vi lämnade önskemål om mat/frukt/godis som skulle inhandlas blev mina ofta glömda men d skulle aldrig hända med hennes egnas
-vem skulle ha dubbelt så stort rum+ett rum extra,TV,dator,CD,kylskåp på rumme,Biljardbord..listan kan bli lång..
jag hade en säng ett skrivbord,inte ens en lampa.
visst jag klagade aldrig o skrek aldrig högt i affärerna om saker jag ville ha men hon borde sett d själv..
-räkningar i mitt namn=obetalda

Jag kände ju inte hennes släkt,inga band t dom alls..

Jag klandrar int henne på nåt vis alls idag,d va ju int hennes ansvar att ta hand om mej och jag tror int jag heller skulle känna som för mitt egna barn för nån annans,även om jag inte skulle gjort skillnader..

Men man kan inte säga en sak o sen göra nåt annat eller engagera sej en eftermiddag för att gå tillbaks t gamla vanor sen..det måste ju vara på riktigt..annars blir man ju bara mer besviken..
 
Sv: Barn med olika pappor!

Men det kanske var för att hon inte orkade ställa krav gentemot sitt eget barn ? inte för att missunna dig ?

Jag tror att det finns en inbyggd problematik i att bo med någon som inte är ens förälder, det kan ta sig lite olika uttryck, antingen så vågar man inte ställa krav alls och för varje "bortglömt" önskemål blir man bara sårad och vill aldrig mer önska något "för man blir ju ändå bara bortglömd" eller så blir man en pain in the ass. Eller så finns det naturligtvis de som är harmoniska också.

Jag har tre barn, alla tre har väldigt olika rum med olika utrustning just nu. Det beror på hur huset är konstruerat liksom. Och vilka önskemål de har haft. Hur skall man kunna veta vad någon vill ha om den inte säger det ? Varför sa du inget till din pappa om du tyckte att ditt rum var orättvist lite utrustat ?

Mina flickor har ju inga släktband till sonens farmor och farfar och kände dem inte alls ifrån början. Men vartefter så ändrades det ju. Och nu så träffar de sina bonus-farföräldrar minst lika mycket som sina morföräldrar.

Vad jag försöker säga är att man skall inte bara anklaga andra för att det inte är "på riktigt" det kan det visst vara, men det kan bli fel ändå.

Dessutom så är livet inte rättvist alltid.
 
Sv: Barn med olika pappor!

Min tioåring pratar ofta med oss om detta,hur det ska bli om vi får en bebis och om min sambo då kommer att älska honom lika mycket.
Vi pratar ofta om det och om vi sen skulle ha sådan tur att det blir en bebis eller två så är det ju grymt viktigt att sambon jobbar vidare på deras kontakt,de har tex några intressen ihop som jag inte deltar i.

Rättvist med prylar tror jag aldrig det kan bli.
Även där pratar vi redan för sonen märker ju att han får mer än andra barn i släkten,och bekymmernisse som han är så oroar han sig, då brukar jag säga till honom att det ska du bara ha eftersom vi vuxna krånglar så. På ett skämtsamt sätt.
han får tex samma julklapp av mina svärföräldrar som deras biobarnbarn får.

Prata mycket det tror jag på,så att inga känslor blir för pinsamma att dra upp i ljuset.
 
Sv: Barn med olika pappor!

Mina döttrar tycker att deras lillebror är en bortskämd skitunge som får en massa som dom minsann inte fick i hans ålder och visst har de rätt. De fick inte mobil förrän de var 13, han fick en när han kanske var 9 (en gammal avlagd) osv osv men jag tror inte att det slår dem att bortskämdheten har att göra med att han bor med sin bio-pappa med inte de. Utan det är nog bara i största allmänhet att han minsann är bortskämd....
 
Sv: Barn med olika pappor!

Men det kanske var för att hon inte orkade ställa krav gentemot sitt eget barn ? inte för att missunna dig ?

Jag tror att det finns en inbyggd problematik i att bo med någon som inte är ens förälder, det kan ta sig lite olika uttryck, antingen så vågar man inte ställa krav alls och för varje "bortglömt" önskemål blir man bara sårad och vill aldrig mer önska något "för man blir ju ändå bara bortglömd" eller så blir man en pain in the ass. Eller så finns det naturligtvis de som är harmoniska också.

Jag har tre barn, alla tre har väldigt olika rum med olika utrustning just nu. Det beror på hur huset är konstruerat liksom. Och vilka önskemål de har haft. Hur skall man kunna veta vad någon vill ha om den inte säger det ? Varför sa du inget till din pappa om du tyckte att ditt rum var orättvist lite utrustat ?

Mina flickor har ju inga släktband till sonens farmor och farfar och kände dem inte alls ifrån början. Men vartefter så ändrades det ju. Och nu så träffar de sina bonus-farföräldrar minst lika mycket som sina morföräldrar.

Vad jag försöker säga är att man skall inte bara anklaga andra för att det inte är "på riktigt" det kan det visst vara, men det kan bli fel ändå.

Dessutom så är livet inte rättvist alltid.

Det kan säkert vara så att hon inte orkade el kunde ställa krav gentemot sina egna,minns en gång att min far höjde rösten mot hennes egna,kommer int ihåg varför men det blev ett himla liv på henne och efter det grälet har int min far fått lägga sej hur hon gör med sin egna unge alls..ska nånting påpekas/tillrättavisas/bestämmas om honom så är det bara hennes sak..

Jag tror inte hon på nåt vis menat o va missunnsam..men hon borde int gjort så stor skillnad på oss..men hon märkte väl inte att hon gjorde d,antar jag..

Jag har funderat en stund nu på varför jag aldrig sa nåt t min far o jag vet faktiskt inte..:confused:
är fortfarande sån att jag inte klagar,ber om hjälp,visar ilska/frustration...liksom min storebror o min far..
men jag jobbar på det...
 
Sv: Barn med olika pappor!

Vet du vad, jag tror faktiskt att hon inte VÅGADE annat än att vara kravlös mot sin egen unge ! Det tyder på det - eftersom hon och endast hon fick säga till honom. Helt obegripligt i min värld. Hos oss är det de vuxna som bestämmer och säger ifrån om barnen beter sig illa. Sen kan den vuxna vara biologisk eller inte. Det spelar ingen roll.

Det är nog också som du säger, hon har aldrig märkt att hon gjort stor skillnad på er. I ett sånt läge tycker jag att man faktiskt har all rätt i världen att säga till. Utan att verka gnällig. Jobba vidare på det !! Eller också - berätta för henne hur du har känt det/känner det.

Och faktiskt, folk kan inte läsa ens tankar !
 
Sv: Barn med olika pappor!

Men varför brydde sig inte din egen pappa mer i sin tur då? Han var väl varken blind eller döv för skillnaderna mellan er barn??? Varför lägger du allt ansvaret på din styvmamma? Vad gjorde din pappa hela tiden?
 
Sv: Barn med olika pappor!

Och faktiskt, folk kan inte läsa ens tankar ![/QUOTE]
Haha..vilken fullträff du fick in nu!
Resten av släkten har tjatat om att vår familj tror att alla andra e tankeläsare lite på skämt...;)
 
Sv: Barn med olika pappor!

Det är nog också som du säger, hon har aldrig märkt att hon gjort stor skillnad på er. I ett sånt läge tycker jag att man faktiskt har all rätt i världen att säga till. Utan att verka gnällig. Jobba vidare på det !! Eller också - berätta för henne hur du har känt det/känner det.


hmm..jag lämnar d hellre bakom mej..
Låt säga att hon verkligen försökte och jag skulle komma nu efteråt o tala om hur jag kännde o upplevde saker,hon skulle nog då känna sej..hmm..det skulle nog inte kännas bra iaf.
och när det ändå inte går o göra nåt åt d som varit så verkar d onödigt o ge henne det...

Kanske e d min svaga sida som gör att jag tänker såhär..
 
Sv: Barn med olika pappor!

Men varför brydde sig inte din egen pappa mer i sin tur då? Han var väl varken blind eller döv för skillnaderna mellan er barn??? Varför lägger du allt ansvaret på din styvmamma? Vad gjorde din pappa hela tiden?

Jo d e klart han märkte det men han har alltid varit så uppe i sitt,eget företag o jobbat iväg mkt..
vad skulle han göra liksom,han skulle aldrig kritisera henne på nåt vis..

Att jag lägger "ansvaret" på henne beror nog just på att han är min far..o att jag vet att han tyckt o kännt som jag men inte kunnat säga nåt..
 
Sv: Barn med olika pappor!

Jag vill inte vara dum eller petig på något sätt, men som din pappa har han faktiskt det yttersta ansvaret för dig, det har inte din styvmamma.

Nu drar jag nog lite långtgående slutsatser, men i mina öron låter det här lite som när någons man är otrogen. Allt ansvaret läggs på "den andra kvinnan" som blir till hatobjekt och mannen är bara ett godtroget offer, som man kan tycka synd om!

Jag delar tyvärr inte din uppfattning om fördelningen av "skuld" och ansvar mellan din styvmamma och din styvpappa. Han är en vuxen människa och ska kunna ta ett vuxet ansvar för sina barn. Det är på honom det ligger att du mådde som du gjorde.

I vilket fall som helst så hoppas jag att du kan lägga det bakom dig! Och kanske ta lärdom av det för egen del, inför framtiden. Man vet aldrig vad tiden för med sig. Kanske du blir styvmamma längre fram, vem vet. Lycka till i vilket fall som! :)
 
Sv: Barn med olika pappor!

Min son är snabb att påpeka att hans syster får mer än han. Jag blir vansinnig på honom för han tänker aldrig på när han får och inte hon! Det är synd tycker och och ibland kan känna en rädsla för att han växer upp med en känsla av att hon alltid fick och aldrig han. Det är inte så. Jag lägger mig vinn om att vara rättvis då det gäller att saker och pressenter. Är detta ett personlighetsdrag?? Han lever ochså efter devisen -bara jag får mitt och väl det, och du får ditt och kanppt det. Han är snabb med att påpeka orättvisa om något ska delas upp och han får minst. Jag har provat att göra tvärtom. Han får mest. Då är det tyst i leden. Likaså om vi gör tex efterrätt och jag medvetet lägger mer grädde på en tallrik, han är snabb att välja den och syrran tar den med mindre utan knot. Då verkar det inte som om han tänker på att han fick den med mest på. Det här retar mig ganska mycket faktiskt. Och det är jobbigt.
Jag har förövrigt en lillebror som är 7 är yngre än mig och 10 år yngre än hans storebror. och vi tyckte ochså att han var en borskämd skitunge som fick göra saker eller fick saker som inte vi fick. Fick han nog ochså höra en hel del är jag rädd........
gulan
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: Liran
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Senast: Tassa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 722
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 346
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp